Víťaz MFF Cannes 2014 v českých a slovenských kinách

24.5.2014|-pr-|
Víťaz MFF Cannes 2014 v českých a slovenských kinách

Praha / Bratislava, 24. 5. 2014 - 67. ročník Medzinárodného filmového festivalu v Cannes končí a už sú známi všetci víťazi. Zlatú palmu si odnáša snímka Winter Sleep režiséra Nuri Bilge Ceylana, cenu Jury Prize získal film Jeana - Luca Godarda Adieu au langage a cenu pre Najlepší scenár dostal film Leviathan Andreya Zvyaintseva. Do českých a slovenských kín uvedie všetky spomínané snímky, rovnako ako ďalších účastníkov canneskej súťaže, mediálna spoločnosť Film Europe.



Festival je mŕtvy, nech žije festival. Desaťdňový filmový sviatok, ktorý sa každoročne odohráva na Azúrovom pobreží Stredozemného mora, už odpremietal všetky projekcie a rozdal všetky ceny. Návštevníci festivalu sú bohatší o množstvo nezabudnuteľných filmových zážitkov a tí, ktorí nemali možnosť do Cannes zavítať, sa môžu teraz tešiť aspoň na niektoré z uvedených perličiek vo svojich kinách.

Spoločnosť Film Europe Media Company sa s veľkým úspechom zúčastnila tohto ročníka a divákom vezie prísľub 18 filmov, ktoré uvedie v kinách, na DVD, VOD a v TV na Film Europe Channel. Z minulého ročníka si symbolicky odvážala Zlatú palmu vďaka snímke Život Adele, ktorá zaujala porotu svojou kontroverznosťou, silnou témou a presvedčivými hereckými výkonmi a ktorú uviedla do českých a slovenských kín. Nie inak je tomu aj v tomto roku a Film Europe opäť oslavuje. Podarilo sa jej totiž získať práva na tohtoročného víťaza Zlatej palmy ešte pred tým, než film toto prestížne ocenenie získal.

„Ďakujem festivalu v Cannes, že nachádza, prezentuje a oceňuje nekompromisne filmovú kvalitu. Film sme stopovali niekoľko mesiacov a kontrakt sme podpísali pred pár dňami. Ďakujem divákom v Čechách a na Slovensku za podporu, s ktorou nám umožňujú ísť do rizika a kupovať víťaza Cannes skôr, ako túto cenu dostanú,“ uviedol prezident Film Europe Media Company, Ivan Hronec k tomuto výnimočnému okamihu.

Okrem Zlatej palmy si film Winter Sleep odváža z festivalu tiež cenu FIPRESCI, ktorú mu udelila Medzinárodná federácia filmových kritikov v kategórii Najlepší film. Istou zaujímavosťou zostáva, že rovnako ako Život Adele, aj Winter Sleep má úctyhodnú dĺžku, t. j. 3 hodiny a 16 minút.

„Nenechajte sa jeho dĺžkou však odradiť. Táto povahová štúdia od tureckého majstra Nuri Bilge Ceylan je bohatou fascinujúcou skúsenosťou.“ (Justin Chant, Variety)

„Je to senzačný film ... Winter Sleep ukazuje, že Ceylan dokáže byť psychologicky presný, rovnako ako kedysi býval Ingmar Bergman.“ (Xan Brooks, The Guardian)

Ďalšie prestížne ceny, ktoré boli počas slávnostného ceremoniálu festivalu rozdané, si odvážajú aj ďalšie snímky z akvizície Film Europe. Festivalová porota udelila cenu Jury Prize filmovému bardovi Jeanovi - Lucu Godardovi za jeho snímku Adieu au langage. „V názve je síce slovo Goodbye, ale Jean - Luc Godard hovorí skôr ahoj podnetnou a hravou meditáciou nad stavom sveta a možnosťami obrazov.“ (Scott Foundas , Variety)

Adieu au langage „... je prvotriedny kúsok neformálnosti, v ktorej si nás Godard omotáva okolo prsta.“ (Derek Malcolm, London Evening Standard).

Originalitu a nevtieravý humor filmu Leviathan ocenila porota cenou za Najlepší scenár. Hoci film prinúti divákov stráviť v kine 140 minút, rozhodne im takto strávený čas plne vynahradí. „Je to ohromujúce, prekvapivo vtipná satira.“ (Peter Debruge, Variety)

„Experimentálny dokument natočený s trúfalosťou a brilantnosťou, film, ktorý by sa mohol premietať na stene galérie Tate Modern, rovnako ako na filmovom plátne.“ (Peter Bradshaw, The Guardian).

Ďalším filmom, ktorý si z Cannes odváža jednu z udeľovaných cien, je snímka škandinávskeho režiséra Rubena Ostlunda Turist (Force majeure).

Britký humor a perfektne vykreslená psychológia postáv zaujali porotu súťažnej sekcie Un Certain regard, ktorá mu udelila cenu Jury Prize. „Vizuálne fascinujúce, dokonca aj v tých najviac banálnych chvíľach, emocionálne vnímavý... Je to Michael Haneke prepojený so scénami z manželského života.“ (Peter Debruge, Variety) „Östlund sa stal takmer brutálnym satirikom slabých stránok, domnienok a skrytých predsudkov svojich krajanov, ako Bergman s viac podlou stopou... Ohromne šikovný vo svojej skôr divadelnej štruktúre, ale aj osviežujúco filmový vo svojom formálnom prístupe.“ (Tim Robom, The Telegraph).

Aj keď ďalšie súťažné snímky nezískali na festivale cenné ocenenia, neuberá im tento fakt nič na ich jedinečnosti.

Deux Jours, Une Nuit bol hlavným favoritom festivalu a ohlasy divákov i kritikov nešetrili chválou. „Marion Cottilard sa spojila s festivalovými veteránmi Jeanom - Pierrom a Lucom Dardennovými v brilantne napínavom a rozprávanom príbehu. Vášnivý, vzrušujúci a dojemný...“ (Peter Bradshaw, Cineuropa.org)

„Opäť tu je film obohatený o isté prednosti - humánnosť, nekritické pohľady, bez zbytočného sentimentu, ultra - prirodzený štýl - tým sú filmy belgických bratov preslávené.“ (David Rooney, Hollywoodreporter.com) „Dardennovci opäť prinášajú bohatosť ľudskej skúsenosti, ktorá prevyšuje väčšinu filmov na epickom plátne.“ (Scott Foundas, Variety)



Jimmy' Hall je 24. celovečerným filmom Kena Loacha, ktorý je, podľa niektorých prorokov, aj jeho posledným. Nech už má Loach v pláne odísť do filmového dôchodku alebo ešte nepovedal svoje posledné slovo, Jimmy' Hall je „prekvapivo milý, srdečný film ... režisérove obľúbené témy sú tu prestupované jemnou romantikou, ktorá film povzbudzuje, bez toho, aby čokoľvek zľavila z jeho príťažlivosti.“ (Scott Foundas, Variety) „Je to film, ktorý stojí za to vidieť a premýšľať o ňom... má niekoľko nádherných momentov prednesených s ohromnou čistotou a vážnosťou, bez akejkoľvek irónie či cynizmu.“ (Peter Bradshaw, The Guardian)

Snímka Sils Maria nemohol divákov ani kritikov rozhodne sklamať. Dvojica Olivier Assayas a Juliette Binoche „...obohatila canneskú súťaž o farbistú štúdiu hereckej neistoty... Assayasova pocta šitá na mieru hereckému umeniu pôsobí ako protilátka na toxickú strieľačku Davida Cronenberga a prepichne hollywoodske parazity a ich pokrútené priority.“ (Peter Debruge, Variety) „Film je perfektne herecky obsadený a zahraný s úplným presvedčením... Assayas vie, čo robí: sme v rukách profesionála.“ (Xan Brooks, The Guardian)

„V minulom roku sa nám, ako distribútorovi, podaril doslova „husársky kúsok“. Zakúpili sme práva k filmom, ktoré nakoniec zvíťazili na troch prestížnych medzinárodných filmových festivaloch v jednom roku. Nečakali sme to a o to viac sme boli potešení, keď sme sa o víťazstve filmov dozvedeli. Chápeme, že takéto šťastie nemôžeme mať stále, ale Zlatá palma filmu Winter Sleep je akýmsi ocenením aj pre nás - a to, že sa naše akvizičné snahy uberajú správnym smerom a dokážeme vycítiť potenciál filmového diela ešte pred tým, ako toto ocenenie získa. V našich snahách budeme aj naďalej pokračovať a urobíme všetko pre to, aby sme divákom stále prinášali kvalitnú európsku tvorbu,“ dodal k tohtoročnému ročníku Medzinárodného filmového festivalu v Cannes Ivan Hronec .

Zdroj:  Film Europe Foto © archiv

Súvisiace články

Podoba vody

Podoba vody

Guillermo Del Toro patrí k výrazným režisérskym menám a počnúc jeho dlhometrážnym debutom Cronos z roku 1993 dal svetu viacero...