Piatok trinásteho (Friday the 13th)

27.7.2009|Matej Fekiač|
Piatok trinásteho (Friday the 13th)

...alebo sto spôsobov porcovania mäsa.

Ani po stodvatsiatich hororoch s navlas rovnakým dejom nedošlo u scénaristov k osvieteniu. Mladá partia dychtivá po dobrodružstve si rozloží stan uprostred lesa v oblasti známej ako Crystal Lake. Okolie jazera je ale vísostné teritórium chlapíka, ktorý nemá rád návštevy a s turistami sa vysporiadava po svojom. A tak milá skupinka schádza zo sveta ako mnohí pred nimi a mnohí ďalší po nich. Jason skrátka má svoje metódy. Pozor, tento borec nemá s Cimrmanovým Jasoňom nič spoločné. Podobnosť mien je čiste náhodná.

Pre tých, ktorí nepoznajú príbeh, Jason Voorhees sa ešte ako malý chlapec stal svedkom dekapitácie svojej matky, ktorá sa rozhodla s nožom v ruke vyčistiť tábor od mladých nadšených právnikov. Myslela si totiž, že Jason sa utopil v jazere, z čoho vinila práve ich. Posledná obeť na jej zozname ale sithla vziať mačetu a ako som spomínal, milá pani Voorheesová prišla o hlavu. Jason potom prichádza k telu matky a spolu s mačetou, ktorá sa stáva jeho najlepšou priateľkou na zbytok života, si ich odnáša do skladu. To sa stalo práve v piatok trinásteho. Teraz, po mnohých rokoch Jason povstal, sám preberá matkine myšlienky a šíri hrôzu v okolí Crystal Lake.

Piatok trinásteho (Friday the 13th, 2009)

Moderný divák zvyknutý na všetky horové triky a ľakačky si pri tejto snímke aspoň dobre oddýchne, aj keď zopár miest, kedy sa mykol celý rad, tu bolo. S detailami sa maskéri a grafici vyhrali kvalitne a divák lačný po krvi si príde na svoje. Žiadne poloskryté alebo neprehľadne tmavé scény. Naopak, detailné obrazy delenia lebiek, asistovanej tracheostómie alebo grilovania za živa, pri ktorom Vám fakt začne byť horúco. Musím spomenúť aj krátku, ale za to nezabudnuteľnú ukážku Jasonovho ksichtu. To je zážitok, aspoň pochopíte prečo nosí tú svoju hokejovú masku. Nemá ju však od začiatku a prvé minúty filmu sa premáva v orientálnom štýle s turbanom na tvári. Stanete sa svedkami momentu, keď nachádza masku a pred zrkadlom si ju nasadí – kultová scéna. Zrodilo sa zlo.

Pravdupovediac, hudbu som príliš neregistroval. Zopár sladkých tónov pri záberoch zabávaúcich sa ľudí rýchlo vystriedali krátke zvuky hrôzy zosilnené na maximum, keď sa dvojmetrový obor s maskou “nečakane“ objavuje za každou svojou obeťou. Potom už len klasický útek, alebo pokus o útek, krik a dalšie porcovanie.

Hlavnú postavu určite poznáte zo seriálu Supernatural. Jared Padalecki ako jeden z bratov bojujúcich proti duchom a démonom si teda v Piatku trinásteho od žánru neoddýchol aj keď o ducha tentokrát určite nejde. Jeho seriálový brat Jensen Ackles si pre zmenu zahral hlavnú úlohu v nedávno premiérovanom Krvavom Valentíne. Piatok trinásteho hostí okrem spomínaného herca už len neznáme začínajúce tváre ale dúfam, že herečky, ktoré Jasonove útoky neprežili, budú vzkriesené v iných snímkach. Viď Danielle Panabaker.

Dávam filmu tri hviezdy pretože nejde o nič nové a aj keď v remake-u okrem lepších efektov asi veľa nového čakať netreba, scenár nemusel byť postavený na už tak otrepanej pesničke – ideme na chatu. Na druhú stranu to mohlo byť aj horšie a zopár vecí sa vydarilo, znovu sa musím vrátiť k nájdeniu a nasadeniu legendárnej masky. Rozhodne ide o slušnú porcovačku a pre fandov fenoménu Piatok trinásteho megasviatok. Inak ale iba ďalšia priemerná položka do zoznamu remake-ov.

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Paramount Pictures