Votrelec: Covenant

23.5.2017|Martin Kubeš|

Votrelec je legenda, o tom niet pochýb. Všetko sa začalo v roku 1979, dnes už kultovým filmom od režiséra Ridleyho Scotta. Ten sa následne od série vzdialil, no pred niekoľkými rokmi oznámil, že natočí k filmu Votrelec prequel. Fanúšikovia boli nadšení, veď kto je lepším adeptom pre nový film z tohto univerza ako otec celej značky? V roku 2012 sme dostali film Prometheus, ktorý mal vysvetliť niektoré nezodpovedané otázky a opäť naštartovať mierne vyhasnutú značku. Očakávania boli vysoké, no sklamanie početnej skupiny fanúšikov z výsledného produktu ešte väčšie. Hoci Prometheus vôbec nebol zlý film, chýb v ňom bolo požehnane. Vina sa vtedy hodila najmä na plecia scenáristu Damona Lindelofa, no určite to nebol jediný problém. Dôkazom toho je aj pokračovanie, ktoré dostalo názov Votrelec: Covenant.

V prvom rade si je potrebné ujasniť jednu vec. Hoci má film v názve čarovné slovíčko Votrelec, ide v podstate o dvojku Promethea, a to ako s pozitívami, tak aj s negatívami. Ak vám nevyhovoval Prometheus, v tom prípade vám asi nebude vyhovovať ani očakávaná novinka, i keď pravdepodobne poteší omnoho viac ľudí, než tomu bolo v roku 2012.

Votrelec: Covenant sa odohráva desať rokov po udalostiach v predošlom filme. Príbeh pojednáva o posádke kolonizačnej lode Covenant. Ich cieľom je planéta Origae-6, no po nečakaných udalostiach a strate na životoch sa celá situácia mení. Loď má počas cesty na starosti android Walter, ktorý musí núdzovo prebudiť posádku z kryospánku omnoho skôr, než bolo v pôvodnom pláne. Loď je poškodená a pred pokračovaním v ceste je nutné ju opraviť. Počas opráv posádka zachytí núdzový signál, ktorý prichádza z planéty nie veľmi vzdialenej od ich súčasnej polohy (samozrejme v rámci vzdialeností vo vesmíre). Podmienky, ktoré neznáma planéta ponúka sú dokonca veľmi vhodné na kolonizáciu, a preto nový kapitán zavelí preveriť tajomný signál prichádzajúci z planéty. Znie to pre vás až príliš dobre na to, aby to bola pravda?

Fotogaléria Votrelec: Covenant (2017)Zobraziť fotogalériu »

Ako už tušíte, so signálom, a nakoniec aj s celou planétou to veľmi ružové nebude. Takmer okamžite po príchode na planétu sa spúšťa kolotoč (pre posádku lode) katastrôf, ktoré majú vážne následky. Na planéte objavia nové hrôzy, a taktiež aj androida Davida, ktorého poznáme z Promethea. Hoci už predošlý snímok načrtol, ako sa to malo so zrodením jedného z najznámejších filmových monštier, až vo filme Votrelec: Covenant dostávame jasnú odpoveď. Treba povedať, že v rámci nastolených pravidiel dáva zrod „dokonalého organizmu“ zmysel a určite nikoho neurazí. Pristál by som na to, aby sme sa dozvedeli o niečo viac informácií, no Votrelec: Covenant je v podstate iba sci-fi horor, občas padajúci dokonca do béčkových vôd. Hlbších a podrobnejšie rozobratých myšlienok je tu málo, takže ak očakávate poriadnu porciu vysvetľovania, ani tentokrát nebudete spokojní. Takmer všetko je dopredu predvídateľné a mnohé teórie, ktoré som sa pred zhliadnutím filmu iba domnieval, sa nakoniec potvrdili. V tejto rovine film pomerne hapruje, čo je dozaista škoda.

Kde však film funguje takmer bez problémov, sú herci. Pozornosť na seba strháva výborný Michael Fassbender, ktorý si strihol rovno dvojúlohu (Walter a David). Oboch androidov zvláda podať presvedčivo, no o jeho hereckom výkone nepochyboval azda nikto. Ihneď za ním je skvelý Danny McBride, i keď na jeho pomery v netradične, čisto nekomediálnej úlohe. Jeho Tennessee je zaujímavá postava, ktorá na rozdiel od iných postáv prejde počas filmu určitým posunom a je príjemné sledovať, že McBride nemá problém ani s vážnejším charakterom. Hlavnej hrdinke prepožičala tvár herečka Katherine Waterstonová, ktorá „záskok“ za Ripleyovú zvládla. Ja osobne som síce nebol s vývojom jej postavy úplne stotožnený, nakoľko sa z nej stáva hrdinka veľmi zvláštnym spôsobom (akoby lusknutím prstov) a vôbec to nepasuje k predošlému správaniu sa postavy, ale v poriadku, dá sa to prehltnúť. Zvyšok hercov je fajn (na pomery žánru), avšak stvárňujú nezapamätateľné postavy, ktoré zastávajú pozíciu mäsa do mlynčeku.

Akonáhle totiž stretávame prvého zástupcu mimozemských zabijakov (tzv. Neomorph), členov lode Covenant začne ubúdať. Niekedy sa postavy chovajú veľmi hlúpo a doslova to bije do očí. Aj človek s veľmi nízkym IQ by určite nenasledoval (do očividnej pasce) niekoho, kto sa vyfarbuje ako zloduch. Tu s tým bohužiaľ nie je problém... I napriek tejto hlúposti niektorých jedincov sa postavy chovajú o niečo uveriteľnejším dojmom, než tomu bolo v prípade Promethea.

Najviac na celom filme ma však zamrzel prvý stret posádky so samotným votrelcom. Chýba mu totiž atmosféra, napätie a človek v tom momente rozmýšľa, či sme niečo podobné skutočne potrebovali. Našťastie však neskôr dôjde aj na hru na mačku a myš, ktorá dáva spomenúť na legendu, ktorá to celé začala. V tej chvíli sa na druhej strane fanúšik teší, že to čo fungovalo v roku 1979, funguje aj dnes. Len je smola, že si toho neužijeme podstatne viac.

Keď už spomínam prvý film tejto série, Votrelec: Covenant na pôvodné dielo odkazuje viacerými vecami. Je to v prvom rade vizuál, ktorý má ku kultovému dielu omnoho bližšie, než tomu bolo u Promethea. Farebnosť, niektoré prostredia, štylizácia, alebo farebná paleta, to všetko sa snaží navodiť starú známu atmosféru. A to je jedine dobre. Ani skvelá hudba od Jeda Kurzela nie je výnimkou a šikovne cituje známe motívy, ktoré fanúšikov dozaisto potešia.

Po tom, čo ste si prečítali o Votrelec: Covenant vám môže v hlave vŕtať otázka, či vôbec má zmysel vidieť tento príspevok do série o votrelcoch. Za mňa môžem povedať, že to zmysel má, no nesmiete mať prehnane vysoké očakávania. Vo filme je niekoľko skvelých momentov, ktoré stoja za to. Je však škoda, že sa tvorcovia nevyhli chybám, ktoré sužovali i Promethea. Film trápi nevyvážené tempo, diery v logike a úplne bez problémov nie je ani atmosféra, ktorá chvíľu funguje, no o pár záberov je preč. Ak je pre vás legendárny Votrelec z roku 1979 nedotknuteľným počinom, potom vás novinka asi sklame. Nemožno sa však pozerať iba do minulosti, „ten“ Votrelec bol, je a bude iba jeden. Je však dobré, že táto séria stále žije a dozvedáme sa niektoré odpovede, nad ktorými sme si v minulosti mohli iba lámať hlavu. Ridley Scott navyše plánuje už budúci rok začať s natáčaním ďalšieho pokračovania, pretože medzi filmami Votrelec: Covenant a Votrelec je ešte stále osemnásťročná rezerva, ktorú možno vyplniť novými príbehmi. Či vám bude stačiť, že sa z votrelca stal „iba“ dobre natočený sci-fi horor, alebo nie, na to si už musíte odpovedať sami.

Foto © Cinemart SK