Diktátor (Dictator, The)

19.5.2012|Pavel Chodúr|
Diktátor (Dictator, The) Priznávam sa, že som fanúšik. Fanúšik neprimeraných a nevkusných vtipov, jednoduchých príbehov fungujúcich len do tej miery, pokým sa na plátne neobjaví niečo, čo nikto nečaká, a na čo musí divák obetovať vyslovene dve sekundy, keď sa jeho mozgové závity musia vypnúť. Nechať smiech, bránicu, a keď to zoberieme z toho širšieho hľadiska, tak vlastne aj celé telo, aby na danú scénu reagovalo podľa najlepšieho uváženia. Niektorí možno znechutene odídu. Iní sa budú búchať do kolien, ale jedno je isté. Tá scéna zostane v pamäti a bude sa o nej, či už v pozitívnom alebo negatívnom zmysle slova, rozprávať. Tu je to dotyk dvojice rúk vo vnútri vagíny, s ktorej práve vylieza dieťa, a z ktorej sa ozýva hlas z telefónu, ktorý si tam hrdina filmu Aladeen položil aby mohol s kolegom lepšie komunikovať, zatiaľ čo asistuje pri pôrode. Nikde inde ako v tomto filme by táto scéna nefungovala tak ako tu. A možno práve preto je to presne „moja šálka čaju“. Larry Charles upútal ako režisér „mockumentárneho“ filmu o kazašskom reportérovi na svojej prvej návšteve Ameriky. Reportér Borat je jednou z fiktívnych postavičiek vytvorených samotným Sashom Baronom Cohenom. (Ďalšie sú Bruno a Ali G.) Borat vzbudil nevídaný úspech, bol označený za kontroverzný a urážlivý. Jednalo sa totiž o otvorenú kritiku amerického národa a spoločnosti. O tri roky neskôr natočila dvojica príbeh ďalšieho fiktívneho hrdinu a tiež formou „mockumentu“, Bruna. Ten pojednával o homosexuálnej rakúskej ikone, taktiež mapujúci jej snahu preraziť za veľkou mlákou. Film bol v určitej miere ešte urážlivejší a kriticky omnoho vyhrotenejší. Medzi týmito dvoma filmami si Larry Charles natočil už skutočný dokumentárny film, ktorý znova kritizoval americkú spoločnosť. Tento raz s tej náboženskej stránky. Jeho film Religulous – vytvorený spojením dvoch anglických slov "religion" (viera) a "ridiculous" (absurdný), pojednáva o púti komika a moderátora politických talkshow, Billa Mahera, po Amerike a svete, kde v rôznych náboženstvách a vierovyznaniach hľadá skutočnú pravdu o Bohu. Diktátor Tretí spoločný film dvojice Charles a Cohen sa volá Diktátor, a aj keď základná premisa príbehu zostala - cudzinec žijúci iným spôsobom života a s úplne iným rebríčkom hodnôt navštívi Ameriku - film je tentoraz hraný. A na moje veľké prekvapenie, je film rovnakou kritikou amerického spôsobu života ako v predchádzajúcich filmoch. Síce nie až v takej miere, ale minimálne posledný prejav porovnávajúci demokraciu a diktatúru stojí za uváženie a za pousmiatie. Viac sa, ale samozrejme jedná o paródiu na terorizmus. Tá je v mnohých smeroch naozaj dotiahnutá do dokonalosti. Najlepšie na celej veci je že Aladeen je vo svojej podstate strašný sympaťák. Iste, utláča svoj národ a vyžíva sa v zabíjaní, ale jeho zmysel pre humor, vtipné prirovnania a hlavne celý prerod, ktorý z neho spraví (aspoň na malú chvíľu) lepšieho človeka je v jeho podaní naozaj nezabudnuteľný. Diktátor Vedľajšie postavy majú presne zadelené úlohy, a aj keď sa u nich nejedná o žiadne výrazne herecké kreácie, tak svoj účel v rámci filmu spĺňajú. Dôležité je si pri sledovaní uvedomiť, že všetko, čo sa na plátne deje je často krát len roztiahnutý vtip. Tých prípadov je naozaj neúrekom, až si po chvíli uvedomíte, že sa smejete na niečom úplne inom ako ste sa smiali pred chvíľou. Vtipné situácie a „fóry“ sa tam striedajú v podstate neustále a je ich tak veľa, že je na jedno pozretie veľmi ťažké všetky zachytiť, čo v určitom zmysle považujem za veľké pozitívum, pretože aj po niekoľkých pozretiach sa budete mať po čo do kina vracať. Je samozrejmé, že sa jedná o film nekorektný a v mnohom aj kontroverzný (pedofilné a zoofilné narážky, alebo už samotný fakt, že čínsky veľvyslanec orálne uspokojuje slávnych hercov). Myslím si však, že práve v období, kedy sa filmový priemysel znova zaplňuje nezmyselnými romantickými komédiami, ktoré súčasnému divákovi aj napriek značnej tolerantnosti už nemajú čo ponúknuť, je film, ako napr. Diktátor, jednoduchým, ale účinným spôsobom ako sa zabaviť a na mňa zafungoval sto-percentne.
Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Bontonfilm