25 zo šesťdesiatych alebo Československá nová vlna (25 ze šedesátých aneb Československá nová vlna)

19.10.2010|Tomáš Zausin|

Na úvod jedna otázka. Čo spája mená ako Uher, Jakubisko, Solan, Forman, Chytilová či Juráček? Tým, ktorí to vedeli gratulujem. Zjavne patríte, ak nie k študentom filmu, tak minimálne k ľuďom, ktorý sa o film zaujímajú viac než bežný divák. Tí čo nevedeli zodpovedať na moju otázku nemusia byť smutní, prípadne sa nechať zahanbiť. Pre nich je určený cyklus portrétov známeho slovenského režiséra Martina Šulíka s názvom 25 zo šesťdesiatych, ktorý mal len pred pár dňami premiéru v slovenských kinách. Martin Šulík patrí isto medzi najznámejších slovenských režiérov porevolučného obdobia. Filmy ako Všetko čo mám rád, Záhrada, Krajinka patria v mnohých smeroch medzi to najlepšie, čo sa na Slovensku po roku 1989 v rámci filmovej tvorby urodilo. Posledným Šulíkovým filmom je česko-slovenský koprodukčný film Slnečný štát o partii kamarátov zakladajúcich si vlastnú živnosť z roku 2003. Po tomto filme sa medzičasom k hranej tvorbe nevrátil,ale začal pracovať na sérii portrétov pre Českú televíziu v ktorých sa venoval najvýznamnejším autorským osobnostiam českej a slovenskej kinematografie 60.tych rokov. Tento pôvodne televízny projekt, kde sa každý diel venoval jednému tvorcovi bol odvysielaný aj obrazovkách Českej televízie. V týchto dňoch sa môžu filmoví diváci, ktorí z akýchkoľvek dôvodov nesledovali televízny cyklus zoznámiť v skrátenej podobe s jednotlivými režisérmi a dielami, ktoré ovplyvnili filmové a v istom zmysle aj spoločenské dianie v 60.rokoch. Šulík tak kladie chronologicky vedľa seba filmy ako Slnko v sieti, Konkurz, Intímne osvetlení, Obchod na Korze a ďalšie. Pri každom filme môže divák vidieť a počuť okrem záberov z daného filmu aj názory,postrehy, či spomienky tvorcov, filmových historikov, či členov štábu.

25 zo šesťdesiatych alebo Československá nová vlna

Samotné profily nie sú kvôli časovému rozmedziu príliš obsažné a zďaleka sa divák neznalý pomerov nedozvie toľko, koľko by sa dozvedieť mohol. No ako nejaký úvodník k prípadnému bližšiemu štúdiu, či pozretiu uvedených filmov funguje tento cyklus veľmi dobre. Zaujímavé je tiež sledovať reakcie a postrehy ešte žijúcich tvorcov,ktorí spomínajú okrem iného aj problémy s cenzúrou počas socialistickej éry Česko – Slovenska. Cyklus portrétov 25 zo šesťdesiatych tak nakoniec pôsobí skôr ako nejaký úvodník, pre divákov,ktorí by sa radi dozvedeli odpoveď na otázku v úvode a prípadne sa niečo viac dozvedeli neskôr aj z iných zdrojov, než ako dokument majúci výrazný význam pre ľudí zaoberajúcich sa filmom viac do hĺbky. A aby som vás ešte trocha navnadil, tak distribútor sľubuje ku každej zakúpenej vstupenke na tento dokumentárny cyklus (keďže ide o dvojdielny cyklus pre kiná) DVD s druhým dielom zadarmo.