Kawasakiho růže

13.2.2010|Zuzana Kožaková|
Kawasakiho růže Origami. Staré japonské umenie skladania papiera sa stalo symbolom nového filmu z dielne fantastického dua Hřebejk – Jarchovský, kde sa papierová skladačka aplikuje na skutočný život. Film Kawasakiho růže je symbolicky preletenou výpoveďou o posudzovaní vín minulých a udavačstve. Otázky visia vo vzduchu a my sa pýtame: „ Kto môže posudzovať viny minulé? A kto ich môže odpúšťať?“ Najnovší film z dielne režiséra skvostných Pelíškou, rybárskeho U mě dobrý, či závratného Musíme si pomáhať, je emotívne položený do novej roviny, v ktorej režisér ukazuje nielen svoj zmysel pre detail.

Stredobod príbehu tvorí uznávaný psychiater (Martin Huba), ktorý má pri príležitosti založenia republiky získať významné ocenenie. On slávnostný akt naštartuje udalosti z dôb minulých, ktoré mu môžu zlomiť väz. Príbeh je spletitým reťazcom nečakaných zvratov a nezodpovedaných otázok , vychádzajúcim z pera fantastického Petra Jarchovského.

Kawasakiho ruže (2009)

Film od samého začiatku sprevádza obviňovanie. Udalosti z dôb minulých vyplávajú na svetlo Božie za pomoci nedoceneného zaťa, ktorý svojho svokra obviní z udavačstva. Zo začiatku však nevieme z filmu vyčítať, či je obvinenie oprávnené alebo nie. Sledujeme líniu informácii istej klebety, ktorá postupne začne meniť a pretvárať životy iných, čo za pomoci digitálnych kamier a snímania z dvoch uhľov patrí medzi najzáživnejšie a najprepracovanejšie momenty filmu. Po výlučne komediálnej tvorbe sa režisér Hřebejk skočil namočiť aj do vôd dramatickejších, aj keď i v tejto snímke si neodpustí menšie vtipy, napriek tomu stále pláva na rozbúrenej rieke drámy a ambicióznosti.

Martin Huba vo svojej úlohe renomovaného psychiatra sršal správnym nadhľadom, kajúcnosťou a poetizmom, ktorý dnes nemáme veľa príležitostí zazrieť v charakteroch postáv. Majster Ladislav Chudík v úlohe pre neho celkom netypickej, stvárnil bývalého člena Štb, ktorý má obrátenú psychológiu zakódovanú v myslení, vďaka čomu ostáva v „aktívnej“ službe aj počas dní, keď sa snaží vychutnávať starobu. Vedľa týchto fantastických hercov sa objavila aj veľmi nadaná Lenka Vlasáková ako dcéra psychiatra a Daniela Kolářová ako jeho manželka.

Kawasakiho ruže (2009)

Deväť nominácii na českého leva, ocenenie ešte pred nakrúcaním. Tieto ukazovatele hovoria za všetko. Pokiaľ ide o môj názor, vyjadrím sa k vete, ktorú povedal režisér v jednom rozhovore. Ide jednoznačne o najemotívnejší film z dielne režiséra Hřebejka. Kawasakiho růže je film s víziou, obviňovaním, pohľadom na ľudskú mozaiku, ktorá sa často krát dá poskladať až po mnohých rokoch. Stačí mať výrečného zaťa.
Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Garfield Film