Súmrak (Twilight)

20.1.2009|Stano Sokolský|
Súmrak (Twilight)

Hneď v úvode recenzie sa musím priznať, že knižnú predlohu Stephanie Meyer som nikdy nečítal, takže jej sfilmovanú verziu s ňou nebudem porovnávať. Takže áno – hneď z prvej vety ste sa dozvedeli, že snímka Twilight je inšpirovaná knižným bestsellerom, z ktorého sa predalo už vyše 40 miliónov kópií po celom svete a bol vydaný v 37-mich rôznych jazykoch. Štvordielna séria pre teenagerov opisuje postupne sa vyvíjajúci vzťah medzi smrteľníčkou Bellou Swan a mladým (relatívne) vampírom Edwardom Cullenom. No a práve tento prvý filmový počin nám priblíži úvod k spomínanej romanci.

Hoci je Twilight filmom u upíroch, napriek tomu sa dosť vymyká z charakteristickej temnej nálady iných filmov s podobnou tematikou, ako napríklad Underworld, Blade, Nočná/Denná Hliadka. Skôr by som povedal, že upíri sú iba takým doplnkom, dôležité je skôr iskrenie medzi dvoma hlavnými postavami. Pri dĺžke 122 minút sa vyvíja iba postupne, to ale neznamená, že sa budete nudiť. Konkrétnejšie detaily o deji prezrádzať nechcem, dodám iba, že dej je veľmi ľahko predvídateľný.

Herecké obsadenie si režisérka (áno, je to žena – veľká zriedkavosť v dnešnej kinematografii, ak nepočítam Sophiu Coppolu a dcéru Davida Lyncha) Catherine Hardwicke vyberala veľmi opatrne a vôbec sa nesústredila na osvedčené filmové hviezdy. A nie je to na škodu – herci sú mladí, väčšina z nich hrala v minulosti v seriáloch (Ashley Greene v Desire, Nikki Reed v O. C.), dve hlavné postavy sa však objavili už aj vo významnejších snímkach – Kristen Steward (Bella) ste mohli vidieť napríklad v Zathure, Into The Wild, alebo relatívne nedávno v Jumperovi. Robert Pattinson sa objavil v dvoch dieloch Harryho Pottera v role Cedrica Diggoryho a iba minulý rok si zahral Salvadora Dalího vo filme Little Ashes. Napriek tomu, že všetci sú oproti klasickým Hollywoodskym hviezdam relatívne neskúsení, odviedli dobrú prácu – hlavne Pattinson, ktorý mi svojím podaním upíra Edwarda mierne pripomínal postavu Thomasa Gabriela (hranú Timothym Olyphantom) v akčnom trháku Smrtonosná Pasca 4. Takže hranie šlo hlavne dvom vedúcim postavám (aj tak sa všetko v podstate točí okolo nich), zvyšok pôsobil iba ako štatisti.

Súmrak (Twilight, 2008)

Najviac avšak prekvapí výprava, efekty, strih a kamera. Rozpočet filmu iba 37 miliónov Amerických Dolárov hovorí za všetko – Twilight vyzerá ako pilotný film k nejakému seriálu, alebo ako lepšia časť Aktov X. Výprava je značne obmedzená na lesy, prírodu a malé mestečko Forks, čo iba pridáva na komornom vzhľade filmu. Strih a kamera sú v niektorých momentoch dosť experimentálne, hlavne v prípade scén letu upírov (alebo hocijakej nadprirodzenosti, ktorej sa dopustia), ale zväčša sú celkom podarené. No a digitálne efekty sú na veľmi nízkej „seriálovej“ úrovni, na druhej strane však nie sú až tak dôležitým aspektom vo filme.

Fanúšikov filmovej (a aj nefilmovej) hudby však Twilight istotne zaujme. Je totiž ďalším zo snímkov, ktoré obsahujú Soundtrack aj Score. Na Soundtracku nájdete napríklad skladby od kapiel Paramore, Muse, Linkin Park a Blue Foundation, teda niečo skôr pre tých, ktorí obľubujú tvrdšiu muziku. Score je zasa dielom skúseného Cartera Burwella (zložil hudbu aj k Burn After Reading, Príbehu Rytiera, alebo Rob Roy), ktorý je síce v niektorých momentoch pri samostatnom počúvaní dosť nehomogénny, ale ako alternatíva ku klasickým hudobným doprovodom je celkom počúvateľný.

Film Twilight utŕžil po celom svete za necelých 9 týždňov (údaj zo dňa písania recenzie) 305 miliónov USD, čo je skoro 10-násobok produkčnej sumy – a to je excelentný výsledok. Kritici sa k nemu stavajú väčšinou so zmiešanými pocitmi, avšak film sa nedá neodporučiť ako dobrá zábava na sobotňajší večer v kine. Hoci je relatívne jednoduchý a vo viacerých veciach nedokonalý, myslím, že skupinu fanúšikov si u nás istotne nájde (inde na svete si už podľa výsledkov v Box Office zjavne našiel).

Zdroj:  Moviemania.sk Foto © Summit Entertainment