The Expendables

28.9.2010|Stano Sokolský|
The Expendables Staršia generácia divákov si určite pamätá dobu 80tych a 90tych rokov, počas ktorej v našich videoprehrávačoch kolovali zašumené, mnoho krát kopírované nahrávky amerických filmov, nahratých z nemeckej televízie, sprevádzané dabingom jedinej osoby. Zlatá éra akčných trhákov ovplyvnila našu mladosť a do našich pamätí sa vryli ikony tohto žánru - Jean-Claude Van Damme, Dolph Lundgren, Bruce Willis, Sylvester Stallone, Bruce Lee, Jackie Chan a v neposlednom rade aj Arnold Schwarzenegger. Filmová scéna sa však vyvinula a spomínané hviezdy sa objavovali na strieborných plátnach čoraz zriedkavejšie. Éru klasických akčných trhákov vystriedala doba plná komixových adaptácií a rôznych iných štýlov, ktoré vytvorili nových hrdinov a hereckých hviezd. Poniektorí z nás si ale iste naďalej s nostalgiou raz za čas pozrú Univerzálneho Vojaka, Pomstiteľa, alebo Tango a Cash. Sylvester Stallone, ktorý sa na scénu úspešne vrátil v roku 2006 s piatym pokračovaním Rockyho, sa rozhodol, že dnešnému publiku ponúkne rýdzu akciu s nostalgickým nádychom 80tych rokov a natočil film The Expendables. Musím priznať, že na tento projekt som čakal s napätím a pozorne som sledoval filmové správy, v ktorých boli postupne zverejňované mená hviezd potvrdzujúcich účasť na projekte. Nečakal som, že režisér a scenárista Stallone vytvorí komplikovaný príbeh na úrovni Mementa, vedel som, že pôjde hlavne o akciu, kultové hlášky a hromadu explózií. Práve preto som šiel do kina s istou rezervou a uvoľnením. Aj tak ma však čakalo sklamanie.
The Expendables (2010)

Aj napriek tomu, že som nemal prehnané očakávania, dovolím si tvrdiť, že hociktorý z čistokrvných akčných filmov 80tych rokov má lepší dej ako Expendables. Mrzí ma, že Stallone nepopustil trochu svoju kreativitu a že si k spolupráci nezavolal hocikoho iného okrem Davea Callahama. Ten už v minulosti dokázal (Doom, Horsemen), že mu písanie scenárov veľmi nejde a Expendables sú toho ďalším dôkazom. Aj ak by som kompletne ignoroval samotný príbeh, prichádzajú na rad ďalšie pohromy. Tou prvou sú herci. OK, chápem, že z nostalgického hľadiska je pekný pohľad na všetky tie terajšie a bývalé akčné hviezdy pokope, avšak to ešte neznamená výhru - jednoducho mi tam akosi chýbalo to ich herecké umenie a scény mi pripomínali skôr nejaký typ sebaprezentácie na populárnej výstave. Možno je to hlavne scenárom, ale najhoršie dopadol Jet Li. Ten sa celý čas tvári, ako keby nad niečím ťažko uvažoval, sem-tam vypustí niečo o tom, že potrebuje peniaze pre svoju rodinu a v niektorých momentoch som nevedel, či to myslí vážne, alebo to mal byť iba mierne napísané chromý vtip. Scény a dialógy medzi hercami vyzneli vo všeobecnosti veľmi neprirodzene, ako keby nacvičovali školské predstavenie, najhoršie vyznela jednoznačne tá, v ktorej sa objaví Arnold Schwarzenegger - preplnená kultúrnymi odkazmi a trápnymi rádoby kultovými hláškami. To však nie je všetko. Akcia mala byť totiž hlavným ťahúňom Expendables, čo sa v žiadnom prípade nepodarilo. Nie som jediný, kto si všimol nedokonalostí počas akčných scén. Vyzeralo to, ako keby boli robené skôr pre nejaký nízkorozpočtový seriál a nie pre trhák s rozpočtom vyše 80 miliónov dolárov. Vo svojich recenziách pravidelne kritizujem aj v dnešnej dobe tak často používanú "roztrasenú" akčnú kameru a hlavný kameraman Jeffrey Kimball jej využitie v Expendables dotlačil k "dokonalosti". Som si vedomý, že vo filme pôsobia hlavne staršie hviezdy, ktoré už istotne nemôžu pôsobiť tak "akčne" ako pred 20timi rokmi a že Kimball sa asi snažil natočiť scény v čo najakčnejšom duchu, ale robiť to na úkor prehľadnosti, vďaka čomu je divák totálne stratený a netuší, čo sa vlastne v daný moment deje, to je už na zamyslenie sa. Hlavne ak vezmem do úvahy Kimballovu úspešnú kariéru v Hollywoode a jeho skúsenosti.

The Expendables (2010)

Hudobne The Expendables nedopadli najhoršie. Filmom diváka sprevádza klasický doprovod od Briana Tylera spoločne s niekoľkými klasickými rockovými skladbami od Creedence Clearwater Revival, Thin Lizzy (veľmi výstižná The Boys are Back in Town) a iných. Celkovo sa hudba k snímke celkom hodila. Sen o akčnom hite preplnenom nostalgiou, "cool" hláškami a o úspešnom návrate klasického akčného filmu na strieborné plátna sa rozplynul. Nech už boli moje očakávania akékoľvek, nech už sa pozerám na The Expendables z hocijakého uhlu, pre mňa osobne boli veľkým sklamaním. Napriek plejáde hviezd tento film zlyháva na viacerých dôležitých úrovniach, vrátane hereckého umenia. Neprirodzené a lacno pôsobiace akčné scény, trápny príbeh a ešte horšie dialógy - to všetko spôsobuje, že na The Expendables divák veľmi rýchlo zabudne. Návštevu kina odporúčam iba v prípade, že sa fakt veľmi nudíte, hoci BluRay a DVD sú už (vďaka podstatne oneskorenej premiére u nás) dostupné na trhu. Ja svoju investíciu do lístku do kina ľutujem.