Víťazi 70. ročníka Medzinárodného filmového festivalu Cannes

28.5.2017|Ivet Kollárová|
Víťazi 70. ročníka Medzinárodného filmového festivalu Cannes

Medzinárodný filmový festival Cannes v nedeľu večer slávnostným ceremoniálom udeľovania cien úspešne ukončil tohtoročný jubilejný 70. ročník. Festival, ktorý tento rok búral viacero bariér vo svojej historickej existencii, prebiehal od 17. mája a počas 12 dní ponúkol prehliadku najnovších diel renomovaných filmových tvorcov, ako aj nádejných novicov.

Hlavnej súťaži sa predstavilo 19 snímok, ktoré reprezentovali bohatú filmovú rozmanitosť a kultúru rôznych kútov sveta. Zo známych režisérov, ktorí sa v Cannes objavili už niekoľkí krát mali v súťaži filmy Michael Haneke, Todd Haynes, Francois Ozon, Bong Joon-ho, či Michel Hazanavicius. Na večernom udeľovaní cien sa so zatajeným dychom čakalo na konečných víťazov. Napokon Medzinárodná porota pripravila pre všetkých zúčastnených nejedno prekvapenie. Víťazom a držiteľom hlavnej ceny Zlatej palmy za najlepší film sa stala snímka The Square švédskeho režiséra Roberta  Östlunda.

Ruben Östlund, víťaz Zlatej palmy za film The Square, Juliette Binoche a Prezident poroty, Pedro Almodóvar © Valery Hache / AFP

Film možno charakterizovať ako vtipná satira súčasného umenia a jeho často bizarných nárokov na spoločnosť, ktorá je smerovaná k určitej akceptácii súčasného sveta a umenia ako takého, politiky, či identity jednotlivca. Film sleduje úspešného kurátora múzea súčasného umenia, ktorý sa pripravuje na novú exhibíciu, no zároveň zisťuje povahu ľudí na pozadí lúpeže, ktorou je súčasťou. V hlavných úlohách filmu excelujú Claes Bang, Elizabeth Moss, či Christopher Læssø.

Cenu Grand Prix (2. film za víťazom) získal film, o ktorom sa hovorilo najviac, že by mohol Zlatú palmu získať, favorit mnohých kritikov a divákov, francúzsky film 120 Battements Par Minute (120 úderov za minútu) režiséra Robina Campilla. Film zachytáva veľmi citlivú tému, ktorá sa netýka len LGBTQ komunity, ale celého ľudstva, a síce hovorí o aktivistoch, ktorí boli v roku 1990 súčasťou parížskeho pochodu s názvom Act Up za boj proti AIDS a všeobecnej ľahostajnosti verejnosti voči tejto chorobe a ľuďom, ktorí ňou trpia. Okrem silného príbehu film charakterizujú úžasné herecké výkony, ako Nahuela Péreza Biscayarta, Adéle Haenel, Félixa Maritauda, Ariela Borensteina, či Aloïse Sauvage. Snímka rovnako získala aj cenu zahraničných kritikov FIPRESCI.

120 Battements Par Minute (120 úderov za minútu) © Céline Nieszawer 

Hlavnej súťaži sa predstavili filmy troch režisérok, a dve z nich si aj odniesli hlavné ceny festivalu. Ako druhá režisérka v histórii festivalu Cannes, získala režisérka Sofia Coppola cenu pre najlepšieho režiséra, v tomto prípade režisérku, za svoju novinku, erotický thriller The Beguiled, ktorý rozpráva príbeh raneného vojaka Únie počas Občianskej vojny, ktorý sa dostane do opatery žien z čisto dievčenskej južanskej školy. V hlavných úlohách Nicole Kidman, Kirsten Dunst, Elle FanningColin Farrell. Prvá žena, ktorej sa podarilo získať cenu pre najlepšieho režiséra v Cannes bola ešte v roku 1961 sovietska režisérka Julija Solnceva za snímku Povest plamennykh let.

Druhou ženou, ktorá získala hneď dve ceny zo 70. ročníka MFF Cannes sa stala britská režisérka Lynne Ramsay, ktorá za film You Were Never Really Here získala cenu za najlepší scenár (aj keď Ex-aequo) a najlepšieho herca v hlavnej úlohe, ktorú si odniesol, s veľkým údivom na tvári Joaquin Phoenix. Film zachytáva bývalého nájomného vraha, ktorý sa snaží zachrániť mladú dievčinu od prostitúcie.

Joaquin Phoenix, víťaz ceny najlepší herec za film You Were Never Really Here © Valery Hache / AFP

Cena za najlepší scenár sa nakoniec delila medzi dvoch tvorcov. Okrem Ramsey, sa z ceny tešil aj grécky režisér Yorgos Lanthimos s filmom The Killing of a Sacred Deer. Film, ktorý vyvolal najväčšiu kontroverziu svojím brutálne hororovým charakterom rozpráva príbeh chirurga Stevena, ktorý pod svoje krídla a do svojej rodiny vezme chlapca, ktorého chovanie po čase začne byť neúnosné a Steven bude musieť učiniť nečakané rozhodnutie, ktoré prinesie neočakávané obete. Film je voľne natočený na motívy gréckej mytológie o Ifigeneii. V hlavných úlohách Nicole KidmanColin Farrell.

Cena pre najlepšiu herečku putovala do rúk nemeckej herečke Diane Kruger, ktorá ju získala za výkon vo filme režiséra Fatiha Akina, Aus dem nichts (In The Fade). Pre herečku je to jej prvý film natočený v jej rodnom, nemeckom jazyku. Film, ktorý bohužiaľ odzrkadľuje dnešnú spoločnosť v tom najhoršom svetle, sleduje Katju, ktorej život sa zrúti po tom, čo pri bombovom útoku príde o manžela a syna. Kruger podala oduševnený výkon ako trúchliaca manželka a matka, ktorá sa chystá na svoju osobnú pomstu.  

Aus dem nichts (In The Fade) © 2017 Festival de Cannes

Cenu poroty (Jury Prize) si odniesol ruský režisér Andrej Zvjagintsev, ktorý zaujal svojou hĺbkovou štúdiou človeka v súčasnej ruskej spoločnosti, vo filme Nelyubov (Bezlásky). Film sa zameriava na manželský pár, ktorý prechádza rozvodom, no bude musieť opäť spojiť svoje sily pri hľadaní svojho syna, ktorý zmizol pri jednej z ich hádok. Zlatú kameru za najlepší debut získala režisérka Léonor Serraille za film Jeune Femme (Montparnasse Bienvenue) o mladej žene, ktorá sa vracia do rodného Paríža, aby začala nový život. Cena pre najlepší krátky film putuje do Číny za snímku Xiao Gheng Er Yue (A Gentle Night) režiséra Qiu Yang.

O víťazoch ako aj držiteľovi Zlatej palmy za najlepší film rozhodla Medzinárodná porota, ktorej predsedal španielsky režisér Pedro Almodóvar. Jej členovia boli americká herečka Jessica Chastain, nemecká režisérka Maren Ade, čínska herečka Fan Bingbing, francúzska herečka Agnès Jaoui, kórejský režisér Park Chan-wook, americký herec Will Smith, taliansky režisér Paolo Sorrentino a francúzsky skladateľ Gabriel Yared.

The Killing of a Sacred Deer © 2017 Festival de Cannes

V súťažnej sekcii Istý pohľad (Un Certain Regard) tento rok súťažilo 18 filmov z 22 krajín, z toho šesť snímok bolo režisérskymi debutmi.  O víťazovi rozhodla porota v zložení americká herečka Uma Thurman ako predsedajúca, egyptský režisér Mohamed Diab, francúzsky herec Reda Kateb, belgický režisér Joachim Lafosse a umelecký riaditeľ Medzinárodného filmového festivalu Karlovy Vary, Karel Och.

Cenu Un Certain Regard získal film režiséra Mohammada Rasoulofa, Lerd (A Man of Integrity). Film zobrazuje neľahký boj obyčajného farmára s veľkými korporáciami, ktoré sa rozrastajú v malej provinčnej dedinke na severe Iránu a rýchlo sa šíriacou korupciou medzi ostatnými farmármi.  

Lerd (A Man of Integrity) © 2017 Festival de Cannes

Cenu poroty si odnáša mexický film Las Hijas De Abril (Dcéra April) režiséra Michela Franca. Film sa zaoberá štúdiou materstva a príbuzenstva, ktoré nechceme, aby bolo súčasťou našich životov, najmä v ťažkých časoch. V popredí stojí 17-ročná Valeria, ktorá čaká dieťa, žije so svojou nevlastnou sestrou a nechce, aby sa o tom dozvedela jej nekompetentná matka. Cenu pre najlepšiu herečku si odniesla Jasmine Trinca za výkon vo filme Fortunata režiséra Sergia Castellitta. Trinca stvárnila ženu, ktorá bojuje za svoju nezávislosť, slobodu a svoj sen, otvoriť si vlastné kaderníctvo.

Otváracím filmom sekcie bola snímka Barbara režiséra a herca Mathieho Amalrica, ktorá si z Cannes nakoniec odniesla cenu za najlepší scenár (Prize for the Best Poetic Narrative). Film opisuje nezvyčajný vzťah medzi režisérom Yvesom a herečkou Brigitte pri natáčaní filmu o speváčke Barbare a ich vzájomnú inšpiráciu.

Wind River © 2017 Festival de Cannes

Cenu pre najlepšieho režiséra si zo 70. ročníka MFF Cannes odnáša jediný Američan v súťaži Un Certain Regard, Taylor Sheridan za svoj režisérsky debut Wind River. Sheridan natočil akčný krimi-thriller odohrávajúci sa na území pôvodných obyvateľov Severnej Ameriky, v ktorom musí agentka FBI pri vyšetrovaní záhadnej vraždy spolupracovať so skúseným detektívom/stopárom. Film je tretím filmom v Sheridanovej scenáristickej trilógii o amerických hraniciach, prvé dva sú filmy Hell of High WaterSicario.

Hlavné úlohy si vo filme zahrali Elizabeth OlsenJeremy Renner. Cenu za režiséra Sheridana preberal Harvey Weinsten, ktorý pripomenul vážnosť situácie medzi pôvodnými obyvateľmi a vládou USA, a nedávny stret ohľadne nedovolenej výstavby ropovodu na území Indiánov v Južnej Dakote.

Zdroj:  festival-cannes.com Foto © 2017 Festival de Cannes

Súvisiace články