Svetová vojna Z (World War Z)

3.7.2013|Pavel Chodúr|
Svetová vojna Z (World War Z) Svetová vojna Z je účelovou a prvotriedne spracovanou žánrovkou. Nejedná sa o politickú satiru, akú sa svojimi filmami snažil vytvoriť Romero, a ani o bezduchú mäsiarčinu v štýle REC. Prístup k príbehu je značne sofistikovanejší. Dôvod je totiž úplne jednoduchý. Brad Pitt na poli producenta a prevažne komorný režisér Forster. Film má tak viacej spoločného s britskou zombie sériou 28. Aj tam sme vtiahnutí do deja takmer okamžite - máme individuálneho hrdinu, čo sa snaží prežiť a pritom sa dostáva k ľuďom, ktorí sa katastrofe okamžite prispôsobili, alebo sú v rovnako zúfalej situácií ako on. Film v rámci žánru funguje perfektne preto, lebo sa snaží prísť s riešením epidémie a snaží sa o to globálne. Tým pádom nie sme na jednom mieste, film nepôsobí klaustrofobicky, ale dojmom svetovej katastrofy, tak ako to Emmerich nikdy vo svojich filmoch nedokázal zachytiť. Iste, na začiatku sa nachádzame na americkom predmestí ako keby vystrihnutom s remakeu Úsvitu mŕtvych, ale následne cestujeme po svete, stretávame sa s preživšími a sledujeme Brada Pitta ako individuálneho hrdinu, ako sa snaží prísť na riešenie neriešiteľného problému. Znie to tupo a lacno, ale prevedenie je dychberúce. Svetová vojna Z Brad Pitt ako Gerry Lane je tichý hrdina s rodinou a vojnovou minulosťou, na ktorého pripadne úloha následovať virológa za zdrojom nákazy. To mu ale zhatí virológova neskúsenosť v boji a pri prvom strete o virológa prichádzame. Rovnako aj o ostatných členov skupiny. Zostáva len Pitt a počas cesty sa k nemu pridá ešte jedno dievča. Všetko to znie ako námet na kvalitné béčko, a tu sa práve ukazuje dôležitosť výberu režiséra. Marc Forster je všestranný režisér. Pracoval s mnohými žánrovými filmami a aj napriek absencii výraznejšieho autorského rukopisu sa vždy jednalo o dobre zvládnuté filmy. (Aj keď jeho bondovku Quantum of Solace mnohí kritizujú.) Svetová vojna Z je bez hluchých miest jednak preto, lebo film neustále dramatizuje, prekvapuje a zdôvodňuje konanie svojich postáv. Nič tam nie je prestrelené a nebyť zbytočného amerického patetizmu na konci, dal by som plný počet. Nepamätám si, kedy som naposledy zažil to potešenie z ľakačiek a škrekotavých zvukov. Svetová vojna Z Každé miesto, ktoré hrdina navštívil má svoju výraznú scénu - Philadelphia má ulicu, Kórea jazdu v daždi na bicykloch, Blízky východ a lietadlo sú celé vygradované až za hranicu únosnosti. Nuž a potom finále. Všetko do seba krásne zapadá, bez toho aby film prestrelil. Iste, zombíci sú vtipní, ale dokážu byť aj desiví. A toto striedanie polôh ide Forsterovi najlepšie. Z nuly na sto v priebehu niekoľkých sekúnd. Bez dramatizácie. Len stúpa na plyn a necháva hlavného hrdinu nech sa v existenčne nepríjemnej situácií pokúsi vysporiadať so všetkým, čo ho obklopuje. Dôvod, prečo je film funkčný, je ale veľmi jednoduchý. Nesnaží sa diváka zavádzať. Nehrá sa na prekvapivý film, ale zároveň sa nesnaží pôsobiť dojmom jednoduchosti. Diváka sa snaží pobaviť, ohúriť, vystrašiť a trocha pozmeniť jeho očakávania, čo je u podobne ladených filmov vždy veľkým plus. Inteligentnosť snímku spočíva v obraze. Spolu s hlavným hrdinom máme možnosť riešiť záhadu bez toho aby to niekto explicitne popísal. Tým sa miera subjektivity a stotožnenia s postavou umocňuje. Pitt síce nepôsobí tak ľudsky aby sme sa báli o jeho život, ale palce mu držíme neuveriteľne. A to aj napriek tomu, že akčné scény sú nepriehľadné. To osobne považujem skôr za umocnenie atmosféry a zmätenosti u hlavného hrdinu, než za neschopnosť natočiť akčnú scénu. Roztrasená kamera mi v tomto smere neuveriteľne lahodí. Hlavne ak po nej nasleduje záber z vtáčej perspektívy na milióny zombie valiacich sa ulicami. Svetová vojna Z Dokonca mi nevadí, že žiadna iná postava nedostala veľký priestor. Tým sa film sústreďuje viac na katastrofu a na túžbu prežiť, než na vzťahy medzi ľuďmi v katastrofickom scenári. Film nasleduje dôležitý aspekt tvorby hrdinského mýtu a nesnaží sa sociálne kritizovať, alebo sa stať metaforou pre ľudskú spoločnosť. Koniec koncov to v dokonalom prevedení ukáže televízny zostrih zo začiatku filmu. Film je rozhodne určený všetkým fanúšikom zombie filmov. Jedná sa znova o určitú transformáciu žánru v tom najlepšom možnom zmysle slova. Ďalej, všetkým fanúšikom Brada Pitta a režiséra Forstera - zase raz bezchybné výkony pred kamerou a za kamerou. Film je zábavný, ale nie prehnane, má kopec silných miest a nenechá diváka vydýchnuť. Ak teda akčnú jazdu, radšej ako šiesty diel Rýchlo a zbesilo odporúčam túto roztrasenú mäsiarčinu.
Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Barracuda Movie