Za zvukov hudby (The Sound of Music, 1965)

6.3.2014|-jr-|
Za zvukov hudby (The Sound of Music, 1965)

Rozpočet vo výške 8 000 000 dolárov bol asi päťkrát vyšší ako bolo u filmov v polovici 60-tych rokov obvyklé, lenže Twentieth Century Fox nakoniec utratila ešte oveľa viac a to ohromujúcich 12 000 000 dolárov. A tržby stále stúpali vyššie a nakoniec dosiahli vysokého počtu v podobe 1 000 000 dolárov týždenne: celkove film zarobil 160 000 000 dolárov na celom svete. Všade sa povaľovali hory peňazí: 1 200 000 dolárov, ktoré štúdio zaplatilo za filmové práva Rodgersovi a Hammersteinovi za ich posledný spoločný výlet. Robert Wise bol dosť múdry na to, aby si v zmluve vyhradil percentá, ktoré mu vyniesli dobrých 10 000 000 dolárov. Júliin jednorazový plat 225 000 dolárov plus 75 000 dolárov  na časy, ktoré predstavovala, filmového nováčika, bol celkom slušný honorár. Tesne predtým sa jej nepodarilo preniesť svoju javiskovú podobu Lízy Doolittleovej na plátno v My Fair Lady (1964), pretože Jack Warner nechcel riskovať a obsadiť takú úlohu herečkou, ktorú diváci nepoznajú. Julie Andrewsová by si vypýtala o 75 000 dolárov viac a prihodila by naviac svoje spevácke schopnosti. Audrey Hepburnová by požiadala o 1 000 000 dolárov viac, aj keď by zo seba nevydala jediný tón. Julie Andrewsovej sa naskytla príležitosť si zahrať Mary Poppinsovú (Mary Poppins, 1964) pre Walta Disneyho za 125 000 dolárov. Dysneymu zostali v kase mizerných 90 000 000 dolárov. Ale cítil úspech už z výsledkov dennej práce s ňou a pochválil sa ostatným aj Robertovi Wiseovi, že herečku Juliu Andrewsovú ako prvý objavil on. Veľa peňazí si Julie zarobila na hudbe. V tej dobe bola slávnejšia než Beatles. Nakoniec jej začali platiť aj vo filme, kde strávila niekoľko rokov: brala od 700 000 dolárov za rolu. Vyzerá to tak, že k filmu Za zvukov hudby mali výhrady iba kritici a že všetci (s výnimkou Christophera Plummera) boli z Julie celí preč. Film Za zvukov hudby získal hneď štyri Oscary – z toho dva pre Wisea ako režiséra a producenta. Obálku s menom najlepšej predstaviteľky spečatil Rex Harrison, Juliin partner z My Fair Lady, a rozhodne sa mohol zachovať lepšie. Po prečítaní krstného mena dosť sadisticky nasadil pauzu: Julie....Christieová.

Film Za zvukov hudby počas dvoch rokov videlo štyridsať miliónov ľudí a samozrejme rátajúc aj fanatikov, ktorí tento film videli aj viackrát. Dokonca jeden človek z Oregonu poslal spoločnosti Fox vlastnoručný, spamäti prepísaný scenár.

ZO ZÁKULISIA:

Nie je tá krajina nádherná, čo poviete? Lenže Salzburg na jar v roku 1964 vyhovoval skôr alpským kačkám ako filmovému štábu a museli pekne dlho počkať, kým mohli nakrúcať úvodné panoramatické zábery z helikoptéry. Všimli ste si aké hrozné mraky sa zdržiavali pri prvej piesni? Bolo aj nepríjemne chladno. Hory sa premenili na rozbahnené klziská a štáb musel nasadnúť na ťahače s býkmi a nechať džípy v údolí. A hore museli filmári čakať celé dni, kým  konečne vykuklo kúsok modrej oblohy. A čo sa robilo počas vynútenej prestávky? Julie Andrewsová oživovala muzikálové melódie a druhí počúvali. Tí malí účastníci najčastejšie spomínajú aká bola Julie Andrewsová veselá a skromná. Brala ich so sebou na výlety. Jeden starý pán otrávene vyhlásil, že ešte nikdy nepracoval s človekom, ktorý by dokázal toľkokrát za deň vyjadriť slovo „ďakujem“. Lenže Julie Andrewsová bola silne zakomplexovaná žena. Prednedávnom absolvovala liečbu u psychiatra. Julia videla príčinu vo svojom starom dobrom nevlastnom otcovi, ktorý rozbil manželstvo jej rodičov. Potom jej manželstvo s Tonym Waltonom, ktorého poznala ako mladé dievča. Pracoval ako kostymér na Mary Poppinsovej a ohrozoval ho Júliin úspech. Tak preto pracoval v New Yorku a ona nakrúcala s ich dcérou v Rakúsku. Každý deň dlho hovorili po telefóne, listy a magnetofónové pásky leteli leteckou poštou . Onedlho sa rozišli. Poznala medzitým svojho budúceho manžela a učiteľa, ktorý nasmeroval jej kroky do ďalšej etapy úspešnej filmovej dráhy v 80-tych rokoch, režiséra úspešnej série o Ružovom panterovi, Blakea Edwardsa.

Za zvukov hudby

Jej kolegovia z filmu Za zvukov hudby nemali ani potuchy o jej problémoch skrývajúcich sa pod vrstvou veselosti. A kto by si nevážil takého profesionála s tak úžasným talentom? Režisér Robert Wise z nej bol celý preč a nadchlo ho tiež ako pri nepríjemných skúškach (hlavne počas daždivých dní) dokázala udržať správnu atmosféru nakrúcania. Julie chcela pred kamerou využiť veľa pohybovej komiky a preto o niektoré scény s Robertom Wiseom dosť bojovala. Režisér najprv odmietol jej gag s nasadenou gitarou vo dverách autobusu, keď pricestuje k von Trappovcom, nakoniec ustúpil. Chistopher Plummer vnímal svoju úlohu s istou nechuťou – „je veľmi smutné, keď sa človek vryje do pamäti divákom  v súvislosti s niečím takým...“. Priznal sa, že vďaka tomuto filmu na neho do divadla chodilo viacej ľudí. Julie bola podľa neho „hrozne zdvorilá, ale súčasne hrozne nervózna“. Tá sa o Christopherovi vyjadrila, že to bol „milý“ muž a že jeho zahľadenie sa do seba si niektorí ľudia bohužiaľ mýlili s neprístupnosťou. Proste milá Julie, zdvorilá ako vždy.

VŠIMNITE SI:

  • Pochybného zemepisu. Rodina by sa ocitla v úzkych, keby sa vydala do hôr nad Salzburgom a prešla hranicou ako vravel kapitán. Ide totiž o hranicu s južným Nemeckom. V skutočnosti rodina prešla cez Taliansko a nie cez Švajčiarsko.
  • Známeho hlasu. Marni Nixonovej, ktorá spievala za Audrey Hepburnovú v My Fair Lady, sa objavila vo svojej jedinej filmovej úlohe ako nevýrazná sestra Sophia.
  • Známe úvodné pasáže. Wise využil podobný prostriedok ako pre svoj predchádzajúci megahit West Side Story.
  • Kopa pomarančov s nápisom Izrael (V Rakúsku?! A celých desať rokov pred vznikom židovskej domoviny?!). Wise sa zrejme pokúsil toho záberu zbaviť, ale sa objavil na niektorých reklamných fotografiách.
  • Kto vlastne spieva. Margery Mckayová pomohla matke Peggy Woodovej prekonať každú oktávu, ale Christopher Plummer hlasového dabléra odmietol. Ten vyzeral dosť rozmrznuto. Rýchlo zmenil názor, keď si vypočul vlastný hlas. Nakoniec za neho dabloval Bill Lee, ktorý spieval v amerických reklamách.

TVORCOVIA:

  • Julie Andrewsová (28) ako Mária; obľúbená herečka 60-tych rokov, čoskoro vyjde z módy.
  • Christopher Plummer (36) ako kapitán von Trapp; kanadský shakespearovský herec, ktorého  kariéra vibruje medzi javiskovou klasikou a filmovými kasovými trhákmi.
  • Richard Haydn (59) ako Max Detweiler; britský divadelný komik, na plátne ako herec charakterových úloh.
  • Eleanor Parkerová (43) ako barónka; oslnivá hviezda 40. a 50. rokov.
  • Peggy Woodová (72) ako matka predstavená; hviezda sentimentálneho televízneho seriálu Mama, to bol jej posledný film.
  • Charmaine Carrová ako Liesi.
  • Heather Menziesová ako Louisa.
  • Nicholas Hammond ako Friedrich.
  • Duanne Chase ako Kurt.
  • Angela Cartwrightová ako Brigita.
  • Debbie Turnerová ako Marta.
  • Kym Karathová ako Gretl.
  • Robert Wise (49) producent a režisér; strihal Občana Kanea (Citizen Kane, 1941), nakrútil niekoľko výborných filmov, okrem iného aj West Side Story (1961). Skončil ako režisér kultového filmu Star Trek – The Movie (1979).

 

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © archív

Súvisiace články