Ulica Cloverfield 10

21.4.2016|Martin Černický|
Ulica Cloverfield 10

Mladá žena opúšťa po hádke so svojim priateľom New Orleans a rozhodne sa odísť niekam inam. Počas nočnej cesty autom sa dozvedá v rádiu o záhadných výpadkoch energie vo viacerých metropolách. Stačí chvíľková nepozornosť a následná nehoda ju takmer stojí život. Nepreberá sa však v nemocnici, ale v nie príliš útulne pôsobiacej miestnosti a ešte k tomu je pripútaná k stene. Od muža menom Howard sa dozvedá, že sa nachádza v jeho podzemnom kryte. Na povrchu totiž prebehol útok neznámeho pôvodu a on ju chce iba ochrániť pred vonkajšou hrozbou. Alebo je to inak?

J.J. Abrams bol vždy majstrom zavádzania. Často ste sa mohli spoľahnúť na to, že z kampaní jeho filmov ste sa nikdy nedozvedeli viac, ako bolo potrebné. Niekedy aj menej ako obvykle, čo bol i prípad jeho Super 8. Alebo o niečo skoršej snímky Cloverfield: Monštrum, ktorú však zastrešil iba ako producent. Keď bola ohlásená Ulica Cloverfield 10, divácka obec razom spozornela. Je to, alebo nie je pokračovanie? Spomínaná kampaň to pochopiteľne neodhalila, ale o to účinnejšie budovala očakávania. Očakávania, ktoré v konečnom dôsledku priniesli nízkorozpočtovému filmu milióny a spravili z neho úspešnú záležitosť. Aj takto sa dá budovať kvalitný marketing.

Recenzia filmu Ulica Cloverfield 10

Pravdou, je že Ulica Cloverfield 10 sa pôvodne nazývala Cellar. Hotový scenár neskôr odkúpil Paramount Pictures a až neskoršie zásahy Abramsovej spoločnosti Bad Robot Productions z nej spravili to, čo máte možnosť vidieť v kinách. Teoreticky si z toho môžete vyvodiť čokoľvek. Ja len poviem, že znalosť Cloverfield: Monštrum nie je vôbec nutná, ale do istej miery neuškodí. Slovami autorov totiž ide o pokrvného brata predchádzajúceho diela a podobnosť tak nemusí končiť len pri názve. Čím menej však viete, tým lepšie pre vás. Síce hrozí, že po úplnom závere nebudete odchádzať úplne spokojní, ale to je už riziko, s ktorým treba počítať. Rovnako je možné, že to bude presne naopak.

Kým Monštrum budovalo atmosféru výhradne zábermi ručnej kamery, Ulica sa naopak prezentuje pohľadom tretej osoby. To znamená, že kamera nikdy neopustí hlavnú hrdinku a divák vidí len to, čo sa odohráva v jej tesnej blízkosti. Mary Elizabeth Winstead možno nie je žiadna hviezda, ktorá by lákala do multiplexov, ale má v sebe určitú prirodzenú charizmu. Jej hrdinka je sympatická, inteligentná a nie je ťažké jej držať palce. Nie preto ako vyzerá, ale preto, že ide o sebestačnú postavu a reagujúcu asi tak, ako by v danej situácii reagoval každý z nás. I keď...

Okrem nej sú v stredobode pozornosti prakticky už len dve ďalšie postavy. Avšak pri všetkej úcte ku kvalitnému výkonu Johna Gallaghera, jednoznačnou hviezdou je ostrieľaný veterán John Goodman. Nikdy si nebudete istí, či sa máte jeho Howarda báť, alebo nie, pretože chvíľami dokonca osciluje medzi dobráckou až jemne komickou figúrkou. Pritom je však neustále cítiť, že zrejme nie je psychicky úplne v poriadku. John Goodman sa dokáže prirodzene preladiť z jednej polohy do druhej a keď v niektorej scéne vybuchne, rozhodne by ste nechceli byť v jeho blízkosti.

Recenzia filmu Ulica Cloverfield 10

Abrams sa ani tentokrát neposadil na režisérsku stoličku, ale túto pozíciu si znova dokázal postrážiť. Voľba padla na debutanta Dana Trachtenberga, čo bola rovnako vydarená voľba ako svojho času Matt Reeves. Je zaujímavé sledovať, ako na papieri neskúsený režisér zvláda suverénne budovať napätie na menšom priestore klaustrofobicky pôsobiaceho bunkra. Samotný dej možno nie je vyložene nepredvídateľný a uberá sa viacmenej očakávanými kľučkami. Našťastie je však dostatočne pútavý a má čím prekvapovať, čo nakoniec vyplýva aj z určitej multižánrovosti. Atmosféru podfarbuje aj skvelá práca so zvukom a v neposlednom rade aj s hudbou – či už cez vhodne zvolené retro skladby, alebo inštrumentálnu hudbu Beara McCrearyho.

Ulica Cloverfield 10 je čírym cinefilským potešením a v podstate ide o ďalší dôkaz toho, že aj na relatívne malej ploche a malými prostriedkami sa dá hrať veľké divadlo. Len treba vedieť, ako na to. J.J. Abrams, na to našiel recept a verte, že aj navzdory komornejšie pôsobiacej premise má návšteva kina zmysel.

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © CinemArt SK