Láska a iné závislosti (Love and Other Drugs)

20.4.2011|Marek Gurský|
Láska a iné závislosti (Love and Other Drugs) Dá sa v dnešnej dobe ešte natočiť naozaj dobrý film žánrovo kdesi medzi drámou a romantickou komédiou bez toho, aby nepôsobil ako deväťdesiatminútový nevtipný sled stokrát prevarených klišé podľa presne definovanej šablóny romantickej komédie? V posledných mesiacoch som po filmoch Hlavne nezáväzne, Ako vieš? alebo Zámena už strácal nádej. Z ničoho nič sa však v kinách objavila Láska a iné závislosti, ktorá romantickým komédiám z ostatných mesiacov poriadne vytrela zrak. Jamie (Jake Gyllenhaal) je sympatický flákač, ktorý sa v polovici 90. rokov ocitá v tvrdom biznise farmaceutického priemyslu. Ako obchodný reprezentant gigantu Pfizer oslovuje lekárov a presviedča ich, aby svojím pacientom predpisovali ich lieky. Začiatky sú veľmi ťažké, no svojím šarmom dokáže zaujať – a to najmä sestričky a asistentky doktorov. Jeho ľahkovážny život naberie úplne opačný smer, keď pri jednej návšteve a za celkom vtipných okolností stretne Maggie (Anne Hathaway). Po menších peripetiách predsa len skončia spolu v posteli, no Maggie nemá záujem vzťah ďalej rozvíjať alebo viazať sa. Všetko chce riešiť hneď a na nič nečaká. Toto jej náhlenie však pramení zo zdravotného stavu, konkrétne z prvého štádia Parkinsona. Vie, že má pred sebou ešte pár rokov pomerne pokojného života, no aj tak nechce premárniť žiadnu chvíľu. Podobnú filozofiu „využi-pošli preč“ vyznával v minulosti aj Jamie, no Maggie ho priťahuje ako nejaká droga a nehodlá sa jej za žiadnu cenu vzdať. Obaja sa nakoniec ocitajú vo vzťahu, ktorý však nemôže nikdy dostatočne fungovať, ak ho jeden z nich (v tomto prípade Maggie) vo svojej podstate odmieta. S príchodom nového lieku vo forme zázračnej modrej pilulky sa dvíhajú nielen Jamieho kariéra a úspechy, ale aj záujem o Maggiein zdravotný stav. Avšak to, čo Jamie považuje za jasné, môže Maggie považovať za nepríjemné a nevhodné vďaka vyššie spomínanej filozofii. Je totiž samostatná a uvedomelá a vie, že zostať v opatere milovanej osoby nebude pre druhú stranu po niekoľkých rokoch veľké terno, hoci to nahlas nikdy nepovie. Láska a iné závislosti (Love and Other Drugs) Edward Zwick sa pustil do pre neho netradičného žánru, keď mnohomiliónové akčné produkcie vymenil za relatívne malú drámu pretkanú vtipnými dialógmi a situáciami. Niekto by mohol namietať, že pospájal romantickú komédiu s melodrámou a vážnym filmom, pričom vo výsledku nie je ani jeden žáner úspešne dotiahnutý do konca. Mne však tento mix neuveriteľne „sadol“ a nijaká jeho súčasť nebola prebytočná alebo samoúčelná. Striedanie dramatických častí s vtipnými nebolo vôbec násilné a jednotlivé prechody boli úplne prirodzené. Láska a iné závislosti tak dokázala, že aj o vážnych témach sa dá rozprávať s humorom bez toho, aby idea filmu alebo film samotný akýmkoľvek spôsobom utrpeli. Na tom však majú zásluhu predovšetkým hlavní predstavitelia, ktorí by sa dali označiť spoločným prívlastkom „fantastickí“. Jake Gyllenhaal sa nám naposledy vo veľmi dobrej forme predviedol v Zdrojovom kóde, no v Láske podáva jeden z najlepších výkonov svojej doterajšej kariéry. Chémia medzi ním a Anne Hathaway celú dobu funguje a iskrenie neprestáva v žiadnom momente. Z oboch sála totálna uvoľnenosť a uveriteľnosť vrátane intímnych scén. Zwick zároveň po prvých dňoch natáčania posúval hranice oboch hercov, čo nakoniec vyústilo do absolútnej prirodzenosti, keď posteľné scény neskončili klasickým zakrytím perinou po krk (v prípade ženy) alebo po pás (v prípade muža). Veď kto sa po sexe zakrýva tak, že partner ani náhodou nezazrie kúsok prsníka alebo zadku, ako to vidíme v 99% filmov? Áno, aj nejaká tá nahota sa vo filme objaví, no stále ju možno iba pripočítať na vrub reálnosti rozprávania. Láska a iné závislosti (Love and Other Drugs) Keď jedna z postáv hovorí, ako sa viac ako 20 rokov stará o milovanú manželku trpiacu Parkinsonom, ktorý z nej ukradol všetko, čo na nej miloval – jej telo, úsmev a myseľ a chorobu prirovnáva k ruskému románu, uvedomíte si, že od prechádzky ružovým sadom bude mať spoločný život Maggie a Jamieho na míle ďaleko. Možno si v podobnej situácii predstavíte seba a sami neviete, ako presne by ste sa zachovali. Napriek tomu treba na život hľadieť pozitívne. Ako hovorí v samom závere Jamie: „Spoznáte tisícky ľudí a nikto z nich vo vás nič nezanechá. Potom stretnete jedného človeka a váš život sa zmení. Navždy.“ Život nie je ideálny a to zrejme nie je ani tento film. Z oboch si však pamätáme iba to dobré a v prípade Lásky a iných závislostí toho bolo skutočne veľa.
  Foto © 20th Century Fox