Carol, Sledovačka a Mad Max: Zbesilá cesta – tri filmy skloňované kritikmi v New Yorku, L.A. a National Board of Review

8.12.2015|Ivet Kollárová|

Za ostatné dva týždne nám svoje výsledky najlepších filmov vyhlásili newyorskí, losangelovskí, či bostonskí kritici, spoločne s Národnou radou filmových kritikov, National Board of Review. Ich výsledky môžu byť prekvapivé, o to viac, že neponúkajú jednoznačného kandidáta, ktorý by si už teraz držal neohrozené prvenstvo v prebiehajúcej oscarovskej sezóne. A rozmanitosť víťazných filmov je bohatá.

Najčastejšie sú spomínané tri filmy: Carol režiséra Todda Haynesa, Sledovačka (Spotlight) od Toma McCarthyho a, možno pre niektorých prekvapivo, aj snímka Mad Max: Zbesilá cesta režiséra Georgea Millera. Medzi ne sa celkom potichu, nenápadne dostávajú filmy ako Brooklyn, Anomalisa, Most špiónovIzba, 45 Years, Saulov syn, Suffragette, či sci-fi snímky Marťan a Ex Machina.

S pokročilým časom a pribúdajúcimi cenami (9.12. nominácie na ceny SAG Awards, 10.12. na Zlaté glóbusy,) môže narastať aj počet filmov, ktoré sa doteraz v žiadnych cenách neprajavili a čakajú na svoje objavenie. V zálohe stále čakajú filmy ako Joy od režiséra Davida O´Russella s Jennifer Lawrence v hlavnej úlohe. The Revenant od Alexandra G. Iñarritu s Leom DiCapriom a Tomom Hardym, The Truth od Jamesa Vanderbilta, film režiséra Jaya Roacha TrumboThe Danish Girl, no prekvapiť môžu aj iné filmy.

Pozrime sa ale bližšie na víťazov výhlásení kritikov z New Yorku, L.A. a ich Radou, National Board of Review.

New York Critics Circle rozhodne nezaprie svoje korene. Mnohé víťazné filmy sa odohrávajú práve v New Yorku. Najlepším filmom vyhláseným newyorskými kritikmi sa stala snímka režiséra Todda Haynesa, Carol. Dokopy získala štyri ceny, okrem naj filmu, zvíťazila aj v kategóriách naj režisér, scenár (Phyllis Nagy) a kamera (Edward Lachman).

V hereckých kategóriách zvíťazili Michael Keaton (Sledovačka) a Saoirse Ronana (Brooklyn) v hlavných, a Kristen Stewart (Clouds of Sils Maria) a Mark Rylance (Most špionov) vo vedľajších úlohách. Najlepším zahraničným filmom sa stal film Timbuktu od Abderrahmana Sissaka. Najlepším animovaným filmom je film V hlave a dokumentom film In Jackson Hights režiséra Fredericka Wisemana. Najlepším prvým filmom sa stala maďarská snímka Saulov syn od režiséra Lásla Nemesa. Najlepšiu hudbu k filmu zložil skladateľ Ennio Morricone (k filmu The Hateful Eight).

Nasledujú víťazi Rady kritikov, National Board of Review, ktorá za najlepší film roka vyhlásila akčnú, sci-fi snímku režiséra Georgea Millera, Mad Max: Zbesilá cesta. Vyzerá to, že Rada má obľubu v sci-fi snímkach, pretože film Marťan od Ridleyho Scotta si odniesol tri ceny, za najlepšieho režiséra, adaptovaný scenár (Drew Goddard) a herca v hlavnej úlohe, Matt Damon.

Obmenili sa aj víťazi ostatných hereckých kategórií. Najlepšou herečkou sa stala Brie Larson za výkon vo filme Izba. Výkon jej hereckého kolegu, Jacoba Tremblaya, ktorý vo filme stvárňuje malého Jacka, bol vyhlásený ako prelomový. Túto cenu zdieľa spoločne s ďalším mladým hercom Abrahamom Attahom z filmu Beasts of No Nation. Vo vedľajších úlohách si prvenstvo doslova vybojovali Sylvester Stallone za film Creed a Jennifer Jason Leigh za film The Hateful Eight.

Naopak, filmy ako Sledovačka, Carol, či Brooklyn sa v zozname víťazov National Board of Review vôbec neobjavili.

Tu je prehľad ostatných víťazov:

Najlepší originál scenár – Quentin Tarantino – The Hateful Eight

Najlepší animovaný film – V hlave

Najlepší režijný debut – Jonas Carpignano – Mediterranea

Najlepší zahraničný film – Saulov syn

Najlepší dokument – Amy

Najlepšie herecké obsadenie – The Big Short (Brad Pitt, Christian Bale, Ryan Gosling, Steve Carell, Melissa Leo, Margot Robbie, Karen Gillan, Finn Wittrock, Max Greenfield,..)

A nakoniec víťazi z L.A., konkrétne Asociácie losangelovských filmových kritikov, ktorí za svoj víťazný film vyhlásili film Sledovačka režiséra Toma McCarthyho. Okrem toho si film odniesol aj cenu za najlepší scenár. Ešte úspešnejším filmom vyhlasovania sa však stala snímka Mad Max: Zbesilá cesta, ktorá si odniesla tri ceny, za najlepšieho režiséra (George Miller), kameru (John Seale) a výpravu (Colin Gibson). Vo všetkých troch prípadoch bol na druhom mieste film Carol a jeho tvorcovia – režisér Todd Haynes, kameraman Edward Lachman a za výpravu Judy Becker.

Víťazi hereckých kategórií sa vymenili úplne. Za najlepšieho herca v hlavnej úlohe vyhlásili Michaela Fassbendera za výkon vo filme Steve Jobs. Prekvapivo sa na druhom mieste ocitol maďarský herec Géza Röhrig z filmu Saulov syn. Najlepšou herečkou sa stala Charlotte Rampling za film 45 Years. Na krk jej z tesnej blízkosti dýchala druhá Saoirse Ronan z Brooklynu. Vedľajšie herecké kategórie si podelili herec Michael Shannon za výkon vo filme 99 Homes. Ako druhý skončil Mark Rylance za film Most špiónov. A herečka Alicia Vikander zvíťazila pred Kristen Stewart (Clouds of Sils Maria) za výkon vo filme Ex Machina.

Tu je prehľad ostatných víťazov:

Najlepšia originál hudba – Carter Burwell – Carol a Anomalisa; druhý skončil Ennio Morricone a The Hateful Eight

Najlepší strih – Hank Corwin – The Big Short; druhá skončila Margaret Sixel a Mad Max: Zbesilá cesta

Najlepší dokumentárny film – Amy, druhý skončil The Look of Silence

Najlepší animovaný film – Anomalisa, druhý skončil film V hlave

Najlepší cudzojazyčný film – Saulov syn, druhý skončil film The Tribe

Cena novej generácie filmových tvorcov – Ryan Coogler

Oscarovská sezóna je otvorená a v plnom prúde. Jej doterajší priebeh naznačuje napínavé, možno prekvapivé rozuzlenie. Nám preto neostáva nič iné len si počkať na jej úplný záver, kedy zistíme top film roka na základe hlasovania Akadémie.. ktoré ako vieme, vie byť nevyspytateľné.

Zdroj:  nyfcc.com/lafca.net/nationalboardofreview.org Foto © LAFCA