Mrcha učiteľka (Bad Teacher)

14.8.2011|Marek Gurský|
Mrcha učiteľka (Bad Teacher) R-kovým komédiám toto leto ide karta. Vo štvorici po opici 2 sa síce nesie v duchu prvého dielu, no kasový trhák to bezpochyby bol. Dámska jazda si možno trochu prekvapivo dobre viedla najmä v Severnej Amerike. Po Šéfoch na zabitie prišla do kín ďalšia komédia, ktorá si nedáva servítky pred ústa a nehľadí na tvrdé ratingové pravidlá. Elizabeth Halsey (Cameron Diaz) učí na škole, no na začiatku letných prázdnin odchádza zo školy priamo do chomúta s bohatým priateľom. Zrušená svadba úplne naruší jej plány, no myšlienka, ako získať nového zbohatlíka na seba nenechá dlho čakať. Jedinou prekážkou je (podľa jej slov) malé poprsie a získanie peňazí na plastickú operáciu sa tak stáva jej prvoradou úlohou. Návrat do školy je tvrdý, no nevyhnutný a pri pohľade na bankový účet aj jej jediným východiskom z danej situácie. Samozrejme, že nie všetko pôjde podľa jej predstáv, ale školský rok si pre ňu pripraví aj nejaké to zaláskované prekvapenie. Mrcha učiteľka Elizabeth nie je ani zďaleka prototypom ideálnej učiteľky – namiesto učenia púšťa žiakom filmy, o svoju triedu sa vôbec nezaujíma, nadáva a holduje ľahkým drogám. V rámci učiteľských filmov by to bolo príjemné osvieženie, keď sa drsný humor preniesol za brány školy, no to by potrebovala namiesto učebných osnov kvalitný scenáristický základ. V celom filme nie je žiadna nosná myšlienka, ktorá by mala takú dôležitosť, že by udržala sled scénok pokope. Naháňanie za peniazmi ňou nie je ani zďaleka. Veľa vecí je jednoducho daných bez akýchkoľvek logických súvislostí – vôbec napríklad nechápem prečo vlastne Elizabeth učila, keď mala zbaleného boháča, keďže samotné učenie ju vôbec nemotivovalo ani nedávalo zmysel jej zlatokopárskemu životu. Pri sledovaní Mrchy učiteľky si určite viackrát spomeniete na podobne ladenú Školou ro(c)ku. Dewey Finn (v excelentnom podaní Jacka Blacka) je takisto absolútne nekompetentný viesť svoju triedu, avšak na rozdiel od Elizabeth Halsey má „vyšší cieľ“, ktorý film poháňa dopredu. Prostredie školy je využité v oveľa väčšej miere, rovnako ako aj zaangažovanosť žiakov, na ktorých pleciach ležala určitá váha zodpovednosti. V prípade Mrchy sú žiaci iba figúrky, ktoré scenáristické duo Gene Stupnitsky a Lee Eisenberg (spolupracovali na filme Rok jeden alebo v seriáli The Office) posadilo do triedy iba ako kulisu pre Cameron Diaz. Táto čoskoro 39-ročná herečka si Mrchu neobyčajne užíva a vďaka svojmu telu jej dodáva neskutočný sexy look. Po dlhšej dobe si zahrala opäť pomerne dobrú postavu a jej výkon určite patrí k tým svetlejším stránkam filmu. Ostatné postavy sú ňou nekompromisne zatlačené do úzadia, nech už ide o jej mierne labilnú učiteľskú rivalku Amy Squirrel (Lucy Punch, ktorá mi prišla takmer rovnako nesympatická ako v Spoznáš muža svojich snov), hlúpeho Scotta Delacourta (Diazovej expriateľ Justin Timberlake) alebo brutálne nevyužitý Jason Segel ako Elizabethin telecvikársky nápadník. Mrcha učiteľka Ak dokážete prekusnúť fakt, že väčšina postáv sa správa pomerne hlúpo a viaceré situácie sú umelé a samoúčelné, tak na Mrchu učiteľku určite choďte. Viete presne, na čo idete a že namiesto hlbokého posolstva môžete čakať primerane dávkované množstvo trochu drsnejšieho humoru.
Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Itafilm