Na druhej strane (The Departed)

8.11.2006|Tomáš Kolompár|
Na druhej strane (The Departed)

Vonku nám pomaly začal padať prvý sneh a to predznamenáva nič iné, ako príchod kvalitných a očakávaných zimných blokbasterov. Hneď prvým filmom z tejto skupiny vystúpil workoholik nadovšetko Martin Scorsese a jeho najnovšie dielo plné hereckých hviezd - „Na druhej strane“ (The Departed), ktoré prekvapilo a zároveň nadchlo celú filmovú verejnosť, ale poďme pekne od začiatku.

Film na Druhej strane je vlastne „prerábka“ japonského originálu s názvom Volavka, ktorý takisto upútal divákov v Ázii. Príbeh či teda samotný dej Scorseseho filmu je však trošku odbočujúci s jeho zaujímavým prevedením. Napínavý thriller  sa odohráva v Južnom Bostone, kde polícia vedie vojnu s organizovaným zločinom. Policajt Billy Costigan (Leonardo DiCaprio) dostane za úlohu v prestrojení sa infiltrovať do mafiánskeho syndikátu, ktorý vedie Costello (Jack Nicholson), zatiaľ čo ostrieľaný zločinec Colin Sullivan (Matt Damon) sa ako informátor infiltroval do oddelenia polície.V momente keď sa obe strany o tom druhom dozvedia, začína sa akciou nabitá jazda plná napätia. V celku zaujímavý príbeh sa ešte v jeho samotnom priebehu komplikuje a divák nemá istotu ,ako sa to napokon skončí. Keď sa vyberiete na tento film, nebudete  mat pocit, že  15 minúte viete ako to asi skončí a ak ste nevideli japonskú Volavku tak najnovším filmom režiséra Gangov v New Yorku čí Kasína, budete nadmieru zaskočení.

Čo sa týka hereckého ansámblu, je až prekvapujúce spojenie toľkých výnimočných hercov na jednom plátne. Hlavné trio DiCaprio, Nicholson a Damon je vynikajúce a kombinácie týchto troch hviezd dodáva filmu potrebnú razanciu a dôveryhodnosť. Hlavne Nicholson si podľa mňa strihol jeden z jeho najlepších filmov a je až priam vidieť ako si filmovanie užíval. Ono je to pravda, jeho charakteru sa hodí zahrať gangstra a ešte k tomu veľkého „ motherfuckera“ v jednej osobe ako hrať „klaďasa“. Čo je takisto zaujímavé do vedľajších úloh sa dostali aj také „esá“ ako večne nedocenený Mark Wahlberg ( Dokonalá búrka čí Lúpež po taliansky) a Alec Baldwin. Jednoducho herecký koncert na čele s vynikajúcim režisérom v podobe Scorseseho, no čo viac dodať... K tomu si ešte pridajte skvelú hudbu v podobe Rolling Stones a strihovo povedané „čo sekunda to strih“.
Scorsese natočil film, ktorý ho tak trošku neodzrkadľuje do kompozičných princípov jeho starších filmov, ale do roviny niečoho iného - „sofistikovaného“.

Film „Na druhej strane“ je fantastická 152-minútová jazda, na ktorej zabudnete , kde vlastne ste a necháte sa voľne unášať najnovším Scorseseho filmom. To je práve jednoduchý príklad toho, že tento film skrátka musíte vidieť , nielen pre skvelého Jacka Nicholsna ale aj pre samotný príbeh a napínavé situácie. Škoda len , že film neprišlo do kín v decembrovom čase, kedy producenti púšťajú do kinosál film, ktoré ašpirujú na oscara a tento by si ho jednoznačne zaslúžil. A preto pán Scorsese, ďakujeme za tento film.