Denník pestúnky (The Nanny Diaries)

9.2.2008|Jozef Mergeš|
Denník pestúnky (The Nanny Diaries)

Absolvovať univerzitu znamená začať naozajstný život. Na vlastnej koži sa o tom presviedča mladá a energická Annie, ktorá zatiaľ netuší, kam nasmeruje svoje kroky. Keďže ju finančníctvo vôbec nebaví, náhodne sa dostáva v roli pestúnky do bohatej rodiny X-ovcov. Tu si píše denník a vďaka svojím antropologickým znalostiam má možnosť priebežne skúmať pomery v klasickej rodine štvrte Upper East Side v NY.
Dvojica režisérov Pulcini-Berman filmové publikum prvýkrát upútala snímkou American Splendor, ktorá je biografiou kultového tvorcu komiksov Harveyho Pekara. Kritikou dobre prijatý film (Cannes, Oscar, Zlatý Glóbus) je v našich končinách pomerne neznámy. Po štyroch rokoch však prichádza talentovaná dvojica mladých režisérov s Denníkom pestúnky už aj do slovenských kín.
Distribúcia hlási, že ide o komédiu. Dovolím si tvrdiť, že Denník pestúnky síce má nábeh byť zábavným filmom, keďže každodenné radosti i starosti pestúnky sprevádzajú úsmevné príhody, no v konečnom dôsledku budú diváci bažiaci po trvalejšom smiechu mierne sklamaní. Film je to tematicky vážny a komediálne vlažný. Našťastie si zachováva dávku irónie najmä voči móresom vyššej spoločnosti, ktoré neustále pranieruje a v dobrom slova zmysle preháňa (sviatočná maškaráda; stretnutia rodičov s pestúnkami).

Denník pestúnky (The Nanny Diaries, 2007)

Nosným konfliktom príbehu je stret príslušníkov rozličných sociálnych vrstiev. Postavy sú vyumelkované do dokonalosti, a tak je kvázi chudobná pestúnka (Scarlett Johansson) najmilším stvorením na svete, naopak, bohatá Pani X (Laura Linney) je povýšenecká a pyšná veľkomeštianka. Jej manžel, Pán X (Paul Giamatti), sa viac venuje obchodu a záletníctvu ako vlastnej rodine, čo sa odzrkadľuje v množstve nezmyselných hádok. Je to dokonalý príklad bohatého a ignorantského obchodníka. Kdesi medzi spomínanými postavami sa potáca 6-ročný Grayer, obeť večnej náladovosti svojich rodičov. Film sa pokúša poukázať práve na jeho citovú osamelosť. Sekundárnym motívom Denníka pestúnky je vzťah medzi Annie a jej matkou, ktorá o dcérinej práci vôbec netuší
Scenár je vystavaný vzhľadom ku žánru, ktorý predstavuje, uspokojivo. Zaobišiel sa bez veľkých prekvapení a zvratov, nechýba mu očakávaný happyend, ani štipka romantiky. Svoju žánrovú šablónovitosť si Denník pestúnky uchováva od začiatku do konca. Je to na škodu veci, pretože najmä záver si žiadal trochu menej rámcovania.

Technicky filmu možno vytknúť máločo. Opodstatnenosť a kvalitatívne zhodnotenie obrazových experimentov sa odrazí na rozmanitom vkuse divákov. Pôsobivo zaumienené prechody z reálu do kreslených záberov sú síce kvalitatívne na výške, no v kontexte filmu pôsobia prinajmenšom zvláštne, ba dokonca rušivo. Tvorcovia sa pohrali i s nezvyčajným symbolom dáždnika, ktorý zakaždým oslobodzuje emočne, či sociálne uväznenú pestúnku vzletom medzi oblaky. Nápad je to odvážny, prevedenie horšie. Zadná projekcia tu bila do očí viac, než halogénka v čierno-čiernej tme. Osobne by som však rád vyzdvihol nápaditú kameru, ktorá sníma v niektorých momentoch expresívne, miestami invenčne (napr. sníma hore nohami; scéna spred dverí pestúnkinho nápadníka). Kamera sa neustále snaží do filmu vlievať výtvarnú energiu kulís. Na miestach, kde sa Denník pestúnky pomaly stráca vo svojich žánrových pravidlách, a samotný dej v ňom prestáva byť zaujímavý, má príznaková farebnosť obrazových kompozícií blahodarné účinky (napr. prostredníctvom všade prítomných kvetov). I tu však platí, že extravagantnosť má nebezpečne blízko ku gýču.

Denník pestúnky je priemerný rodinný film. Skrýva v sebe všetky znaky žánru, ktorý reprezentuje. Snaží sa poukázať na zanedbávanie úloh biologického rodiča, ktorého nemôže uspokojivo zastúpiť ani pestúnka skupiny C. Ak vás zaujíma, čo všetko musí pestúnka danej skupiny v rámci svojho poslania podstúpiť, tak si tento príjemný film na nudný večer určite nenechajte ujsť.

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © MGM