Wanted

26.6.2008|Stano Sokolský|
Wanted

Film Wanted je ďalším potvrdením toho, že počítačové efekty sa postupne vkrádajú aj do dnešných akčných filmov, bez ohľadu na to, či sa v nich deje niečo nadprirodzené alebo nie. Tento akčný snímok myslím veľmi predstavovať nie je treba, mediálna kampaň okolo neho bola dosť rozsiahla, či už v kinách, vo filmovej tlači, alebo na billboardoch.

Ide o adrenalínovú jazdu plnú zbraní, súbojov, výbuchov a krvi, ktorej režisérom je pomerne známy ruský režisér Timur Bekmambetov (Nočná Hliadka, Denná Hliadka). Priznám sa, že dej mi trocha vzdialene pripomínal črty Matrixu – úradník Wesley Gibson (James McAvoy) je bezýznamným členom ľudskej spoločnosti, berie lieky na ukľudnenie nervov a vie, že jeho kolega spáva s jeho priateľkou. V jeden deň však nastane moment, keď sa celý jeho život vďaka stretnutiu so záhadnou Fox (Angelina Jolie) obráti hore nohami a zistí, že potláča svoju pravú identitu a je predurčený konať vyššie a dôležitejšie činy, ako riešiť v kancelárii papierovačky svojej prerastenej nadriadenej. Samozrejme, všetko nie je take jednoduché, ako sa zdá a čaká ho cesta plná tvrdého tréningu a prekvapení, ktoré neustanú až do konca filmu.

Wanted  (2008)

Pripomína vám to niečo? Áno, s podobnými námetmi sme sa už mohli stretnúť viac krát, ako však dokazuje aj Wanted, na pobavenie publika je to veľmi vhodné sústo. Ako som už naznačil, film je hlavne o akcii a tej je v ňom požehnane veľa, povedal by som, že asi dva krát viac, ako je primeraná dávka, čo však nie je na škodu, teda až na pár prípadov a scén, ku ktorým sa ešte vrátim. James McAvoy veľmi dobre vystihol osobnosť človeka, ktorý už vo svojom živote neverí ničomu a má nerové problémy. Jeho herecké umenie sa nedá poprieť, potvrdil ho už aj v minuloročnom Poslednom Škótskom Kráľovi. Angelina Jolie zasa na druhej strane spĺňa očakávania a predviedla ďalšiu zo svojich sexi/akčných rol. No a nakoniec nesmiem zabudnúť ani na Morgana Freemana, ktorého som síce v stručnom priblížení deja nespomenul, ale v podstate sa celý príbeh odvíja práve vďaka nemu – taktiež si zopakoval už po niekoľký krát postavu poučujúceho tútora, ktorý niektorým svojimi hláškami navodzoval pocit, ako keby som počul Morpheusa. Na to, že ide prakticky o režisérovu Hollywoodsku prvotinu, dokázal do svojho projektu nalákať veľmi slušnú zostavu, ktorá samozrejme nesklamala.

Akcia, akcia, akcia – k nej sa hodí aj dobrá výprava a tá dá sa povedať vôbec nezaostáva. Patrí k nadpriemeru, nie je jej čo vytknúť. Poďme však k CGI efektom, ktoré som spomenul v úvode. Na film tohoto žánru je v ňom efektov neprimerane veľa a niektoré (hoci po technickej a vizuálnej stránke veľmi dobre zvládnuté) scény boli už aj viac ako absurdné. Vedel som ešte stráviť streľbu zo zbrane, kde guľka letela mimo trajektórie, ale v záverečných scénach Wanted toho bolo už aj na moju veľmi otvorenú myseľ priveľa. Plus si neodpustím poznámku, že dohnať riadne rozbehnutý vlak na polorozpadnutom vozidle značky Lada rútiacom sa po riadne rozbitej ceste a ešte s ním vletieť priamo do jedného z vagónov – to bolo priveľké sústo, hoci publikum zo západného bloku ani tušiť nebude, čo je to zač. Ak si veľkú časť svojej irónie necháte pred predstavením doma, nebudú vás takéto veci ale vôbec trápiť. Nemôžem ešte nespomenúť vynikajúcu kameru a strih, ktoré sa vo svojej vzájomnej spolupráci starajú o zaujímavé spríjemnenie filmu, v niektorých prípadoch dokonca zvýrazňujú humorné situácie, čo vôbec nie je na škodu.

Wanted  (2008)

Soundtrack som, priznám sa, ešte nepočul (ale plánujem to napraviť hneď, ako to bude možné), výrazné sú hlavne pasáže s adrenalínovou rockovou hudbou, avšak začujete aj časti score (teda pôvodnej hudby) od môjho obľúbeného Dannyho Elfmana.

Čo na záver? Môj osobný názor je, že kiná vždy patrili, patria a budú patriť filmom, ktoré dokážu vcelku inteligentne a šarmatne diváka pobaviť. Nenarážam na primitívne paródie typu Meet The Spartans, plné fekálnych vtipov a klišé, ale na výtvory typu Wanted. Nečakajte od neho samozrejme úplnú dokonalosť, ale vďaka svojej ľahkosti a plynulosti pobaví hádam všetkých, ktorí si chcú pri filme príjemne oddýchnuť. Nakoniec ešte upozorním, že Wanted nie je vhodný pre osoby so slabšou povahou, práve preto má prístupnosť nad 18 rokov. Celkovo na mňa film zapôsobil a dávam mu hodnotenie 4 hviezdičky z piatich.

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Universal Pictures