Noc s nabrúsenou britvou (Haute Tension)

1.2.2006|Lila Ontkaninová|

Blíži sa skúškové obdobie a to pre mnohých študentov znamená koniec zábavy a poriadne zarezávať. Dve najlepšie kamarátky Marie (Cécile De France) a Alex (Maïwenn Le Besco) hodia knihy do auta a namieria si to na statok Alexiných rodičov, kde majú v pláne nerušene sa pripraviť na skúšky. Po ich príchode sa všetci v dome odoberú do svojich izieb a oddychujú spánkom spravodlivých. Tichú a pokojnú noc náhle preruší zvuk starej dodávky a následne vytrvalý zvonec. Keď hlava rodiny otvorí dvere nočnému návštevníkovi, netuší, že si tak práve podpísal rozsudok smrti nad sebou a svojou rodinou..

Väčšina filmových nadšencov hororov už mala tú možnosť zhliadnuť snímku inou cestou, keďže film je starý už nejaký ten rôčik. Pre všetkých ostatný je určená táto recenzia, ktorú však minimalizujem na nevyhnutné, aby som Vám spoilerom nepokazila nádherný kulinársky zážitok. Noc s nabrúsenou britvou, film s dvoma názvami, v origináli Haute tension, v angličtine Switchblade Romance / High Tension, sa radí do subžánru hororov slasher, ktorého hlavnou črtou je postupná likvidácia určitej skupiny ľudí (napríklad populárne vyvražďovačky teenagerov). Z filmu Noc s nabrúsenou britvou je cítiť závan 70. a 80. rokov, keď vznikali kvalitné slashers ako Hooperov pôvodný Texaský masaker motorovou pílou (1974) či Cravenow The Last House on the Left (1972). Režisér Alexandre Aja ostáva verný čistokrvnému strachu, kde nie je podstatné odhaliť dôvody ani motív konania zabijáka, ide len o prežitie. Aj keď sú hlavné hrdinky školáčky, film sa berie úplne vážne a so všetkou krvilačnosťou a dravosťou masakruje svoje obete. V žiadnom prípade v tom nehľadajte typické teenagerke vyvražďovačky, ktoré sú nadľahčované vtipnými hláškami, popkultúrnymi citáciami či zábermi na polonahé sexikočky.

Keďže ide o európsku produkciu, k slovu sa dostali kvalitné herecké výkony, pričom ženské postavy sa obišli aj bez zbytočných záberov na určité obľúbené časti tela (prevažne mužského publika). Film si vystačí s dvoma ženskými postavami (obete) a jedným kvalitným zabijakom v podaní vynikajúceho Philippa Nahona, ktorý už mal česť zahrať si podobnú brutálnu úlohu vo filme Zvrátený (2002). V úvodných scénach mu nevidíme do tváre, kamera kĺže po jeho robustnom tele, zachytáva zablatené robotnícke topánky a zapatlanú uniformu a veľké zrobené ruky, so špinou za nechtami, v ktorých drží ostrú britvu. Záber končí maximálne pri ústach. Takmer nerozpráva, iba funí a chladnokrvne zabíja. Vždy je o krok vpred, má výhodu domáceho, ktorý pozná terén. Mladá francúzska herečka Cécile De France (Erasmus, Cesta okolo sveta za 80 dní) stvárnila Marie, ktorá ako obeť prestáva byť pasívnou a snaží sa zachrániť svoju milovanú kamarátku Alex v podaní Maïwenn (Piaty Element). Pred vrahom teda neuniká, ale naopak prenasleduje ho, čím sa stáva dej zaujímavejší. Ďalšie postavy nemá samozrejme zmysel rozoberať, keďže len čo sa ocitnú v zábere, končia pod britvou zabijaka.

Remeselne je film odvedený na výbornú. Kamera umocňuje atmosféru a špeciálne efekty ostrieľaného maskéra Giannetta De Rossiho (Zombie 2, Duna, Rambo 3) sú nepríjemne dôveryhodné. Každá krvavá scéna drása nervy diváka a vrhá ho do hlbšieho presvedčenia, že ten, ktorý toto dokáže s človekom, musí byť zvrátený maniak a šialenec. Čím viac si to divák uvedomuje, tým horšie znesie záverečnú pointu, ktorá postaví celý dej a logiku takpovediac na hlavu. Finálny twist-efekt, ktorý je v poslednej dobe taký populárny (a ktorý pozorný divák môže tušiť už v úvode) urobil viac škody než úžitku. Väčšina divákov to pocíti ako pomyselnú facku a sklamanie nad tak dobre vybudovaným slasherom. Mňa osobne už dávno nezaujíma celý krvavý kúpeľ, ale záverečná pointa, ktorej stále neviem prísť na zúbok (či britvu). Ak bolo zámerom tvorcov nasadiť divákovi do hlavy chrobáka, tak mi neostáva nič iné, len im pogratulovať. Aj napriek tomuto zbabranému záveru, ktorý strháva z celkového hodnotenia inak dosť kvalitného hororu niekoľko krvavých bodov, je Noc s nabrúsenou britvou vynikajúcim slasherom, ktorý obstojí v konkurencii klasických amerických vyvražďovačiek. Ak vyhľadávate filmy, pri ktorých strach vniká pod kožu a hemoglobín zdobí podstatnú časť plátna, táto snímka je pre vás to pravé.

Ako som už spomínala, Noc nabrúsenou britvou je film staršieho dáta. Na Katalónskom MFF v španielskom Sitges pozbieral niekoľko cien: Cécile De France bola ocenená ako najlepšia herečka, Alexandre Aja za najlepšieho režiséra a Giannetto De Rossi za najlepšie masky. Celkovo tento nízkorozpočtový snímok z produkcie Luca Bessona získal mimoriadnu pozornosť a tak si režisér Alexandre Aja posmelený týmto úspechom vzal na mušku ďalší horor, remake Wesa Cravena The Hills Have Eyes. Filmové plátno neostane dlho bez krvi..

Haute tension:
Francúzsko, 2003
Réžia: Alexandre Aja