Čo ponúkol festival v New Yorku?

14.10.2014|Ivet Kollárová|
Čo ponúkol festival v New Yorku?

Kým sa festivaly v Telluride, Toronte, či Benátkach „bili“ o najlepšie filmy, ktoré by mohli ponúknuť divákom a najlepšie v ich svetovej premiére, newyorský festival postával v úzadí a čakal na svoju vhodnú chvíľu. Nečakal na zvyšky, ktoré môžu ostať po Toronte, ale vrhol sa naozaj po skvostoch súčasnej filmovej scény, hollywoodskej aj nezávislej. Mesto, ktoré nikdy nespí, New York má za sebou 52. ročník svojho filmového festivalu pod hlavičkou motta: Menej risku, viacej lesku.

Festival prebiehal od 26. septembra do 12. októbra a odštartoval premiérou filmu Stratené dievča (Gone Girl) režiséra Davida Finchera. V hlavnej úlohe tohto kriminálno-psychologického thrilleru môžeme vidieť Bena Afflecka, ktorého postava sa stáva hlavným podozrivým v prípade zmiznutia jeho manželky. Ďalej uvidíme Rosamund Pike, či Neila Patricka Harrisa. Film je adaptáciou románu od spisovateľky Gillian Flynn, ktorá takisto spolupracovala na scenári k filmu, ktorý sa aktuálne premieta aj v našich kinách.

Záverečným filmom festivalu sa stal film španielskeho režiséra Alejandra G. Iῆarritu Birdman or The Unexpected Virtue of Ignorance. Táto čierna komédia rozpráva príbeh herca, ktorý sa preslávil najmä stvárnením slávneho superhrdinu, ktorý musí potlačiť svoje ego a vyrovnať sa s rodinnými problémami, aby opäť nadobudol stratenú slávu v dlho očakávanej premiére svojej novej divadelnej hry. Vo filme si zahrali Michael KeatonZach GalifianakisEdward NortonAndrea Riseborough, Amy RyanEmma Stone, či Naomi Watts. Film sa do našich kín dostane 15. januára 2015

Festival uviedol aj ocenené filmy na medzinárodnom filmovom festivale v Cannes ako Le meraviglie (The Wonders) režisérky Alice Rohrwacher, Foxcatcher režiséra Bennetta Millera.

A filmy ako Adieu au langage (Zbohom jazyku) od Jeana-Luca Godarda, film Davida Cronenberga Maps to the Stars (Mapy ku hviezdam), film Sils Maria od režiséra Oliviera Assayasa a sociálnu drámu bratov Jean-Pierra a Luca Dardennovcov Deux jour, une nuit (Dva dni, jedna noc), ktoré môžeme aktuálne vidieť aj u nás v rámci festivalu Be2Can.  

Okrem týchto filmov, newyorský festival ponúkol bohatú prehliadku filmových hitov po boku s menšími, nezávislými snímkami nakrútené ako určité intímne spovede, epické kúsky, z ktorých vyžaruje pokoj, a aj napriek tomu hlboko v duši vyvolajú opojný pocit, nenechajú vás chladnými a všetky sú príjemne živé, sugestívne a nevyhnutné. My sa bližšie pozrieme na snímky z Hlavnej sekcie, ktoré stoja za pozornosť a je dobré o nich vedieť niečo viac.. minimálne vidieť trailer ;)

Inherent Vice – Paul Thomas Anderson

Nový film režiséra Paula Thomasa Andersona prichádza ako nasledovník jeho úspešného filmu The Master. A rovnako ako vo filme The Master aj v novinke Inherent Vice sa v hlavnej úlohe predstaví herec Joaquin Phoenix. Tento raz si zahrá súkromného detektíva, Doca Sportelliho, ktorý s obľubou fajčí jeden joint za druhým. Jeho najnovší prípad spočíva v hľadaní svojej ex-priateľky Shasty, ktorá náhle zmizla. Jeho vyšetrovanie mu na každom kroku „spríjemňuje“ samoľúbi detektív Bigfoot Bjornsen v podaní Josha Brolina. Film je prvou adaptáciou románu od Thomasa Pynchona a zavedie nás do skorých 70tych rokov v LA, do paranoidného a neistého sveta plného drog. Okrem už spomínaných hercov, sa vo filme predstaví aj Reese Witherspoon, Benicio Del Toro, Martin Short, Owen Wilson, či Jena Malone. Film by mal do našich kín doraziť 19. februára 2015.

La chambre bleue (The Blue Room) – réžia Mathieu Amalric

Francúzsky herec a režisér Mathieu Amalric v New Yorku predstavil svoj nový, nadčasový film noir, nakrútený na motívy krimi románu spisovateľa Georgesa Simenona. Dej nás zavedie do vidieckeho hotela, kde je jeho modrá izba svedkom erotického vzplanutia medzi  mužom a ženou. Napriek ich neutíchajúcim radovánkam zisťujú, že každý z nich má odlišný pohľad na ich budúcnosť. Ona je viac posadnutá ako on a jeho nepochopenie jej túžby zničí jeho a všetko, čo má rád. Spolu s ráznou a neústupnou hudbou filmového skladateľa Grégoireho Hetzela, a vďaka Amalricovej réžií, film získava nezameniteľný zmysel pre impresiu. Jeho premyslené vyjadrenie túžby, pocitov viny, rozpaky a uvedomenie si, že niekedy sme len figúrkami v zákernej hre, je nezabudnuteľné.

Jayuui Eondeok (Hill of Freedom) – réžia Hong Sang-soo

Kórejský režisér Hong Sang-soo natočil odvážny film, tak trošku zábavný a tak trošku chytľavý. Napriek jednoduchému rozprávaniu, film ponúka stále sa zvyšujúcu bohatosť a zložitosť situácie. Kwon, ktorá strávila nejaký čas v horách sa vracia do Soulu. Po príchode domov dostane balíček s listami od Moriho, ktorý prišiel z Japonska, aby ju požiadal o ruku. Ako ide Kwon dolu po schodoch, zakopne a všetky listy sa jej rozsypú na zem. Ani jeden z listov nie je označený dátum a ako ich Kwon začne čítať, musí zistiť ich postupnosť, aby dávali zmysel. A rovnako aj my. Film tak predstavuje sériu neusporiadaných scén vychádzajúcich z listov, ktoré odkazujú na Moriho pocit beznádeje v kultúrnych rozdieloch a jeho snahu byť pochopený v lámanej angličtine. Kedy sa opil do bezvedomia? Vyspal sa s čašníčkou z kaviarne Hill of Freedom pred tým alebo po tom ako opäť zúfalo túžil vidieť Kwon?

Jauja – réžia Lisandro Alonso

Nový film režiséra Lisandra Alonsa Jauja predstavuje jeho prvý dobový film, zároveň je jeho prvým filmom s medzinárodným hereckým obsadením (v hlavnej úlohe Viggo Mortensen) a rovnako je aj prvým filmom, ku ktorému napísal scenár spoločne so spisovateľom Fabiánom Casasom. Napriek tomuto všetkému, je to príroda, ktorá vo filme zohráva významnú úlohu. Dánsky vojenský inžinier Gunnar Dinesen, pri hľadaní svojej dcéry, ktorá utiekla so svojou novou láskou, objavuje krásy Patagónie. Prechádza popri ohromujúcich kríkov, skál, trávy, či púšte. Alonsov štýl dosahuje nové dimenzie vo vnímaní, riadi akciu smerom k napínavému vyvrcholeniu, ktoré presahuje hranice filmového času a priestoru.

Listen Up Philip – réžia Alex Ross Perry

V treťom celovečernom filme režiséra Alexa Ross Perryho si zahrali Jason Schwartzman, ako narcistický spisovateľ Philip Lewis Friedman, Elisabeth Moss ako fotografka a zároveň jeho trpiaca priateľka Ashley a Philipov hrdina, Ike Zimmerman v podaní Jonathana Pryca. Film je mixom drzého a drsného humoru s nečakaným pátosom a predstavuje portrét umeleckého egocentrizmu spisovateľa Philipa Lewisa Friedmana, ktorý túžobne očakáva vydanie svojho druhého románu. Film o nezrelých ambíciách a žalostných úvahách o tom, ako sa bolesť a neistota dokážu premeniť na hnev, ale aj na kúsok umenia. Atmosféru filmu dotvára neuveriteľná obratnosť kamery (film bol natočený na Super-16mm).

Aimer, boire et chanter (Life of Riley) – réžia Alain Resnais

Posledný film zosnulého Alaina Resnaisa predstavuje adaptáciu románu od Alana Ayckbourneho, Relatively Speaking. Príbeh filmu sa odohráva na anglickom vidieku a sleduje tri páry, ktoré zistia, že ich spoločný priateľ je smrteľne chorý. Príbeh predstavuje len polovicu filmu, druhá časť je vyplnená znepokojujúcimi úvahami o smrteľnosti a zvláštnych pocitoch, ktoré prináša myšlienka, že vôbec sme nažive a žijeme deň za dňom. Letmé stretnutia postáv sú natáčané v štýlových setoch, zábery sú kombinované s detailnými zábermi na jednotlivé postavy a pásovými obrazmi, ktoré sú prerušované zábermi skutočného anglického vidieka. Film je zábavný a pútavý, predstavuje skutočne chytľavé a elegantné veľdielo, ktorým nám dal zbohom jeden naozaj veľký umelec.

Timbuktu – réžia Abderrahmane Sissako

Nový film režiséra Abderrahmaneho Sissaka z Mauritánie prináša pohľad na teror a poníženie počas okupácie s nezvyčajným pokojom. V malijskom meste Timbuktu džihádisti presadzujú zákaz voči športu, hudbe, či nezahalenými ženami. Vo filme Sissako elegantne balansuje medzi postavami, s niektorými z nich sa stretávame len letmo (skupinka mladých ľudí, ktorí sa zhromaždili, aby si mohli zaspievať, alebo ženy, ktoré odmietli nosiť rukavice), naopak niektoré, ako rodinu Tuaregovcov spoznáme naozaj detailne. Vizuálne je film Timbuktu plný zázrakov – zábery džihádistov ako svietia svojimi baterkami do tmavej noci, či muž brodiaci sa riekou z neďalekej vyhliadky predstavujú obrazy, na ktoré tak ľahko nezabudnete. Na to všetko Sissakovo pokojné vnímanie a zmysel pre obraz a krásu umocňujú pocit absurdity, strachu a tragédie situácie.

Citizenfour – réžia Laura Poitras

A čerešnička na záver. Nový dokumentárny film režisérky Laury Poitras ponúka pohľad na jednu z najkontroverznejších postáv súčasnej doby, Edwarda Snowdena.

 

Zdroj:  filmlinc.com Foto © archív

Súvisiace články