Kráska a zviera

27.3.2017|Martin Černický|

Tento príbeh všetci dobre poznáme. Kráska a zviera patrí k najslávnejším rozprávkam vôbec a Disneyho re-imaginácia tohto príbehu z roku 1991 žala úspech na všetkých frontoch.  A to nielen po finančnej stránke – stala sa vôbec prvým animovaným filmom nominovaným v hlavnej kategórii na Udeľovaní Cien Akadémie, kde sa ocitla bok po boku so snímkami ako JFK, či nakoniec aj víťazné Mlčanie Jahniat. Naviac išlo o prvý Disneyho animovaný film adaptovaný do podoby muzikálu na Broadwayi.

Keď vlani vyšiel na YouTube trailer na hranú verziu, tak zboril všetky rekordy. Behom prvých dvadsiatich štyroch hodín nabral takmer 128 miliónov zhliadnutí a tým potvrdil obrovský záujem publika. Už vopred tak bolo jasné, že sa rysuje jeden z hitov roka 2017, ktorý tržbami ďaleko predčí pôvodnú klasiku. Hlavná otázka tak znie inak – podarilo sa štúdiu Disney nadviazať aj na jej kvality?

Práve v zápletke sa však skrýva najväčšia sila a Achillova päta súčasne. Dôvod je prostý – ide totiž o takmer doslovný prepis dvadsaťosem ročnej animovanej verzie. Drobných odlišností a rozšírení dejovej osnovy je, pochopiteľne, viacero, no skutočne ide skôr o detaily. Inak je zachované všetko podstatné, počnúc kľúčovými dejovými bodmi a končiac takmer identickými pesničkami od Alana Menkena. Prítomný je aj oživlý nábytok, či iné poľudštené zariadenie zámku. Tvorcovia sa skrátka zubami nechtami držia pôvodného diela a ani nechcú výraznejšie experimentovať. Je len na vás, či to budete brať ako klad, alebo ako zápor. Úspešná Vládkyňa zla z roku 2014, vychádzajúca z rozprávky o Šípkovej Ruženke, každopádne ukázala, že sa to dá aj trochu inak.

Fotogaléria Kráska a zviera (2017)Zobraziť fotogalériu »

Príbeh ako taký však, samozrejme, funguje a bola by hlúposť tvrdiť opak. V porovnaní s nie až tak dávnou francúzskou verziou naviac nezlyháva v tom podstatnom – vykreslení postáv. Určitá skratkovitosť motívov je síce patrná aj tentokrát, no zbližovanie ústredného páru prebieha omnoho uveriteľnejšie a je plné pôsobivých scén. Tie dokážu vynahradiť aj nie úplne istý začiatok, ktorý je oproti zvyšku predsa len trochu pozvoľný. Finále naopak graduje viac než dostatočne a rámci možností  sa mu darí dobre budovať aj určité emócie.

So samotnými pesničkami je to o niečo diskutabilnejšie. Tvorcovia sa nimi snažia vzdávať hold originálu, no občas sa zdá, akoby dej spomaľovali až príliš. Tu by som sa však osobitne pristavil pri slovenskom dabingu, ktorý z tohto hľadiska považujem za zďaleka najväčší problém. Nebudem sa venovať jeho kvalitám v dialógových scénach, ale tým hudobným podľa mňa nespochybniteľne ubližuje. Nanešťastie, hudobných čísiel je tu viac než dosť, nakoľko Kráska a zviera je v podstate rozprávkový muzikál. Je mi jasné, že dabovaná verzia má opodstatnenie z pohľadu malých detí, no i tak je mi záhadou, prečo u nás nie je k dispozícii aj originálne znenie, kde by mohli napríklad vyniknúť aj francúzske akcenty jednotlivých postáv.

Inak je Kráska a zviera presne taká vizuálna nádhera, aká sa dala očakávať už vopred. Výprava je patrične veľkolepá a na vysokej úrovni je i triková stránka. Je síce pravdou, že tá by si zaslúžila možno ešte o niečo väčšiu starostlivosť, ale na druhej strane – film, kde je jednou z dôležitých postáv hovoriaci svietnik sa nedá natočiť tak, aby výsledok vyznieval úplne prirodzene a už vôbec nie realisticky. Pochvalu si však rozhodne zaslúži dôkladne rozpracovaná mimika zvieraťa, ktorá je naozaj na úrovni.

Vynikajúce aj samotné obsadenie plné známych mien. Škoda len, že viaceré z nich si v dabovanej verzii vzhľadom na ich roly veľmi neužijete (Ewan McGregor, Stanley Tucci, Ian McKellen, Emma Thompson...) No inak filmu z tohto pohľadu naozaj nie je čo vytknúť. Emma Watson je presne tým castingovým zásahom do čierneho, ktorý láka divákov rozdielnych vekových kategórií, Luke Evans si rolu zloducha patrične užíva a svoje si pod maskou zvieraťa odohráva aj Dan Stevens.

Hraná Kráska a zviera možno chvíľami pôsobí ako príliš veľká hra na istotu, lenže ten príbeh je natoľko nadčasový, že to nijak zásadne neprekáža. Tie aspekty, ktorými dokázal oslovovať už v minulosti, sú prítomné aj tentokrát. A to je, nakoniec, to podstatné.

Foto © Saturn Entertainment