Chlapec na bicykli (Gamin au vélo, Le)

6.9.2012|Táňa Pauccini|
Chlapec na bicykli (Gamin au vélo, Le) Jean-Pierre a Luc Dardennovci vo svojom novom filme opäť skúšajú divákovu trpezlivosť pri hodnotení hlavnej postavy /podobne ako v Rosette/. Aj v tomto prípade odmieta skutočnosť, vzpiera sa všemožnými spôsobmi. I keď to môže nejedného diváka miestami rozčuľovať, hrdina tak koná úplne pochopiteľne. Je to predsa dieťa, ktoré túži po tom, čo je pre mnohých samozrejmosťou – láska a pozornosť svojich blízkych. Po tom, ako si Guy /Jérémie Renier/ uvedomí, že nestačí sám vychovávať svojho syna a v živote mu môže byť skôr prekážkou, umiestni ho do detského domova. Cyril /Thomas Doret/ odmieta novú situáciu. Naivne dúfa, že otec poň čoskoro príde, i keď už od začiatku všetko naznačuje, že Guy to vôbec nemá v úmysle. Chlapec sa niekoľkokrát pokúša o útek z domova, aby sa sám presvedčil, že ho otec naozaj opustil. Stretáva kaderníčku Samanthu /Cécile De France/, ktorá ho berie do pestúnskej starostlivosti. Spoločné začiatky sú však zložitou skúškou pre oboch. Cyril sa učí prijať lásku od cudzieho človeka, zatiaľ čo vlastný otec neprejavuje záujem; Samantha sa snaží porozumieť Cyrilovým vzburám. Chlapec na bicykli Chlapec na bicykli je v podstate len krátkodobým, zato náročným útržkom zo života postáv. Nevieme nič o Cyrilovej matke, nepoznáme fakty z minulosti ani pozadie Samantiných rozhodnutí. Neprítomnosť týchto faktov ale neznamená nedostatok. Najmä čo sa týka Cyrila, práve to, čo sa deje Tu a Teraz, najviac približuje jeho životný zlom a dôvody chlapcovho konania. Dardennovci dokážu bez toho, aby ukázali pozadie príbehov, na ich pozadie poukázať. Chlapec na bicykli naturalisticky bez výrazných prostriedkov rozpráva príbeh o sklamaní, prijímaní novej príležitosti, láskyplnej pozornosti a ľudskosti pretavenej do objektívneho hodnotenia daných problémov. Dialógy sú jednoduché, bez pátosu či psychologických a moralizujúcich prvkov. Režiséri sa ich nesnažili nahradiť ani predramatizovanými scénami. A tak ide skutočne o príbeh zradeného dvanásťročného chlapca, čoho následkom sú prirodzene aj chyby a vzdorovitosť. Jediné, kde by som niečo málo ubrala, je zápletka okolo Wesovho vplyvu na Cyrila. Chlapec na bicykli Hudba z dielne Beethovena v krátkych vsuvkách zvýrazňuje dramatické chvíle Cyrila, kedy je najviac citeľná jeho opustenosť zo strany otca. Stáva sa akýmsi “symbolom“ tohto stavu. S nadšením zvyknem vychutnať a oceniť silu výrazu, ktorý filmom dodáva hudba. V Chlapcovi na bicykli oceňujem výraz, ktorý má aj s tak málom použitej hudby. Dardennovci nechávajú vyniknúť autenticitu príbehu, až divák nadobúda pocit, že prežíva niečo skutočné, bežné... Vtedy nám v pozadí nezvykne hrať vhodne vybraná skladba. Prežívame dané momenty, vo svojom tichu za zvuku okolitých ruchov. Thomas Doret nie len zvláda ale aj dokonale zapadá do role obyčajného sídliskového chlapca. Jeho chladný výraz v kontraste s detskou gestikuláciou sprevádzajú ťažkú životnú situáciu veľmi presvedčivo. Typovo vhodná Cécile de France v úlohe Samanthy, z ktorej najviac postrehnuteľná je neústupčivosť pred Cyrilovým vyčíňaním. Už od začiatku pôsobí ako triezvo uvažujúca osobnosť, ktorá si mimochodom uvedomuje, že osvojenie si dieťaťa je dlhodobý proces. Chlapec na bicykli Napriek tomu, že Chlapec na bicykli nevyznieva ako silný film, o ktorom sa s niekým budete rozprávať za tri roky pri káve, má svoju silu. A to vo svojom obsahu i práve jednoznačnej až obyčajnej forme, inak povedané: v naturálnosti.
VERDIKT MOVIE MANIA:
Zdroj:  MovieMania.sk Foto © ASFK

Odporúčané články

Highlighty z Comic-Con 2017

Highlighty z Comic-Con 2017

Jedna z najdôležitejších udalostí modernej pop kultúry, ktorá spája svet fantázie, science fiction a záhad so svetom filmu,...
Som legenda (I am Legend)

Som legenda (I am Legend)

Predstavte si, že na celom svete zúri vírus a vy ste imúnny. Beháte si po Manhattane ako na nejakej lúčke a okolo vás sa mení celá...