Mesto (Town, The)

23.11.2010|Marek Gurský|
Mesto (Town, The)

Charlestown, Boston, Massachusetts. Štyria muži v maskách smrtiek vbehnú do banky s automatickými zbraňami v rukách. Všetkých donútia ľahnúť si na zem, zozbierané mobilné telefóny zalejú vodou, pracovníka banky niekoľkokrát udrú pažbou AK-47 do hlavy a manažérku donútia otvoriť trezor. Ukradnú niekoľko tisíc dolárov, zahladia za sebou stopy a manažérku vezmú ako rukojemníčku pre prípad, že by na úteku niečo nevyšlo podľa plánu. Vystrašenú ju nechávajú za mestom, ktoré zaznamenáva ďalšiu z mnohých bankových lúpeží, ktoré sú v Charlestowne na dennom poriadku. Dej filmu sa zamotáva krátko po lúpeži, keď vodca lupičskej bandy Doug MacRay (Ben Affleck) sleduje bankovú manažérku Claire (Rebecca Hall), aby zistil, čo povedala polícii a ako veľmi nebezpečná svedkyňa by pre nich mohla byť. Dvojica sa začína čoraz častejšie stretávať a nad Mestom sa otvára otázka, kedy bude musieť rodiaci sa vzťah čeliť pravde, ktorá nebude príjemná ani pre jednu zo strán. O Benovi Affleckovi – hercovi nemám veľmi vysokú mienku. Má niekoľko dobrých filmov, no pokiaľ má byť hlavnou hviezdou, tak film dokáže len ťažko potiahnuť. Keď pred tromi rokmi zasadol na režisérsku stoličku, vyvolával obavy široko-ďaleko. Avšak vďaka výborne zadaptovanej knižnej predlohe i nadmieru kvalitnej hereckej zostave priniesol na plátna kín krimidrámu Zbohom, bejby (2007), ktorá patrila medzi najkvalitnejšie filmy roka (a určite medzi najväčšie prekvapenia). Šťastie začiatočníka, poviete si. Je rok 2010 a Ben Affleck uvádza na scénu Mesto, ktoré, div sa svete, za svojím predchodcom veľmi nezaostáva.

Mesto

Prostredie Bostonu a jeho okolia Affleck dôverne pozná, keďže tu prežil detstvo a preto nie je prekvapujúce, že sa dej odohráva práve tu. Charlestown je neosobné a chladné miesto, kde obyvatelia nevidia veľa možností na zmenu. Sú buď na strane zla alebo dobra, žiadne iné miesto medzi tým akoby ani neexistovalo. Dougova banda (okrem Bena Afflecka napríklad aj Jeremy Renner) je zložená z chlapíkov, ktorí v drsnej štvrti vyrastali a v rovnakej drsnej štvrti aj zomrú. So svojím životom nie sú spokojní, no nevidia šancu ani možnosť s tým čokoľvek urobiť. Je to úplne rovnaký typ postáv, aké za sebou zanechal Matt Damon ako Dobrý Will Hunting (1997) (pri ktorom bol Ben Affleck spoluautor scenára). Jeremy Renner ako Dougov najlepší priateľ James (prezývaný Jem) je takouto typickou postavou – drsný, horkokrvný, neústupný, horlivý, nebezpečný... Napriek niekoľkým rokom vo väzení a podmienke však nemení svoj život a radšej bude klišovite tvrdiť, že do väzenia sa už nikdy nevráti. Práve Jem je asi najlepšie zahranou postavou filmu, čo ide čiastočne na vrub scenára, ktorý mu poskytuje dostatok priestoru, no najmä Rennerovo herectvo je tým, čo dodáva jeho postave punc uveriteľnosti. Ďalšia Oscarová nominácia to pre Jeremyho Rennera zrejme nebude (aj keď by som mu ju určite doprial), no i tak bude Jem patriť medzi jeho najlepšie úlohy. Naproti tomu je Ben Affleck – herec dosť nevýrazný a najmä nezaujímavý. Je pekné, že našiel lásku. Je pekné, že je kvôli nej ochotný nechať lúpeže. A je pekné, že vo svojej podstate je dobráčisko. No jeho „kukuč“ nevinného chlapca zožieraného vlastným svedomím je presne to, kvôli čomu ho ako herca nemusím. Doug má byť postava, ktorá úporne hľadá odpoveď na otázku, či zradiť partiu alebo zradiť ženu, avšak pred nájdením odpovede si necháva otvorené obe zadné vrátka. No vďaka Affleckovi – hercovi je od začiatku jasná jednorozmernosť postavy a tým aj výsledné rozhodnutie. Nie je to skutočnosť, cez ktorú by som nedokázal preniesť, no pri takto kvalitnom filme to trochu zamrzí, lebo určite mal ambície na to dostať sa ešte o kúsok vyššie. Druhá chybička krásy je nazeranie sa na lúpeže takmer výlučne optikou kriminálnikov, pričom pohľad bostonskej polície, resp. FBI (agent Frawley v podaní Jona Hamma) je iba informačný a s výnimkou poslednej polhodiny muži zákona do deja vstupujú iba minimálne. Záverečný striedavý náhľad na situáciu zo strany polície a zločincov je vcelku zaujímavý, a preto sa mi spätne pýtalo trochu výraznejšie nazretie do radov polície a FBI. Napriek menším úlohám sa v Meste nestratili ani Blake Lively (Jamesova závislácka sestra Krista), Chris Cooper (Dougov otec) či Pete Postlethwaite (šedá eminencia bostonského podsvetia). Čo však „kazí“ Ben Affleck - herec, to zachraňuje Ben Affleck - režisér. Atmosféra bostonského predmestia a podsvetia, veľmi slušné akčné scény, nadpriemerní herci, kvalitný scenár, výborná technická stránka – to všetko dokázal s ľahkosťou namiešať tak, aby dokázal, že Zbohom, bejby nebola náhoda. Mesto občas pripomenie staré-dobré kriminálky zo 70. rokov. Ak si Affleck aj naďalej bude vyberať podobne zaujímavé projekty, možno sa v Hollywoode objaví novodobý Clint Eastwood (i keď pre potvrdenie tejto domnienky bude musieť Ben Affleck natočiť ešte kilometre filmu a v Bostone budú stovky ďalších lúpeží). Ak si však udrží úroveň svojich prvých dvoch celovečerných filmov, o jeho budúcnosť nemám vôbec obavy.

Mesto

PS: Pôvodný strih mal 4 hodiny, následne bol film radikálne zostrihaný na 2 hodiny a 50 minút. Napriek spokojnosti producentov i štúdia s kvalitou, to bola pomerne premrštená dĺžka, čo vyústilo vo finálny strih (2 hodiny a 8 minút). I keď bol Affleck spokojný s kinoverziou, tak oznámil, že na DVD a BluRay by rád uviedol 170 minútovú verziu, ktorá by mala byť vernejšia knihe. Držím palce, aby mu to vyšlo!

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Continental Film