Temný rytier (The Dark Knight)

24.7.2008|Jano Švihra|
Temný rytier (The Dark Knight)

Už samotný názov – Temný rytier – dokonale vystihuje atmosféru vo filme a celý príbeh. Nečudo, veď najnovší príbeh o Batmanovi je plný hororových scén, akcie a napätia. Dozaista k tomu prispieva aj Batmanov nový nepriateľ – znetvorený psychopatický vrah Joker.

Na úvod si neodpustím nespomenúť, že mozgy nielen fanúšikov známeho marvelovského hrdinu, ale aj širokej verejnosti sú už vyše pol roka masírované prepracovanou reklamnou kampaňou. Ako som už písal v preview, 1.5.2008 bola na troch miestach v Amerike (zábavné parky v Illionis, New Jersey a Massachusetts) zahájená rozsiahla reklamná šou určená motivovať divákov čo najviac ako je to možné. Po vodách zábavných parkov sa začala plaviť loď Coaster patriaca Batmanovi, ktorá mala jedinú úlohu – pomocou tajomných chodieb zaplnených projekčnými 3D klamami podkreslenými hororovými zvukmi mala nabudiť atmosféru filmu. Okrem tohto ťahu spoločnosť Warner Brothers (distribútor) zaplavovala médiá postermi i krátkymi reklamnými spotmi (spomeniem napríklad video s explóziou budovy). Smutnou a tak trochu morbídnou bodkou za týmto všetkým bola samovražda Heatha Ledgera (predstaviteľa Jokera), ktorý sa koncom januára predávkoval liekmi. Týmto skutkom spravil z Temného rytiera jeden z najočakávanejších filmov roka (možno i preto, lebo na verejnosť prenikli fámy, že k samovražde Ledgera dohnala práve rola Jokera).

Temný rytier  (The Dark Knight, 2008)

Stáva sa, že reklamná kampaň prevýši kvality filmu, no v tomto prípade to rozhodne neplatí. Temný rytier nadväzuje na predošlú snímku o Batmanovi – Batman začína. Už tento fakt hovorí za veľa, pretože režisér oboch filmov, Christopher Nolan, sa stále drží svojho pohľadu na komixového hrdinu – jeho nová batmanovská sága je odlišná od tej starej, filmy majú hororový podtón, sú viac založené na realite, kdežto pôvodné filmy boli skôr rozprávkového charakteru.

Ako som už načrtol, film je zmesou hororu, akcie a napätia. Aj to je záruka dobrého filmového zážitku – hneď s prvou scénou budete priamo vtrhnutí do deja, ktorý plynule pokračuje napriek viacerým dejovým líniám. Celý príbeh je o boji za lepšiu budúcnosť Gothamu. Keď sa zdá, že veci sa v meste plnom kriminálnikov konečne vracajú vďaka Batmanovi (Christian Bale), poručíkovi Gordonovi (Gary Oldman) a štátnemu žalobcovi Harveyovi Dentovi (Aaron Eckhart) do poriadku a v temných uličkách sa znovu nastoľuje právo a poriadok, prichádza na scénu Joker (Heath Ledger), ktorí zjednotí všetkých zločincov, oklame ochrancov zákona a temer ovládne celé mesto. Popri týchto hlavných postaváach sa vo filme ešte objavuje komorník Albert (Michael Caine), Rachel Dawes (Maggie Gyllenhaal), Lucius Fox (Morgan Freeman) a ďalší.

Temný rytier  (The Dark Knight, 2008)

Kamera je vynikajúca (zvlášť scéna Jokera s Rachel), hudba výborná (akoby niesla ducha starých komixov a prenášala ich do filmu, pričom výborne stupňuje napätie a ponára diváka ešte viac do príbehu), takisto treba vyzdvihnúť výpravu – Temný rytier je prvým batmanovským filmom, v ktorom netopierí muž opustil Gotham a navštívil iné mesto – Hong Kong, občasný humor je tiež veľkým plusom – vtipy sú vydarené, nepôsobia ako klišé. Snímku by som nenazval až tak hororovou, ako sa píše v mnohých kritikách, podľa mojej mienky je skôr strašidelná správnym batmanovským spôsobom. Musím sa priznať, že ma trochu rozosmial prvý dialóg poručíka Gordona s Batmanom – Batman hovorí temným tajuplným hlasom, čo znie dobre, len keď ním zastrašuje protivníka, no keď hovorí so spojencami, tak to vyznieva trochu zvláštne. No tvorcom to neberiem - je to vlastne len vykreslenie osobnosti  Batmana. Film Batman začína – ako som už spomenul, prvý diel novej ságy, bol zameraný na príbeh Brucea Wayna a na začiatky Batmana (koniec koncov, ako hovorí názov snímky), v tomto filme je však Batman menej výraznou postavou ako Joker. Heath Ledger si za stvárnenie psychopatického klauna aj podľa mňa zaslúži prinajmenšom nomináciu na Oscara, pretože Jokera (jeho chôdzu, zabíjanie protivníkov i vlastných, reč, mimiku, gestikuláciu, celú jeho osobnosť ale i vzhľad) stvárnil na jednotku a počas celého filmu som sa tešil na každú scénu, v ktorej sa objavil. Niektorí účastníci filmového štábu sa vyjadrili, že hercovi sa občas podarí naladiť na istú zvláštnu úroveň, ktorú nik iný nedokáže zvládnuť, že práve Ledgerovi sa to pri tejto role podarilo. Chcel by som vyzdvihnúť scénu, keď Joker privádzal samotného Batmana do rozpakov, taktiež scénu, keď Joker v preoblečení sestričky vyhodil sériou explózii do vzduchu nemocnicu a tiež scénu, v ktorej páli peniaze a hovorí, že Gotham si zaslúži lepšiu triedu kriminálnikov, akú mal doteraz.

Temný rytier  (The Dark Knight, 2008)

Keď som sa zadíval do filmu a dostal som pocit, že už ma ničím neprekvapí a dej sa bude ďalej uberať len ako neustála naháňačka Batmana za Jokerom, prišla scéna, ktorá ma vzpriamila na stoličke a úplne pohltila. Prezradím len toľko, že Joker (ako som už povedal, ústrednou postavou vo filme je psychopatický klaun) vyriešil ľúbostný trojuholník – Harvey Dent, Rachel a Bruce. Aj koniec filmu bol bravúrny – nebol to happy end, ale nebol ani smutný, posúval dej dopredu a načrtol pokračovanie.

Tie dve hodiny a dvadsaťtri minút mi ušli veľmi rýchlo, kľudne by som prijal ešte ďalšiu hodinu v spoločnosti Jokera (samozrejme, len vo filme, nie v skutočnosti). Film nemôžem ohodnotiť inak ako piatimi hviezdičkami, je to majstrovské dielo, výborné pokračovanie ságy (fanúšikov Batmana, no i ostatných iste poteší, že tvorcovia sú už teraz rozhodnutí nakrútiť ďalšie pokračovanie), určite si ho pozriem znovu. Všetkými desiatimi odporúčam ísť do kina a vychutnať si atmosféru Temného rytiera.

Zdroj:  Moviemania.sk Foto © Warner Bros