The World's End (Na konci sveta)

18.10.2013|Pavel Chodúr|
The World's End (Na konci sveta)

Tento rok sa nesie v znamení apokalypsy rovnako ako tomu bolo v roku 2012. Ako keby sa tvorcovia rozhodli, že to, čo sa malo minulý rok brať ako tak vážne, je teraz skvelým námetom ku komédií.

Najprv sme tu mali Apokalypsu v Hollywoode, kde si pod taktovkou Setha Rogena a Evana Goldberga zahrali také hviezdy súčasnej americkej komediálnej scény ako Jonah Hill, Craig Robinson, Danny McBride a iní. Film vznikol podľa krátkeho filmu Jay and Seth versus the Apocalypse a jednalo sa o skvelú sebaparódiu na hollywoodsky systém hviezd s množstvom odkazov na Bibliu a iné hororové snímky.

The Worlds End, je naopak britskou odpoveďou na koniec sveta a zároveň posledným dielom voľnej trilógie cornetta a krvi. Trio Pegg, Wright a Frost si na predchádzajúcich filmoch Shaun of dead a Hot Fuzz potvrdili, že sú schopní tvorcovia veľmi špecifického rázu. Zo šialenou strihovou náväznosťou miesia komiku z akciou. Tá je často krát zakončená pekne krvavo. To im ale nebráni aby si stále udržiavali nadhľad a rozprávali príbeh o čom skutočne je a to o hodnote priateľstva.

Dejová línia je veľmi jednoduchá. 5 kamarátov z detstva sa vyberie do svojho rodného mestečka zdolať 12 krčiem a tým uzatvoriť kapitolu života aká sa nenávratne stratila v minulosti. Teda v lepších časoch.
To im ale naruší invázia mimozemšťanov. Wright rozhodne kope veľkú ligu. Jeho špecifický rukopis bol podľa môjho názoru lepšie využitý v komiksovom Scottovi Pilgrimovi, ale jeho cit pre vypointovaný vtip a akciu je rozhodne najsilnejším elementom celej jeho filmografie.

World's End (Na konci sveta)

Aj napriek mnohým kladom ako pohrávanie si z atmosférou, nadsázka (čo sa hlavne prejaví v scénach kedy každý z hrdinov vie nakopávať zadky tými najpremyslenejšími chvatmi), alebo vykreslenie postáv, je predsa len Worlds end, skôr bláznivým a nepravdepodobným príbehom. To sa koniec koncov stalo veľkým plusom celého filmu. Máme tu 5 kamarátov s ktorých si každý nesie určitú charakterovú črtu. Hlavný hrdina Pegg (Gary King), neschopný vyrásť a žijúci neustále v minulosti je jednak potrebný katalyzátor, ale aj prostriedok k vytvoreniu nových, šialanejších dramatických situácií. Frost (Andy Knightley) si konečne strihol postavu aká dominuje celému príbehu. Jednak svojou vyspelosťou, rozvahou, ale aj mierou ľudskosti. Stáva sa z neho sympatický akčný tučko s vysokým morálnym cítením a snahou prišpendliť film k zemi ak vyletí príliš vysoko. Considine(Steven Prince) je zase oponent v Peggovom snažení o priazeň krásnej Freemenovej sestry v podaní Rosamund Pike.
Samotný Freeman (Oliver Chemberlain) má veľa spoločných znakov s Watsonom, ktorého stvárňuje v seriáli Sherlock. Je pragmatický, nohami pevne na zemi. A z celej 5 sa dá povedať, že je najviac zodpovedný. No a nakoniec tu máme utiahnutého Marsana (Peter Page), žijúceho pod papučou a bojka v ktorom by sa krvi jeden nedorezal.

Ak si teda predstavíme, že túto nesúrodú päticu spojil Wright do jedného miesta, kde práve prebieha masívna vesmírna infiltrácie môžeme predpokladať, že sa vo filme vyskytne množstvo bláznivých a nepravdepodobných situácií. Fanúšikovia predchádzajúcich filmov nebudú sklamaní. Wright aj keď je hlavne strihový režisér, zostáva silný tam, kde je to o ňom známe. Preto sa pripravte aj na množstvo epických záberov, akčných scén a gagov, ktoré vyplývajú z absurdných situácií.

World's End (Na konci sveta)

Tu sa ale dostávame k jedinému negatívnemu bodu. A tým je konzistentnosť diela. Prvá časť je komédia z náznakom tajomstva. Druhá časť je akčné sci-fi s komediálnymi prvkami. Zatiaľ ani jeden z filmov cornettovej trilógie pre mňa nedokázal Wright spraviť tak, aby som mu žral tie zmeny atmosféry a konania postáv bez najmenšieho rozmýšľania. Aj keď si to stále udržuje tempo a vtip, v druhej polovici sa s toho vytráca skutočná zábavnosť a začína to byť až neprimerane prešpekulované. Stále to má svoje silné miesta – útek do Worlds End, rozhovor z hlavným mimozemšťanom, ale pre mňa to strácalo na svojej prvotnej uvoľnenosti. Postavy menia svoje charaktery a aj keď tým podporujú príbeh, prestávajú byť rovnako sympatické ako sa nám javili na začiatku. Ale to je len jedna výtka a je skôr osobného rázu. Inak sa jedná o zábavný a osviežujúci film s britskou elitou a s dôkazom, že aj vo Veľkej Británií sa dá ničiť a smiať sa pri tom.

A nenechajte sa odradiť tým, že niektoré scény vám prídu povedomé. Wright sa rád opakuje a variuje scény aby ich obohatil o nový rozmer. Tých čo majú jeho trilógiu napozeranú, určite nezostanú skryté a stanú sa len tak ďalším vtipom, obohacujúcim túto akčnú jazdu z anglického vidieka.

Foto © archív