Terminator Salvation

20.6.2009|Lucia Masanová|
Terminator Salvation

Sú rôzne pohľady na novovzniknuté štvrté pokračovanie Terminátora. Jedným z nich je pohľad človeka, ktorého zaujímajú hlavne dva aspekty: aký je film v porovnaní s filmovými dielami súčasnosti a aký je film v porovnaní s jeho predošlými verziami. Tento dvojrozmerný náhľad sa nachádza v mnohých kritikách. Podľa nich film jednoducho nesiaha svojim predchodcom po členky. S dnešnými komerčne úspešnými filmami sa síce porovnať dá, ale stále existuje mnoho lepších filmov a divákom sa z rozličných dôvodov neodporúča míňať svoj drahocenný čas na film Terminator Salvation. Potom je tu druhý pohľad a ten je trochu komplikovanejší. Je to pohľad fanúšika série terminátorov, ktorý od prvého momentu, kedy zazrel oceľové kosti stroja pripomínajúceho človeka, sa rád dočká ďalšej zmienky o tejto apokalypse ľudstva. Tak ju tu teda máme a je na nás, či v nej budeme hľadať chyby, alebo sa necháme pohodlne niesť tým, čím film v skutočnosti je: sci-fi budúcnosťou.

V roku 2003 istý Marcus Wright upíše firme Cyberdyne svoje telo na pokusy po tom, ako ho odsúdia na trest smrti za zabitie. Po poprave sa presúvame do roku 2018, keď je svet obrazom toho, čo “predpovedal“ James Cameron vo svojich verziách terminátora. Umelo vytvorená inteligencia Skynet sa stala globálnou počítačovou veľmocou. Od svojho vzniku sa pokúša vyhubiť ľudstvo a hlavne tých, ktorí sú preňho najväčšou hrozbou. Tých zopár ľudí čo prežilo jadrový útok je súčasťou takzvaného Odporu a dennodenne počúvajú rádio nastavené na vlny Johna Connora – ich vodcu.

Primeranú hodinku a pol z filmu si delia dve hlavné postavy. Cyborg Marcus Wright (Sam Worthington) a vodca “Odporu“ John Connor (Christian Bale). Marcus je postavou, ktorá vytvára dej a zároveň je sám ústrednou zápletkou celej “mašinérie“. John Connor je zase postavou, o ktorú sa celá dejová línia opiera. Ďalším kúskom do dejovej skladačky je Kyle Reese (Anton Yelchin), Connorov otec, v roku 2018 ešte len 17-ročný mladík, ale na zozname Skynetu už určený na likvidáciu. Spleť osudov týchto postáv vytvára s predošlými časťami dokonalú harmóniu, klobúk dole Johnovi Brancatovi a Michaelovi Ferrisovi, ktorí dokázali napísať takýto scenár.

Terminator Salvation (2009)

Jedna vec je niečo napísať a druhá dať to do filmovej podoby. To má na svedomí McG, teda Joseph McGinty Nichol, ktorý režíroval napríklad Charlieho Anjelov a je predurčený na režírovanie zopár projektov budúcnosti, ako je ďalšia časť Kapitána Nemo od Walta Disneyho a povráva sa aj o ďalšom pokračovaní terminátora. Je jasné že McG to mal s novým terminátorom ťažké. Mal predsa za úlohu ohúriť človeka dnešnej doby, človeka, obklopeného denno denne počítačmi, novými technológiami a ohromnou grafikou. To mal v roku 1984 James Cameron o niečo ľahšie. Sú tam aj veci na zasmiatie, napríklad umelo vytvorený Arnold Shwarzenegger ako nový prototyp terminátora T-800 je celkom humorný a tvorcovia celkom nevystihli jeho príznačné črty. Ale môže to byť aj tým, že urobiť presnú kópiu Arnieho jednoducho nemali povolené.

Mnoho záberov sa opakuje z jednotky, čo beriem ako zhmotnenie vízií, ktoré mala Sarrah Connor v roku 1984. T4 teda neprináša nič prevratné a pridržiava sa vyjazdených koľají, ktoré sú za tých 25 rokov terminátorskej histórie dosť hlboké. Pár nových strojov a pár nových záberov na lávu sa určite nájde a zobrazenie zdrvujúcej budúcnosti je dostatočne realistické. Iný je štýl a spôsob, akým sa producenti na celý projekt pozerajú. Je vidieť, že súčasná technická doba ovplyvňuje aj dnešných kreatívcov a tak sa sústreďujú viac na technickú stránku veci, ako na tú ľudskú. Preto na rozdiel od prvých dvoch častí, kde sa do zápletky miešali aj ľudské emócie, tentokrát je to čisto len o mechanických krokoch. Najnovšie T-čko v mojom rebríčku stojí na treťom mieste v hitparáde terminátorov, teda predbehne trojku. Zatiaľ čo herec Christian Bale vo mne nevyvolal veľké nadšenie, naopak Sam Worthington ma potešil tak ako svojou vizážou, tak aj svojim výkonom (napokon jeho úloha nebola ťažká, keďže predstavuje stroj). V tomto prípade mali producenti vo výbere herca šťastnú ruku a tým istým prípadom je aj charizmatická indiánka Blair Williams (Moon Bloodgood), ktorá pôsobí výborným dojmom a dúfam, že ju ešte niekde vo filmovom svete uvidím. Títo dvaja, spolu s malým dievčaťom Star (Jadagrace Berry) dodávajú filmu potrebnú hereckú kvalitu.

Aj keď by sa zdalo, že terminátor ako taký by mal hrať hlavnú rolu vo filme rovnomenného názvu, nie je to v skutočnosti tak a to je niečo, čo fanúšika možno zamrzí najviac, lebo aj na tomto bol pôvodný terminátor stavaný. Aj keď množstvo záberov padne na oceľové hnáty a červeno svietiace oči na lesklej lebke, tento aspekt filmu (aj keď je ústednou témou) nemá hĺbku. A to je asi najväčší kameň úrazu, lebo film o technike by podľa môjho názoru nemal postrádať hlbšie nazretie do jej tajov. Tento nedostatok je mierne vyvážený pohľadom na výrobný pás terminátorov, no ten zostáva nehybný a to je ako keby paralela so strnulosťou celého zobrazenia techniky v tomto filme.

Terminator Salvation (2009)

Tak ako Rise Of The Machines (T-3), Salvation je tiež skôr akcia, ale má niečo naviac, má vynikajúcu zápletku a dobre vypracované rozuzlenie. Pre všetkých fanúšikov terminátora jednotky a dvojky – ak si pozriete Salvation, nebudete ľutovať. Je to istá náplasť na “ranu“ ktorú zasadil James Cameron. Minimálne oživí spomienky sprievodnou hudbou. V tomto prípade určite platí: lepšie niečo, ako nič.

Zdroj:  Moviemania.sk Foto © Warner Bros