Autá 2 (Cars 2)

18.8.2011|Ján Švihra|
Autá 2 (Cars 2) Nie je to tak dávno, čo kinám vládol filmový príbeh Autá. Zámerne som použil tak silné slovo, pretože Autá by sa pokojne dali pomenovať filmom kultovým. A to automaticky znamená veľké zisky, čo zas pochopiteľne vedie ku snahe o druhý diel. Poviem to na rovinu, hneď v úvode, prvý diel prekonaný tým druhým nebol. No Autá 2 by som nazval filmom prinajmenšom pozoruhodným, ale k tomu sa dostaneme. Najskôr sa vrátim ku traileru. Pôsobil na mňa prekombinovane (postrihané zábery ukazujúce rôzne kúty sveta v rýchlom slede za sebou) a do veľkej miery prezentoval film vo svetle béčkových pokračovaní, ktorých cieľom je len vytrepať z úspechu predchodcu slušný zisk. Film možno smeruje týmto smerom (žiaľ), ale rozhodne nie tak, ako ukázal trailer. Jednoducho po dlhom čase sme mali dočinenia s trailerom o dosť horším než snímka. A to ma potešilo – nešiel som do kina na totálny prepadák (ale stále som očakával podpriemerný film). Autá 2 Príbeh prvého filmu nám rozprával o tom, ako sa vo svete konzumu zabúda na malé mestečká, ktoré majú ale neopakovateľnú krásu. Sledovali sme bleskového McQueena, rýchle pretekárske auto, ktoré sa učí pokore a tomu, že veľké úspechy prídu, keď sa budeme držať pri zemi. Pri pokračovaniach úspešných filmov je typické, že druhý diel musí byť veľkolepejší (je to, nakoniec, logické, no treba vedieť odhadnúť silu veľkoleposti). A tak pri Autách 2 z malebného mestečka vyrážame rovno do viacerých svetových veľkomiest. Celým filmom sa nesie duch známych svetových pamiatok (najviac asi v záverečných titulkoch, ktoré sú 3D – v samotnom filme 3D technológia zase raz za veľa nestojí, narozdiel od lístka). Krásny duch malého mesta sa s prehnanou veľkoleposťou vytráca (no našťastie nie úplne, ale o tom tiež až za chvíľku). Tentokrát sa dej netočí primárne okolo bleskového, hlavnou postavou sa stáva Mater (McQueen je celkom drasticky utlačený do úzadia a spolu s ním aj príbeh jeho lásky, ktorý sa črtal v priebehu jednotky). Nastupuje Mater – odťahovač, ako malomeštiak, popletený z tej veľkoleposti – robí okolo seba hluk, neskrýva nadšenie, akonáhle je jedlo zadarmo, musí ochutnať a podobne. A k tomu je stále veľkým "popletom". Raz sa to musí zlomiť, dochádza k hádke priateľov a tak hrdzavý odťahovač odchádza späť domov. Lenže vďaka svojej popletenosti a vďaka zlému načasovaniu, zamotá sa do veľkej špionážnej akcie. Tá akcia prepletá hlavnú dejovú líniu hneď od začiatku. Ten sa nesie vo veľkom štýle, „vymakané“ technické vymoženosti agenta sprevádzajú výbuchy a klasická (možno trochu otravná) špionážna hudba. Po skončení tejto scény som tŕpol, lebo som čakal, že zrazu všetko pôjde dolu vodou. A bolo to tak. Hoci nechýbajú vtipné momenty (ale nie je ich tak veľa) ani zaujímavé miesta, všetko sa deje strašne rýchlo, skáče sa z miesta na miesto. Našťastie to tak nie je celým filmom, malý zlom (alebo lepšie povedané svetlý moment) prichádza so zlomom v Materovom príbehu, keď sa ho pokúsia chytiť tí zlí – nepriatelia špiónov. Hovorím o scéne na letisku, ktorá je veľkolepá vďaka krásnej hudbe a dobrým akčným momentom. Príbeh sa ale čoskoro vracia do roviny naivnosti, aby bol následne doslova „zabitý“ prudko psychologickou snovou scénou a prebudením sa v hororovej atmosfére chladných koliesok veľkých hodín Big Benu. Tak to podľa môjho názoru vníma detská veková kategória, ktorej je film prednostne určený (na rozdiel od prvého dielu, ktorý si rado pozrelo širšie spektrum divákov). Autá 2 No potom sa stalo niečo, čo ma doslova dvihlo zo stoličky (rovnako to dvíha aj záverečné hodnotenie). Scény krátko pred rozuzlením zápletky sú zrazu riešené nevídane inteligentne a keď sa Mater znovu stretne s McQueenom, máme dočinenia s priam geniálnou naháňačkou. A následne sa nám Mater vykryštalizuje ako dvojník jedného slávneho inšpektora (mám na mysli toho, čo hľadá ružový drahokam, ale viac nepoviem, veľa by som prezradil). Predsa len sa naskytne možnosť zamyslieť sa tak, ako v jednotke, tentokrát nad ropnými spoločnosťami a vnútornou krásou človeka. Film je, ako som už spomínal, vďaka celkovému spracovaniu, prednostne určený detskej vekovej skupine, no aby vyhovel, chýba mu viac vtipných momentov (deti sa nesmiali tak, ako zvyknú) a niektoré scény sú prehnané. I tak sa im bude páčiť, má nádych veľkoleposti a nakoniec je inteligentne pospájaný. Staršie publikum sa prinajmenšom neunudí na smrť a záver naozaj milo prekvapí. Práve preto dávam 3 hviezdičky z piatich.
VERDIKT MOVIE MANIA:
Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Saturn Entertainment

Odporúčané články

Pokánie (Atonement)

Pokánie (Atonement)

Joe Wright po úspešne zvládnutej austenovskej romanci Pýcha a predsudok prichádza na scénu so svojou druhou filmovou adaptáciou. Tentoraz...
Sirota (Orphan)

Sirota (Orphan)

Strata dieťaťa je jednou z najhorších vecí, ktorú môžu rodičia zažiť. Táto nepríjemná udalosť postihla aj architekta Johna a jeho...