Špinavý trik

20.1.2014|Pavel Chodúr|
Špinavý trik

David O. Russell bol vždy režisérom, ktorý podobne, ako Alexander Payne buduje príbeh na charakteroch. Herci sú pre neho vždy najdôležitejším prvkom a pravdou je, že sa s touto jeho preferenciou stotožňujem. Ako divák sa predsa zamilujeme skôr do Harrisona Forda v úlohe Indiana Jonesa, než do filmového prostredia Egypta, alebo do dokonalého obleku s klobúkom a bičom.

Russellova ranná tvorba sa dá označiť za nie práve typickú. Či už sú to Traja králi, alebo Mám rád Huckabees, môžeme tvrdiť, že sa vymykajú žánrovým pravidlám a možno práve preto si nájdu len niekoľkých, zato verných fanúšikov. Jeho tvorba posledných rokov – Boxer a Terapia láskou, získala nejakých tých Oscarov a Zlaté glóbusy a ako tvorca sa Russell stal divácky prístupnejší.

Práve preto sa možno očakáva, že jeho nový počin Špinavý trik v súčasnosti nominovaný v niektorých dôležitých kategóriach ako je réžia, hlavý herec, herečka, film, scenár, sa bude niesť na vlne úspechu predchádzajúcich snímkov. Nie je tomu tak. Špinavý trik by sa dal najviac priblížiť témou k Soderbergovým filmom o drobných zlodejoch a podvodníkoch.

Recenzia filmu Špinavý trik

V tomto prípade to ale nie je sofistikované, ale ukecané. Ako keby sa režisér rozhodol, že spraví konverzačku alá Tarantino, alebo Kevin Smith, ale nevychádza mu to. Dôvod je jednoduchý. Žiadna pamätaná scéna, žiadny prekvapivý zvrat. Sledovať dve hodiny postupné konštruovanie zápletky, akú sme mali možnosť vidieť kopec krát pred tým, bez najmenšej snahy o žánrové spestrenie, začne byť po chvíli unavujúce. Nie som si vôbec istý, či scenár také možnosti ponúkal. V centre diania máme dve postavy. Tradične perfektný Bale (on je asi jediný dôvod prečo sa film oplatí vidieť dokonca) a čoraz častejšie obsadzovaná Amy Adams (u ktorej poteší zbierka kostýmov s hlbokým výstrihom a absencia podprseniek). Tí pracujú ako podvodníci, dokým sa nedostanú pod prísny drobnohľad FBI. Po sláve dychtiaci agent DiMaso (ničím zaujímavý Bradley Cooper), sa nebojí uzatvoriť s podvodníkmi dohodu a potom meniť pravidlá počas hry, tak ako sa mu zapáči. Do toho si prirátajme Baleovu labilnú manželku v podaní neznesiteľnej Jennifer Lawrence a ustráchaného šéfa oddelenia Louis C.K, ktorý sa snaží vždy rozpovedať morálny príbeh, a nie je mu to umožnené, čim sa stáva asi najvtipnejšou postavičkou celého ansáblu.

Postáv je tu veľa. Podvodov tiež. A po nejakom čase sa v tom človek začne strácať. Nie preto, že by boli nepriehľadné, ale preto, lebo nie sú nápadité. Ideme oklamať naivných dobrákov, je možno fajn nápad v prvých minútach, ale variovať s tým v celom filme je presne ten dôvod, kvôli ktorému sa z príbehu vytráca napätie. Čo na tom, že sa herci snažia. Nevedia svoje úlohy až na Balea ustáť. Ale aj ten sa musel znova raz zmeniť na nepoznanie, aby sa vôbec stal zaujímavým.

Recenzia filmu Špinavý trik

Má to síce našlapaný soundtrack a udržiava si to tempo, čo je neklamný zrak režisérskej vyspelosti. Ale čo do príbehu a do zaujímavosti je American Hustle na bode nula. Čo naozaj zamrzí tých, čo majú režisérovu tvorbu radi. Zároveň to núti k zamysleniu: Prečo je preboha nominovaný za veci, ktoré sme tento rok videli u iných filmov podstatne v lepšom prevedení?

Každopádne som bol sklamaný. Netvrdím, že sa film nemôže páčiť. Ani to, že sa pri ňom nebudete zabávať, ak upustíte od svojich očakávaní. Ale pre mňa ako režisérovho fanúšika, ktorý ho poznal a obdivoval skôr ako upútal Fighterom, je toto rutinne natočená záležitosť, ktorá mi vyšumí z hlavy skôr, ako by bolo dobré. Čo je aj pri hereckej elite obrovská škoda.