Piráti Karibiku: Salazarova pomsta

31.5.2017|Martin Kubeš|

Kto by to bol povedal, že od filmu Piráti z Karibiku: Prekliatie Čiernej perly ubehlo už štrnásť rokov. Vtedy do kín mieril ambiciózny projekt, no jeho osud bol veľmi nejasný. Pirátskym filmom v tom čase šťastena veľmi nepriala, avšak počin zastrešený Walt Disney Studios zabodoval a stal sa obrovským hitom. Peniaze sa sypali, diváci i kritici hlásili spokojnosť, Johhny Depp si vyslúžil nomináciu na Oscara, a tak sa nemožno čudovať, že pokračovania na seba nenechali dlho čakať. Postupne klesala aj ich kvalita, čo sa najviac podpísalo pod štvrtý diel s podtitulom V neznámych vodách. Napriek tomu bolo ohlásené, že diel s poradovým číslom päť vznikne. Síce to kvôli mnohým problémom trvalo šesť rokov, no Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta konečne doplávali do kinosál. Je to však šťastný návrat?

Nebude vás naťahovať a rovno môžem prezradiť, že piaty diel pirátskych dobrodružstiev sa autorom podaril. Do veľkej mieri sa na tomto úspechu podpísala skutočnosť, že režisérske duo Joachim Rønning a Espen Sandberg najnovší diel priblížilo ku konceptu úplne prvého dielu. Máme tu teda poctivé dobrodružstvo, ktoré priamočiaro pláva smerom k veľkému finále a nepotrebuje pri tom veľké odbočky, rozťahanú mytológiu a množstvo zbytočných vedľajších postáv.

Fotogaléria Piráti Karibiku: Salazarova pomsta (2017)Zobraziť fotogalériu »

V centre diania tentokrát nie je Jack Sparrow, ale mladý Henry Turner, syn Willa Turnera a Elisabeth Swann. Ten podľa svojich domnienok objavil spôsob, ako zrušiť otcovu kliatbu a priviezť ho späť domov k mame. Má to však jeden háčik, pretože riešením tohto problému je trojzubec Poseidona. Sám však tento bájny artefakt nájsť nedokáže, a preto bude potrebovať pomoc Jacka Sparrowa a Cariny Smythovej, astronómky, o ktorej si obyvatelia myslia, že je čarodejnica. Dôvod, prečo potrebuje pomoc od Jacka je jasný, jeho kompas totiž dokáže človeka nasmerovať tam, kam je potrebné. To však nebude úplne jednoduché, nakoľko Jackovi ide po krku jeho starý známy, Armando Salazar. Ako sa ukáže, pomoc Cariny bude pre Henryho ešte dôležitejšia, ako tá od Jacka, nakoľko k trojzubcu vedie mapa, za pomoci ktorej Carina pátra po svojom pôvode. Háčik je v tom, že mapu žiaden muž nedokáže prečítať. Nechýba ani Barbossa, ktorý k tejto sérii jednoducho patrí a opäť bude mať čo povedať, dokonca jeho postava prejde asi najvýraznejším posunom.

Po dejovej stránke Salazarova pomsta funguje veľmi dobre. Divák vôbec nemá pocit, že je príbeh prekombinovaný, všetko je zrozumiteľné a jasné. Film pekne plynie k záverečným titulkom bez zádrhov, čo je pri dobrodružnom filme veľmi dôležité. Jack Sparrow je mierne upozadený a hrá druhé husle, no k tejto postave to jednoducho pasuje a táto poloha Jackovi sedí viac, než keď je ťahúňom. Dôkazom je aj prvý diel, v ktorom sa príbeh točil okolo Williama a Elizabeth, pričom Jack stál až za nimi. Jeho postava sa aj tak už pravdepodobne nemá kam posunúť, a preto je takýto návrat ku koreňom vítaný. Okrem príbehu veľmi slušne fungujú aj dialógy, pri ktorých sa človek nemusí chytať za hlavu a o nič horšie na tom nie je ani humor. Niektoré narážky fungujú lepšie, iné zase horšie, no počas celého filmu sa tvorcom úspešne darí balansovať na hrane.

Čo sa týka hereckého ansámblu, staré známe tváre neprekvapia. Johnny Depp je ako Jack Sparrow stále ten istý opitý šašo, ktorému väčšinu času praje šťastena, a tak nemá problém ujsť aj hrobárovi z lopaty. Zaujímavý je flashback, ktorý nás vracia do obdobia Jackovej mladosti. Tu ho stretávame ako triezveho ambiciózneho a pohotového mladíka, ktorý sa nie svojou zásluhou stáva kapitánom. V tejto spomienkovej sekvencii divák uvidí, ako sa to vlastne má so Salazarom a dozaista patrí k tomu lepšiemu z filmu. Omladený Depp je spravený celkom slušne, no občas badať chybičky na kráse. Ďalším navrátilcom je Barbossa v podaní Geoffrey Rusha. Ten je ako vždy skvelý a kradne si pre seba veľkú časť pozornosti. Ako som už spomínal, jeho postava prejde vo filme azda najväčším posunom, ktorý veľmi dobre zapadá do celkovej skladačky. Pozornosť sa však upiera na nováčikov Brentona Thwaitesa (Henry) a Kayu Scodelario (Carina). Z tohto súboja víťazne vychádza predstaviteľka Cariny. Vo svojej úlohe je uveriteľnejšia, nechýba jej iskra a postava Cainy jej skrátka lepšie sadla. Antagonistovi Salazarovi prepožičal svoju tvár Javier Bardem. Jeho zloduch je dostatočne slizký a zákerný, no nedostáva veľmi veľa priestoru, čo je na druhej strane trochu škoda. Svoj part si však Bardem odohral bez problémov.

U Pirátov z Karibiku býva zvykom, že ich vizuálne efekty sú na vysokej úrovni a nie je tomu inak ani v prípade Salazarovej pomsty. Je ich tu požehnane, no bez nich by to v tomto prípade ani nešlo. Celá výprava má tu správnu atmosféru, ktorú dopomáha budovať aj hudba od Geoffa Zanelliho. Ten mieša staré motívy s novými a po tejto stránke nie je čo vytýkať.

Ako je možno poznať z predošlých riadkov, Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta sú podareným návratom do známych vôd. V tomto však tkvie aj jediný závažný problém, ktorý piaty film trápi. Séria stále stojí na mieste a my tak po piaty raz dostávame viac, či menej to isté. Ide o zvládnutý a dobre natočený letný blockbuster, ktorý na filmovom plátne vynikne, no je veľká škoda, že sa tvorcovia nepokúšajú o nejaký posun vpred. Poteší však návrat ku koreňom a istej jednoduchosti, ktorá je typická pre prvý diel. V mojich očiach sa film v rámci série kvalitatívne radí na druhé miesto, hneď za Kliatbu Čiernej perly, čo je vzhľadom na badateľnú únavu značky veľmi slušný výkon. Ak sa Jack a jeho priatelia ešte raz vrátia v podobnom duchu, rád sa s nimi opäť stretnem, no netreba to naťahovať donekonečna. Ak by však Salazarova pomsta mala byť rozlúčkou, určite je dôstojnou.

Foto © Saturn Entertainment