Kong: Ostrov lebiek

16.3.2017|Martin Kubeš|

Filmy o obrovských monštrách majú dlhú tradíciu. Jeden z prvých filmov tohto žánru bol práve o King Kongovi. Aj po 84 rokoch majú diváci túto postavu v obľube, takže sa neustále objavujú nové a nové adaptácie. Tou najnovšou je Kong: Ostrov lebiek, ktorý iba pre niekoľkými dňami vtrhol do našich kín.

Pokiaľ sa obávate, že uvidíte ďalšiu variáciu na starý známy príbeh, môžete si vydýchnuť. Nový Kong je od predchodcov odlišný, stavia totiž na pôvodnom príbehu odohrávajúcom sa v roku 1973. Hlavným cieľom je zmapovať jedno z posledných neobjavených miest na zemskom povrchu. Ide o tajomný ostrov ukrytý vo vodách Pacifiku, ktorý zatiaľ nie je na žiadnej mape a mohol by ukrývať rôzne tajomstvá. V čele tejto výpravy je vedec Bill Randa, ktorý sa už 30 rokov pokúša dokázať, že monštrá naozaj existujú. Skupina pozostávajúca z vedcov, vojakov, stopára a fotografky takmer okamžite po príchode na Ostrov lebiek zistí, že toto miesto nebude žiaden raj. Po úvodnom strete s Kongom si všetci myslia, že on je to jediné, čo ich môže ohroziť, no veľmi rýchlo dospejú k zisteniu, že to vôbec, ale vôbec nie je pravda.

Príbeh filmu Kong: Ostrov lebiek nie je ničím výnimočný a stavia na skutočne jednoduchej zápletke. Väčšinu času divák sleduje putovanie z miesta na miesto, do toho sa vmiesia akčné sekvencie, čo je trochu škoda. Hoci zápletka nie je vyložené hlúpa, no trochu prepracovanosti by jej nezaškodilo. Čo sa však filmu darí znamenite, je navodenie dobovej atmosféry. Na tomto aspekte si dali tvorcovia záležať a je to z filmu veľmi cítiť. Hudba, kulisy, to všetko na diváka dýcha sedemdesiatymi rokmi.

Vynikajúca je aj audiovizuálna stránka filmu. Digitálne efekty niekedy vyrážajú dych, tu ide naozaj o špičku. Najprepracovanejší je samozrejme titulný Kong, no ani ostatné zvieratá potulujúce sa po ostrove sa nemajú za čo hanbiť. Kong je obrovský (doposiaľ ide o najvyššieho Konga) a kedykoľvek sa objaví na plátne, budete obdivovať prácu oddelenia, ktoré digitálne efekty vytvorilo. Už som spomínal hudbu, ktorá sa podarila, no omnoho dôležitejšie sú zvuky samotného prostredia a tvorov. Tie sú špičkové a v spojení s dobrým ozvučením iba umocňujú skvelý zážitok.

Fotogaléria Kong: Ostrov lebiek (2017)Zobraziť fotogalériu »

Druhý problém, ktorý mám s filmom spočíva v postavách. Obsadenie filmu je skutočne hviezdne, no scenár filmu nedovoľuje takmer nikomu predviesť niečo extra. Tom Hiddleston, Brie Larson a John Goodman nemajú kvôli tomu čo ukázať, a preto odvádzajú aspoň svoj herecký štandard. Trestuhodné nevyužitie, no čo sa dá robiť. Dvaja herci si však predsa len dokázali získať moju pozornosť. Nikoho neprekvapí, ak poviem Samuel L. Jackson, ktorý v úlohe Packarda vedie vojenskú jednotku. Ako to už býva, vojnový veterán zostane navždy vojakom, a preto berie hon za Kongom veľmi osobne. Doslova to hraničí s posadnutosťou, no Jacksonovi to nie je problém uveriť. Pre mňa najzaujímavejšia postava je Hank Marlow, ktorého sa zhostil John C. Reilly. Hank na ostrove trčí už od druhej svetovej vojny, vďaka čomu je táto postava najzaujímavejšia a prináša do filmu toľko potrebné emócie.

Ak dianie okolo filmov sledujete, pravdepodobne vám neuniklo, že je čoraz populárnejšie prepájanie viacerých filmov do jedného celku. Príhodným príkladom sú komiksové adaptácie, kde jedna postava navštívi tú druhú, druhá zase tretiu, aby sa nakoniec všetci stretli v jednom spoločnom filme. Podobná vec nemíňa ani nového Konga, ktorý sa už v niektorom zo starších filmov stretol s Godzillou. Vo filme je naznačené, že Kong nie je jediným kráľom, ktorý sa vyskytuje na našej planéte, takže si asi viete domyslieť čo nás čaká. V roku 2014, sme tu mali Godzillu, ktorá si pomerala sily s monštrami M.U.T.O., pričom nás už o dva roky čaká jej pokračovanie s názvom Godzilla: King of Monsters. Predpokladá sa, že by sa v tomto filme mal objaviť buď Rodan, Mothra alebo King Ghidorah (možno aj všetky monštrá naraz), no zmienené sú práve aj v Kong: Ostrov lebiek. Nie je žiadnym tajomstvom, že sa v roku 2020 stretne Kong s Godzillou, na čo odkazuje aj potitulková scéna filmu. Pokojne si na ňu však počkajte, príjemne uzatvára celý film. Je však dôležité, že Kong: Ostrov lebiek toto prepájanie neovplyvňuje a film dokáže stáť sám o sebe.

Podarilo sa teda nové dobrodružstvo najväčšieho opičiaka? Áno podarilo, i keď to nie je bez výhrad. Napriek tomu, že scenár dostatočne nevyužíva ľudských hrdinov a zápletka je veľmi jednoduchá sa pri filme nebudete nudiť. Chvíľu budete obdivovať nádhernú prírodu, potom súboje, digitálne efekty, prepracovanosť Konga a ani sa nenazdáte a bude koniec filmu. V rámci blockbusterov ide o kvalitný príspevok, ktorý sa navyše nebojí vzdať úctu svojim starším zástupcom monster filmov. Pýtate sa, či ide o lepší film, ako bola posledná, pomerne kontroverzná Godzilla? V zásade asi áno, no skôr ide o iný film. Je tu síce obrovské monštrum, no celková atmosféra a vyznenie filmu je predsa len odlišné. Nebojte sa však zájsť na Kong: Ostrov lebiek do kina, je to veľmi príjemná jazda, ktorá by vás nemala sklamať.

Foto © Continental Film