King Kong (1933)

7.10.2013|-jr-|
King Kong (1933)

Na svojich cestách po zemeguli hľadali dvaja dokumentaristi Merian Coooper a Ernest Schoedsack zaujímavosti, ktoré stojí za to nafilmovať. Ako nové sľubné talenty pre RKO získal David O. Selznick, ktorý prišiel, aby pomohol štúdiu vymaniť sa z ťažkostí spôsobených hospodárskou krízou na začiatku 30. rokov. Platy boli v štúdiu dosť nízke, zastavila sa rôzna výroba a preskúmavali sa rozpočty filmov. Do budúcna sa mal strop pre akýkoľvek film pohybovať okolo 200 000 dolárov.

Merian Coooper a Ernest Schoedsack dostali šancu nakrúcať akčný film z džungle s názvom Nanajvýš nebezpečná hra (The Most Dangerous Game, 1932) s Fay Wrayovou, Robertom Armstrongom a Nobleom Johnsonom. Po krátkom rozhovore so Selznickom si Cooper privlastnil pracovisko a zadal mu kamerové skúšky Kinga Konga, filmu o gigantickej gorile, ktorá sa šplhala na Empire State Building – najvyšší mrakodrap v New Yorku. Selznick filmu doprial rozpočet do výšky 650 000 dolárov. V každom prípade Merian Cooper prevzal od Selznicka produkciu štúdia ešte pred dokončením King Konga. Bol to jeden z prvých filmov, ktoré RKO uviedlo po jeho povýšení, a Cooper sa mohol spokojne vyhrievať  na slnku okamžitého úspechu. Diváci považovali presvedčivý mix hercov s príšernou obludou za technický zázrak, s týmto sa vyrovnali až neskôr a to s Hviezdnymi vojnami (Star Wars, 1977). Film získal tržbu 2 500 000 dolárov a na niekoľko rokov zahnal vlka od dverí RKO, potom však museli na jeho záchranu pritancovať Fred Astaire a Ginger Rogersová. Na King Konga  okamžite nadviazal druhý diel, ktorý bol odsúdený k zabudnutiu. Po opätovných reprízach v televízii sa King Kong stal klasickým filmom. V roku 1983 sa nad New Yorkom vznášal King Kong po druhý krát – gigantická nafukovacia figúra, ktorú inštalovali na počesť 50. výročia vzniku filmu.

ZO ZÁKULISIA:

V čase uvedenia filmu do kín však vzbudzoval najviac zvedavosti spôsob oživenia Konga. Dokonca ešte v polovici 70. rokov preskočilo v tlači tvrdenie, že to bol človek v gorilom úbore a štúdio vždy znovu a znova divákov uisťovalo, že tvorcovia využívali iba modely Kinga Konga. Pokiaľ sa však pozorne pozriete na dlhý záber Konga šplhajúceho sa na Empire State Building  získate neodbytný dojem, že sledujete plynulý, pružný pohyb gorily. Veľmi zábavný článok o Kongovi sa objavil v jednom čísle časopisu Time, kde ho opisovali ako pätnásťmetrovú trójsku gorilu s kožou z tridsiatich medveďov a v jeho vnútri sa ukrývalo šesť mužov, ktorí obsluhovali 85 motorov. Výnimku pre zábery hlavy a ramien (ten záber Konga pozerajúceho do okna mrakodrapu) naozaj použili figurínu s dvojmetrovým úsmevom a tridsaťcentimetrovými zubami a v jeho vnútry asistovali traja muži. K dispozícii mali filmári tiež dva a polmetrovú ruku Kinga Konga, na ktorej sa zmietala Fay Wrayová a ten chlpatý ľudoop ju zbavoval odevu. Gigantickú ruku zdvihli do výšky troch metrov nad zemou a dôvod prečo sa k ruke Fay toľko pritláčala, je celkom prostý: bála sa, že spadne a rozmliaždi sa. Hlavný Kong meral iba 46 centimetrov a vytvoril ho bábkar Marcel Delgado. Najprv zhotovil hlinenú sošku a potom na duralovú kostru namodeloval postavu, ktorú môžete vidieť na plátne. Na končatiny pripevnil gumové valčeky, ktoré sa rozťahovali a sťahovali ako svaly a telíčko vyplnil papierom. Kongova koža bola z latexu a kožuštek mal králičí – celkom lacný detail v ilúzii filmu. Ruky animátora, ktorý postavičku upravoval do jednotlivých polôh, ale majú na svedomí chvenie chlpov takmer na každom zábere. Tento nedostatok účelovo obhájili reklamní pracovníci RKO takto: príšera sa ježí chlpmi jednoducho preto, že je parádne naštvaná. Kľudne sa môžete vsadiť, že odtlačky na ľudoopovej koži patria Willisovi O´Brienovi, ktorý osobne animoval každý King Kongov pohyb. 

King Kong (1933)

Animácia zabrala neúnosne veľa času, nemohla prirodzene držať krok s nakrúcaním živých hercov. Herci preto dostávali niekoľko týždenné dovolenky a niektorí, okrem režiséra Ernesta Schoedsacka, dokázali nakrúcať v medzerách aj iné filmy, pretože časový rozvrh nakrúcania King Konga bol proti normálnym filmom päťnásobok. Dokončenie niektorých záberov trvalo aj dvadsaťštyri hodín nepretržitej práce. Najpôsobivejší z nich je Kongova bitka s lietajúcim pterodaktylom a snímka vznikala celých sedem týždňov. Pristátie na Ostrove lebiek sa nakrúcalo v San Pedre. Voda, pláž a herci sú skutoční, ale stena a hory v pozadí sú namaľované na skle, ktoré stalo veľmi blízko objektívu kamery. Gigantická brána a oltár existovali v miniatúrnom meradle aj v skutočnej veľkosti. Obrovská brána sa otvárala pomocou traktorov. A zdá sa vám, že domorodci nevyzerajú príliš vyľakane? Tí totiž za otvorenými bránami vidia len modré plátno, takže motivácia pohľadu na rozzúreného Konga s naježenými chlpmi im citeľne chýbala. Nakrúcanie záberov na mrakodrape Empire State Building znamenalo ďalšie kombinácie živého hrania a práce s modelmi. Každý pilot z miestneho letiska dostal za strmhlavý let 10 dolárov a vo filme účinkujú aj modely o rozpätí krídiel od desať do tridsiatich ôsmich centimetrov, ktoré pomáhali vytvoriť pocit perspektívy.

VŠIMNITE SI:

Brucea Cabota v povznesenej nálade. Opil sa počas prípravy záberu, keď hľadajú Fay Wrayovú na lodi. Pokiaľ sa vám zdá, že o chvíľu na to nejako vytriezvel, tak preto, že ho Schoedsack slušne vyplieskal.

Kliešťa. Ja som si ich ešte nevšimol, ale majú byť v jednom zábere s dinosaurami na spodnom okraji plátna. Aby záber zachránili, tak prikreslili hadiu stopu v poraste.

Že Kong je v Amerike väčší. Ostrov lebiek sa nakrúcal v mierke jedna k dvanástim, takže Kong meria 550 centimetrov. Plavba po mori mi natoľko prospela, že cestou do New Yorku dorástol do výšky 730 centimetrov.

Kde ste počuli rev Konga? Samozrejme, že v zoologickej záhrade. Zvukár Murray Spivack nahrával všetky vrcholové výkony levov a tigrov pred kŕmením.

King Kong (1933)

TVORCOVIA:

Fay Wrayová (25) ako Ann Darrowová; o deväť rokov neskôr filmovanie zavesila na klinec. To bola jej najslávnejšia rola.

Robert Armstrong (42) ako Carl Denham; vyhľadávaný herec charakterových úloh. S Bobom Hopeom a Jane Russellovou hral v slávnom filme Bledá tvár (Paleface, 1948).

Bruce Cabot (28) ako John Driscoll; jeho prvý rok vo filme, na jednom večierku sa zoznámil s Davidom O. Selznickom. Bol činný aj v sedemdesiatych rokoch.

Willis O´Brien (46) animátor King Konga; získal Oscara za prepracovanie King Konga vo filme pod názvom Pašák Joe Young (Mighty Joe Young, 1949). Na poli zvláštnych efektov pracoval tridsať rokov.

Merian Cooper (39) režisér, producent; hrdina vzdušného priestoru prvej a druhej svetovej vojny, ktorý aj naďalej spolupracoval so Selznickom a Johnom Fordom.

Ernest Schoedsack (39) režisér, producent; pokračoval v nakrúcaní výpravných filmov, okrem iného nakrúcal Pašáka Joea Younga.

 

Zdroj:  moviemania.sk Foto © archív

Súvisiace články