Skyline

19.9.2011|Marek Gurský|
Skyline Okolo filmu sa točí obrovské množstvo ľudí v rámci desiatok profesií. Je samozrejmosťou, že niekedy človek dostane chuť aj na trochu iný chlebík než na aký je navyknutý a skúsi si k svojej pôvodnej práci zobrať ešte čosi naviac. Často to je vidieť pri hercoch a scenáristoch, z ktorých sa stávajú režiséri či, naopak, pri režiséroch, ktorí sa s obľubou mihnú (nielen) vo svojich filmoch. Potom tu je úzka skupina tvorcov, ktorí zvládajú od scenára, cez produkciu a réžiu všetko až ku kamere, strihu a hudbe. Zásadný rozdiel je v tom, že technická stránka filmu je čosi úplne odlišné ako koncepčná časť v pozadí celého filmu. Preto keď sa trebárs machri z vizuálnych efektov rozhodnú natočiť svoj vlastný film, výsledok môže mať hromadu nedostatkov. Bratia Strauseovci sa tri roky po pokračovaní AvP-čka postavili za kameru druhýkrát a opäť pokúšajú svoje šťastie. Síce dopadli lepšie, než pri svojom debute, no „klenot“ Votrelci vs. Predátor 2 neprevýšili o veľa... Skyline Keď sa pred pol piatou ráno v Los Angeles objavujú silne žiariace modré svetlá, pre nocľažníkov v luxusnom strešnom apartmáne to je len menšia podivnosť po prehýrenej noci. Situácia sa dramaticky mení v momente, keď svetlo doslova vytiahne jedného z jej obyvateľov priamo z bytu. Následný odlet mimozemšťanov dáva aspoň na krátko možnosť vydýchnuť si a pokúsiť sa zistiť, čo sa všade naokolo vlastne deje. Natíska sa otázka, či sa ukryť v byte, alebo sa pokúsiť o útek, no v konečnom dôsledku majú obe možnosti rovnako mizivú šancu na úspech. Toľko k jednoduchému príbehu. Je to úplne triviálna zápletka, ktorá slúži len na ako kostra pre vizuálne efekty. V zásade proti tomu nič nemám, veď s podobnou koncepciou pracoval aj Deň nezávislosti, no to bola zábavná jazda, vďaka čomu dokázal divák hercom odpustiť snáď všetko. Skyline sa však berie úplne seriózne a nedáva tak priestor na prižmúrenie divákovho oka nad nekonečným radom nelogickostí a kvantom situácií, keď sa divák musí chytať za hlavu. Podľa tohto filmu by sa dala krásne napísať jednoduchá príručka prežitia mladých svišťov. Prvá kapitola by bola nazvaná Keď ťahaním otváraš dvere, netlač na ne druhou rukou – neotvoríš ich, druhá Keď chceš prejsť ticho okolo mimozemšťana, neupozorňuj na seba nezmyselnou streľbou, tretia Keď sa automaticky vyťahujú žalúzie, pokús sa ich ihneď stiahnuť a hlavne sa nepozeraj do modrého svetla ako celý zvyšok osadenstva. Podobných kapitol by sa dali skutočne napísať desiatky. Skyline Navyše sa scenáristi pokúsili do filmu zakomponovať rušivé prvky, ktoré sú o to prekvapujúcejšie, že sa jednalo o nezávisle financovaný film a teda tu nebol žiaden tlak štúdia napríklad na istú rasovú rozmanitosť, ktorá je viacej vídaná v hororoch. Máme tu niekoľko belochov, černocha, hispánca – už len aziat chýbal. Nie že by rasové zloženie malo nejaký vplyv na kvalitu filmu, no je to až príliš okatá jazda smerom k akejsi fiktívnej korektnosti, ktorá je výplodom samotného Hollywoodu. Rovnaké to je aj s postavami, ktoré sú len schematicky načrtnuté figúrky – jeden dobráčisko, jeho tehotná priateľka, frajerský kamarát s priateľkou, jedna milenka a rozvážny chlapík. Prevažne seriáloví herci (s niekoľko málo nevýraznými výskytmi vo filmoch prinajlepšom priemernej úrovne) svojim postavám naviac veľa vnútornej sily a energie nedodávajú a niektorí sa dokonca tvária, akoby ani nevedeli, kde sú a čo tam robia a tak sa iba motajú po pľace, tvária sa podobne vystrašene ako ostatní a čakajú, kedy budú z plátna odstránení nejakým digitálnym trikom. Snaha o globálny dosah invázie je na tom podobne ako umelá rasová vyrovnanosť. Príbeh sa odohráva v L.A., no tvorcovia sa snažia navodiť dojem veľkoleposti prostredníctvom nefungovania celoštátnych televízií, nedvíhania telefónov rodinnými príslušníkmi v iných mestách a krátkych záberov na New York či Las Vegas. Vtedy zrejme komusi napadlo, prečo z toho nespraviť svetový problém. Výsledkom boli dva možno šesť-sekundové zábery na Londýn a Hong Kong, nič viac. Aj vzhľadom na fakt, že sa jedná o malý film, globálny rozmer mi príde úplne zbytočný a skôr by som uprednostnil zaoberanie sa situáciou len v Los Angeles, prípadne v USA. S pribúdajúcim časom sa úmerne znižuje počet postáv (čo je pochopiteľné) a zvyšuje počet WTF momentov (čo už pochopiteľné nie je), pri ktorých sa sami seba pýtate, či to autori mysleli vážne alebo sa vám iba vysmievajú do tváre. Zničenie materskej lode by sa dalo prirovnať k opľutiu slona, ktorý by sa ihneď porúčal k zemi. Prelet zničenej stíhačky pár centimetrov nad hlavami dvojice „hrdinov“ a jej následný výbuch o niekoľko metrov ďalej síce vyzeral efektne, no scenáristom by som dal prečítať nejaký článok, aby sa dozvedeli o záležitosti nazvanej tlaková vlna. Aby toho nebolo málo, pridali režiséri aj kilogramy digitálnych trosiek lietajúcich kade-tade, ktoré sa však úspešne vyhli našej hereckej dvojici. Akcia je tak ťahaná do úplného extrému a mení sa na úbohú frašku. Keď sa už zdá, že by Skyline mohol spieť k príjemnému - aspoň trochu nehollywoodskemu - koncu, dostáva divák od autorov záverečnú podpásovku a logika totálne zdrvujúci knock-out. Skyline Skyline je čokoľvek, len nie originálny. Neustále na vás žmurkajú nápady a inšpirácie z Dňa nezávislosti, Districtu 9, Vojny svetov, Monštra, Godzilly, Matrixu a mnohých ďalších sci-fi filmov. Aspoň že to je celé zabalené vo výbornom trikovom háve. Ešte aby nie – Greg a Colin Strauseovci dlhé roky pracujú na vizuálnych efektoch a ich práca bola vidieť v Terminátorovi 3, Poseidonovi, Avatarovi, Iron Manovi 2 a desiatkach iných snímok (mimochodom, pracovali aj na žánrovo podobnej Svetovej invázii, čím sa dostali do súdneho sporu so Sony), takže o amaterizme sa v tomto smere hovoriť nedá. Zo skromného desaťmiliónového rozpočtu išlo až 95% na triky a hoci nie sú dokonalé, je to jednoznačne najlepšia súčasť filmu, ktorá niekoľkonásobne prevyšuje všetko ostatné a nemuselo by sa za ne hanbiť ani oveľa väčšie a drahšie sci-fi. Ak nepristúpite na hru autorov, že sa jedná o smrteľne vážny film, nebude to také zlé. Zvyčajne má pomerne dobré tempo, vďaka efektom to vyzerá zaujímavo a celkom dobre sa na to pozerá. Nečakajte však ani o kúsok viac, lebo nič viac ani nedostanete.
VERDIKT MOVIE MANIA:
Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Intersonic

Odporúčané články

Som legenda (I am Legend)

Som legenda (I am Legend)

Predstavte si, že na celom svete zúri vírus a vy ste imúnny. Beháte si po Manhattane ako na nejakej lúčke a okolo vás sa mení celá...
Highlighty z Comic-Con 2017

Highlighty z Comic-Con 2017

Jedna z najdôležitejších udalostí modernej pop kultúry, ktorá spája svet fantázie, science fiction a záhad so svetom filmu,...