Noc dlhá 30 dní (30 Days of Night)

4.1.2008|Radovan Torda|
Noc dlhá 30 dní (30 Days of Night)

Aljašské mestečko Barrow sa pripravuje na ďalšie tridsaťdňové zotmenie. Väčšina obyvateľstva uteká pred temnotou do južnejších oblastí, tí trúfalejší ostávajú, aby naďalej zabezpečovali chod chladného osídlenia izolovaného uprostred nehostinnej ľadovej púšte. Ale prípadné depresie z chmúrnych dní nie sú jedinou hrozbou visiacou vo vzduchu. S poslednými slnečnými lúčmi prichádza do ospalého mesta strach, chaos a smrť.

Rovnomenná séria komiksov o zapadnutej „oáze“ v mrazivej krajine, ktorá je opakovane vystavovaná útokom hladných upírov, zaujala producentský team okolo Sama Raimiho. Originálne zasadenie a dusivú atmosféru sa autorovi krátkych grafických príbehov Steveovi Nilesovi podarilo preniesť aj do celovečernej adaptácie, a tak sa pod režijnou taktovkou pomerne neznámeho Brita Davida Sladea (Hard Candy – V pasci) vykotúľal na januárové plátna desivý a takmer po všetkých stránkach výborný horor.

Noc dlhá 30 dní (30 Days of Night, 2007)

Veru tak, hneď na začiatku nového roka budete nervózne balansovať na hrane vášho sedadla. Noc, ktorá padá na Barrow, bude totiž plná fyzického násilia, neľútostného kŕmenia a psychologického teroru. Skupina upírov mieriacich do ospalého mesta nemá s ľudskou rasou žiadne zľutovanie – človek rovná sa 4,5 až 6 litrov krvi, nič viac – nič menej. Po polhodine predstavovania ústredných charakterov a prvých zábleskov blížiacej sa apokalypsy, sledujeme z vtáčej perspektívy akési ľudské safari v uliciach večne bieleho mesta, ktoré teraz dostávajú úplne odlišnú farbu. V totálnom chaose sa podarí ukryť skupine desiatich Barrowčanov na čele s šerifom Olesonom (Josh Hartnett). Nesúrodý kolektív sa so zatajeným dychom snaží o rozumné vysvetlenie toho, čo prebieha vonku a jednotlivý členovia strácajú triezvy rozum. Niet sa, čo čudovať, keď im neostáva iné, iba z relatívneho bezpečia sledovať krvavú popravu tých, ktorí im položením vlastných životov poskytli priestor a čas na ukrytie. Ale prečkať 30 dní v schátralom podkroví je nemožné. Presun je nevyhnutný rovnako ako následné ataky nemŕtveho plemena. Zubatí lovci majú v treskúcej zime a nekonečnej temnote výhodu neomylného predátora.

Civilnosť a (ne)uveriteľné chovanie jednotlivých postáv je alfou a omegou filmu. Samozrejme, dôjde na klasické hororové ľakačky a naháňačky, nájde sa tu i niekoľko prelomených žánrových klišé (amputácia hlavy malého dievčatka), ale je to, predovšetkým, psychologizácia, ktorá vydesí najviac (smrteľná eliminácia vlastnej rodiny, ako ochrana pred život berúcimi kusancami). 104 minút vás nenechá ani na chvíľu vydýchnuť a samotný koniec je absolútne neklasickou hororovou bodkou, pričom vyznieva úplne prirodzene, ak nie priamo poeticky.

Noc dlhá 30 dní je príjemným osviežením vo svete vymierajúcich filmových upírov. Je správne drzá, pobaví, vydesí a prekvapí. Pre všetkých milovníkov strachu, trieštiacej krvi, ktorí nemajú problém prižmúriť oko nad fantastickým základom, dávam päť hviezdičiek. A pre tých ostatných... - štyri a pol :-).

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Columbia Pictures