Godzilla

18.5.2014|Pavel Chodúr|
Godzilla

Godzilla vždy bola a bude stavebným pilierom Kaiju žánru, ktorý vznikol v Japonsku roku 1954 rovnomenným filmom slúžiacim ako jeden z mnohých v tej dobe – na vysporiadanie sa z hrozby atómového útoku. Za ten čas ušiel žáner obrovskú cestu. V Japonsku sa vytvorilo celé univerzum v strede ktorého stojí Godzilla raz ako deštrukčná sila, inokedy ako záchranca Japonského ľudu. Bojuje s mnohými monštrami, ako sú trojhlaví draci, Mechanická Godzilla, alebo dokonca King Kong. No a keď si vezmeme, že jediné čo z toho Američania dokázali vyťažiť bol príbeh o Power Rangeroch, ktorí si poskladajú svojho veľkého robota a idú ničiť príšery uprostred makety veľkomesta, bolo asi len zúfalým volaním amerického filmového priemyslu, nech sa konečne spraví aj americká verzia tohto svetoznámeho monštra. V roku 1998 tak Nemec s deštrukčnými sklonmi Roland Emmerich spravil upršanú, atmosférickú a po všetkých smeroch veľmi zábavnú jednohubku, ktorú som ako malý chlapec pozeral viac, ako by sa na jedno dieťa patrilo.

Ale teraz k tomu hlavnému. Minulý rok spravil Guillermo del Toro poctu žánru Kaiju Pacific Rim – ktorý v štýle Power Rangers ničí obrovské monštrá, obrovskými robotmi.
 Gareth Edwards, zase tohto roku natočil svoju verziu Godzilly, aby priblížil západnému divákovi Japonský kult, poetiku žánru aj to s akými pravidlami a klišé narába.

A hoci sa obidva filmy v mnohom podobajú, uspokojenie z ich zhliadnutia je iné. V prvom rade obidva mali postavy bez výraznejšieho presahu. Boli to len archetypy hodnôt, slúžiace k vytvoreniu druhotnej zápletky. Tou je snaha prežiť. Pacific Rim sa síce s postavami hral viac, ale neveril som im ani tie zvráskavené čela pri rozmýšľaní, ani tie siahodlhé litánie o tom, aký sú ľudia vlastne špica národ a že monštra určite porazia.

Edwards síce ide po priamočiarejšej línií – z každého človeka je tu dobrák a konflikt vo vnútri ľudského spoločenstva nemá ako vzniknúť. Na druhú stranu tu postavy diváka nezavádzajú, nepôsobia zbytočne poučne a udržujú si určitý nadhľad. Nikto prehnane nepanikári, každý robí to najlepšie čo vie v rámci situácie na ktorú nebol nikto pripravený. Akonáhle opustíme postavy a začneme uvažovať nad základnou výstavbou, tak Godzilla nad Pacific Rim jednoznačne víťazí.

Recenzia filmu Godzilla

Príbeh je totiž budovaný postupne. Ak by sme nevedeli na čo ideme do kina, tak prvá polhodina má všetky kladné atribúty konšpiračného trileru s veľmi zaujímavou atmosférou. Po príchode prvého monštra film sleduje panoramatické zábery ľudského zúfalstva a snahy schovať sa pred niečím, čo ich na potravinovom rebríčku a aj veľkosťou značne prevyšuje.

Všetky informácie, aké sa k nám dostávajú skrze postavy majú základ v základnej schéme prírodných pravidiel. Nastolenie rovnováhy, túžba po párení a ochrana svojho teritória je tu znázornená ukážkovo. Čo na tom že sa pri tom zničí Las Vegas, Hawai a San Francisco. Finále, ktorý je hlavné o súboji troch monštier ( dovtedy je vo filme každý súboj len naznačený a funguje účelovo ako návnada na divákove očakávania), je potom nasnímaná z množstvom epických a panoramatických záberov. Tie dokážu aj v tejto dome vyraziť dych a stotožniť sa z hrdinom, ktorý je v tomto prípade veľká jašterica. Kamera je v mnohom totožná ako tá, čo snímala dobrodružstva na ostrove Isla Sorna v Spielbergovej réžií.

Hudba Alexandre Desplata je na počudovanie temná a podporujúca nastolenú atmosféru. Síce mi tam chýbal nejaký ústredný motív, ale aj neho som bol stále v napätí. Herci nemajú veľmi čo pokaziť a aj keď sa občas dostaví scéna, presahujúca herectvom mieru prirodzenosti, dá sa to ustáť a nestáva sa to až tak často. V konečnom dôsledku je to ukážkový film jedného žánru, kde nepobehuje toľko aziatov takže sa v postavách viete zorientovať, aj keď je vám jedno čo sa s nimi stane. Dôležitým aktérom je tu práve Godzilla a tá svoj čas na plátne využíva dokonale. Určite sa nejedná o bezchybný film. Má svoje nedostatky. Tie ale fungujú na subjektívnych očakávaniach. Ja ako fanúšik žánru nadhodnocujem, lebo som sa zase raz cítil ako malý chlapec, predstavujúci si, ako by som sa v danej situácií zachoval ja sám.

Recenzia filmu Godzilla

Ak ale pristúpite na pravidlá, tak sa budete zabávať. A po dlhom čase je to jeden z mála filmov v ktorom je vidieť každý jeden dolár čo sa do filmu investoval a aj úcta s akou tvorcovia k látke pristupovali. Takže vlastne princíp Hollywoodskych spektákloch, do akých sa dnes investuje menej a ktoré vidieť na plátne je naozaj raritou. Plus špeciálne efekty krásne fungujú pri dotváraní reálneho prostredia. Dakedy som totiž mal problém zistiť, či to na čo sa pozerám je trik, alebo skutočnosť.