Machete (Machete)

13.11.2010|Stano Sokolský|
Machete (Machete)

Ste fanúšikovia klasickej filmovej akcie? Máte melancholické chvíľky, počas ktorých si radi pozriete Komando, Prepadnutie v Pacifiku alebo spaghetti westerny typu Django (s Francom Nerom)? Predpokladám, že vďaka masívne reklamnej kampani by vám väčšina ľudí v dnešnej dobe poradila Stalloneho projekt Expendables, ktorý je plný klasických akčných hviezd. Avšak zhruba o mesiac neskôr po premiére Expendables mal premiéru film z dielne Roberta Rodrigueza so 4 krát nižším rozpočtom - Machete. A ten by som vám na vyplnenie spomínanej melancholickej chvíľky odporučil zasa ja. Je potrebné vzať do úvahy fakt, že Machete je projektom, ktorý takpovediac "spomína" na béčkové akčné filmy z 80-tych a 90-tych rokov - tie, ktoré sme v mnohých prípadoch mohli v tých časoch vidieť na zašumenej, sto krát kopírovanej videokazete, dabovanej jediným človekom. Divák by sa mal pripraviť na (schválne, v štýle retro) nekvalitný obraz, na (schválne)prehnané akčné scény so (schválne) tragicky vyzerajúcimi gore scénami, v ktorých kade- tade lietajú vnútornosti. Machete je síce postavený na gýčovej báze A príde vďaka B o X, po čom nasleduje pomsta A, počas ktorej B zažije vďaka A celkom solídne peklo, ale aj tak má tento film "dušu", ktorá tak urgentne chýbala spomínaným Expendables. V ich prípade sa na scéne iba nahromadila slušná kôpka starnúcich akčných hviezd, ktoré mali pôsobiť ako taký "wow efekt", čo samozrejme úspech zaručiť nemohlo. V Machete príbeh istotne nie je kandidátom na Oscara, ale aspoň nezastáva výhradne funkciu kostry unmožňujúcej iba rozostavenie akčným hrdinom, ako to bolo v Expendables. V Machete príbeh nie je tak očividne zbytočný (a tak trápny). A to sa aj v prípade takýchto retro experimentov počíta ako plusový bod, pretože z neho je jasné, že tvorcovi nešlo iba o vytvorenie výstavky bývalým hviezdam a o hojné výsledky v Box Office, ale o poklonu béčkovým akčným filmom a o pobavenie diváka. A v tomto Rodriguez vysoko vyhral nad Stallonem a jeho Expendables.

Machete

Ani v Machete nechýba veľmi pekný zoznam hereckých legiend, nie len z minulosti, ale aj z novej éry. Robert De Niro, Steven Seagal, Don Johnson a Cheech Marin patria k tej prvej skupine, pričom z mladšej generácie im sekundujú Jessica Alba, Michelle Rodriguez, Lindsay Lohan a Daryl Sabara. Spoločne s predstaviteľom hlavného hrdinu, Dannyho Treja, drvivá väčšina z horeuvedenej hereckej zostavy už s Rodriguezom spolupracovala. Takže sa dá predpokladať, že majorita vedela, čo má očakávať od režiséra a čo on očakáva od nich. Žiadne herecké nepodarky, všetko klape tak, ako má a hoci Danny Trejo očividne hrať nevie (v tvári má skoro vždy ten istý výraz), postava Machete mu padne ako uliata - veľa emócií okrem hnevu by takýto človek určite neprodukoval. Takže môže stáť v strede scény aj ako soľný stĺp a predsa bude vždy pôsobiť dôveryhodne a hlavne úplne "cool". Poteší samozrejme aj množstvo akcie doprevádzanej litrami krvi a lietajúcimi končatinami. Niektoré zo scén vás nie len znechutia, ale v tom istom momente aj rozosmejú - boli natočené s poriadnym nadhľadom a tak isto by ich mal chápať aj divák. Rodriguez samozrejme nezaprie svoje skúsenosti s hollywoodskymi blockbustermi (Sin City, Vtedy v Mexiku, Spy Kids), kameru, strih a výpravu dotiahol do posledných detailov. Vzhľadom na nízky rozpočet by sa u neho mohol kadekto priučiť k efektívnemu hospodáreniu. Potešili niektoré experimenty s kamerou, ktoré iba dokazujú, že Rodriguez si to pri natáčaní naplno užíval.

Machete

Hoci to niektorým čitateľom možno bude divné, ale predchodcovia Machete, Grindhouse a Planet Terror, sa mi vôbec nepáčili. Považoval som ich za príliš umelé a prehnané. Machete je však iný, je to 105 minút mládeži neprístupnej zábavy, v ktorej si každý fanúšik tohto žánru nájde to svoje - krvavá akcia, erotické scény (mnohých sklamala Jessica Alba, ktorá mala podľa pôvodného scenára hrať dvojičky a mala sa zúčastniť aj erotických scén, čo nanešťastie odmietla), skvelé hlášky ("You fucked with the wrong Mexican) a "bad-ass" anti-hrdinu. A hoci Machete dokonalý nie je, má aj svoje muchy a niektoré scény si mohol Rodriguez odpustiť, je to čistokrvná zábava, ktorú je potrebné brať s nadhľadom a pokiaľ divák nebude očakávať vážny film s dejom á la Inception, tak sa má na čo tešiť. Machete je ako stvorený na večer strávený v kine (avšak nie príliš vhodný na doplnenie romantického večera).

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Palace Pictures