Easy Money (Snabba Cash)

3.9.2011|Marek Gurský|
Easy Money (Snabba Cash)

Kinematografia zo severnej časti starého kontinentu má svojské postavenie v rámci európskeho filmu. Chladné prostredie sa odráža i v samotných filmoch. Každá zo škandinávskych krajín má viaceré kvalitné snímky, no dovolil by som si tvrdiť, že v posledných rokoch hrá prím Švédsko. Na Oscara nominované Zlo Mikaela Håfströma, upírsky horor Nech vojde ten pravý či trilógia Millenium o hackerke Lisbeth Salanderovej a novinárovi Mikaelovi Blomkvistovi patria medzi tie najlepšie snímky z nedávnej doby. Kinonovinku Easy Money by som nestaval až na také vysoké miesto, čo však neznamená, že nemá čo ponúknuť. JW (Joel Kinnaman) je mladý študent ekonómie, ktorý rád nosí drahé obleky a ukazuje sa v nóbl spoločnosti. To by bolo prirodzené, ak by na to mal prostriedky. Lenže JW má na účte posledných zopár stoviek švédskych korún, hoci načierno po nociach taxikárči. Keď dostane šancu zapojiť sa do obchodu s kokaínom, s jej prijatím dlho neváha. Avšak vidina ľahkých peňazí sa čoskoro mení iba na balíček prázdnych sľubov a JW sa znenazdajky ocitá vo víre udalostí, ktoré dokáže ovplyvniť iba minimálne.

Easy Money

Je jasné, že okrem myšlienky „drogy sú zlé“, Easy Money zobrazujú aj tvrdosť života na hrane zákona (a hlavne za hranou). Jedným z ďalších motívov je však aj prisťahovalectvo a švédska imigračná politika. Sám JW je Nór a v rámci obchodu s drogami sa dostane do styku s Arabmi, Srbmi a Albáncami. Vlastne snáď jedinou postavou so švédskou národnosťou je JWho potenciálna priateľka. Vyznenie filmu vytvára dojem, že prisťahovalci sú pôvodcom ilegálnych aktivít. Chýba mi tak nejaká švédska postava, ktorá by bola do čohokoľvek zaangažovaná, lebo z tohto to vyzerá tak, že Švédi sú s čistým štítom a všetky špinavosti majú na svedomí iné národy. Ak by tento dojem bol dotiahnutý do extrému, nezainteresovaný divák by možno podvedome pochopil konanie Breivika v Nórsku. V celom príbehu sa veľmi úzko prelínajú tri príbehy, no na rozdiel od napríklad mexického Amores Perros je spájajúci prvok dopredu jednoznačne jasný. Príbeh sa zamotáva, východisko pre JWho je čoraz vzdialenejšie a horkastý záver, kde každá zo strán ťahá za kratší koniec, je nakoniec nevyhnutný.

Easy Money

Pokiaľ uvažuje o Easy Money, pravdepodobne máte k európskemu filmu pozitívny vzťah a viete, čo od severského filmu možno očakávať. Drsný príbeh z kriminálneho prostredia len potvrdí, že Švédi majú okrem ocele, Volva a Ikey aj iný kvalitný vývozný artikel – film. Režisér Daniel Espinosa ním na seba určite upútal dostatočnú pozornosť a jeho hollywoodsky debut Safe House budem začiatkom budúceho roka vyzerať s veľkými očakávaniami.

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Film Europe