Once

9.1.2008|Olivia|
Once

Z rady muzikálov prichádza teraz jeden z produkcie  Írskeho režiséra hudobných videí, Johna Carneyho, ktorého minulosť sa pohybuje skôr v hudobnej sfére, ako v sfére filmu. Možno aj preto film v skutočnosti nenesie atmosféru muzikálu, no odráža konkrétny sled situácií ktoré sa môžu odohrať len vo svete hudby.
Írsky muzikant, ktorý zároveň pomáha svojmu otcovi opravovať vysávače, stretne mladú imigrantku z Čiech, ktorá sa živí predajom ruží na ulici. Navzájom o sebe zistia, že sú hudobne nadaní. Každý z nich má za sebou nešťastnú lásku a v repertoári o nej niekoľko pesničiek. Keď sa hlas a klavír českého dievčaťa spojí s hlasom a gitarou nadmieru talentovaného Íra, vznikajú piesne, ktoré nenechajú diváka chladným.

Mená nepoznáme. Nie sú dôležité. Príbeh je len v rozpätí jedného týždňa, ale ani ten nie je tak dôležitý, ako to, čo sa odohráva v srdciach dvoch hlavných interpretov a to, ako to dávajú najavo. Teda piesňami. Nie sú to typické muzikálové vrieskačky, aj keď nesú v sebe vokály, sú veľmi jemné, až dojemné a majú v sebe dávku melanchólie. V hlavnej úlohe Glen Hansard, spevák zo známej írskej skupiny The Frames a Markéta Irglová, česká speváčka a textárka, veľmi mladá a s príjemným hlasom, dodala Frameovským pesničkám veľmi pekný nádych.

Once (2007)

V prvom rade treba vedieť, že hlavní dvaja herci, sú najmä muzikanti a ich piesne sceľujú film do jedného celku a vytvárajú akúsi pointu filmu, bez nich by to boli len útržky nezmyselných akcií a slov. Aj keď je evidentné nízkorozpočtové video a kamera sa občas trasie je to  vyrovnané silným zvukom a po čase si divák tento nedostatok prestane všímať. Írska romanca je jednoznačným príkladom toho, akú silnú rolu môže vo filme hrať hudba a aj napriek svojej jednoduchosti je priazeň publika nadmieru veľká a z filmu vyšlo hneď niekoľko hitov. Zdá sa však, že film bol natočený narýchlo, nepotreboval majsterské režisérske zásahy a väčšina pesničiek bola vyňatá z produkcie The Frames a napísaná dávno predtým, ako vznikol film.

V jednom z Interview, a je to interview so skupinou Swell Season, ktorá zahrňuje práve týchto dvoch hudobných umelcov Glena Hansarda a Markétu Irglovú, sa hovorí, ako režisér John Carney sprostredkoval atmosféru na nahrávanie filmu, aby sa hudobníci necítili ako filmové hviezdy a ostali samými sebou, pričom Hansard, je naozaj typický Ír, ktorý si rád užíva typickým Írksym spôsobom a Markéta je zase celkom typická češka, momentálne žijúca v Írsku. Pričom obaja sa stretli pred šiestimi rokmi, keď skupina Frames mala koncert v rodnom Markétinom meste, v Prahe a odvtedy ich Markéta raz za čas sprevádza. Ďalej sa dozvedáme, že pôvodne mal hrať hlavnú rolu herec Cilian Murphy, ale odvolal svoju účasť dva týždne pred natáčaním a tak do hlavnej role bol obsadený Hansard, ktorý mal hrať rolu vedľajšiu. A túto skutočnosť ja považujem za celkom šťastný koniec, lebo bez neho by snímka strácala na autenticite.

Once (2007)

Film pre ľudí mladých duchom, ktorý neobsahuje Hollywood klišé, ktorý sa netlačí do diváckej pozornosti efektmi, či hereckými ikonami, ale film, ktorý popadne za srdce a prenesie diváka od jeho začiatku až do konca. Vidieť ho bol pre mňa príjemný zážitok.

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Fox Searchlight Pictures