Osudová príťažlivosť (Fatal Attraction)

24.1.2007|Jozef Rigo|
Osudová príťažlivosť (Fatal Attraction)

1987 Jedna noc vedie k žiarlivosti, pomste a hrôze.

Tvorcovia:

Michael Douglas /42/ ako Dan Gallagher; televízna hviezda z Ulíc San Francisca /Street of San Francisco/, hviezdny producent Preletu nad kukučím hniezdom, superhviezda filmového plátna 80.rokov, nasledoval úspešný Wall Street /1988/.

Glenn Gloseová /39/ ako Alex Forrestová; hviezda, ktorá vyšla na filmovom nebi trochu oneskorene, premenila svoj imidž od škrobenej paničky až k vulgárnej žene. Nasledoval film Nebezpečné známosti /Dangerous Liaisons, 1989/.

Anne Archerová /39/ ako Beth Gallagherová; skúsená televízna a filmová hviezda.

Stanley Jaffe /47/ producent; v 30.rokoch sa stal prezidentom spoločnosti Paramount. Vrátil sa k produkcii vo filme Zlí medvedi /The Bad news Bears, 1976/ a Kramerová versus Kramer /Kramer vs.Kramer, 1979/.

Sherry Lansingová /42/ producentka; bývalá herečka, neskôr šéfka hollywoodskeho štúdia, stala sa prezidentkou spoločnsti Fox. S Jaffom natočila od tej doby: Obvinený /The Accused, 1988/ a Čierny dážď /Black Rain, 1989 s Michaelom Douglasom.

Adrian Lyne /46/ režisér; absolvoval britskú školu televíznej reklamy, natočil Flashdance /1982/ a 9 a ½ týždňa /9 ½ Weeks, 1986/.

 

Vznik:

V roku 1979 natočil britský spisovateľ James Dearden /syn Basila Deardena, riaditeľa elitnej britskej školy Ealing/ 24 minútový krátky film nazvaný Rozptýlenie /Diversion/, ktorý však s výnimkou Lansingovej a Jaffeho, jeho produkčných partnerov, ťažko niekoho rozptýlil.

Kúpil všetkých 60 kópií Rozptýlení za 5000 libier a vyzvali Deardena, aby rozpísal scenár na celovečerný film. Michael Douglas sa o projekt začal zaujímať už v ranom štádiu, keď sa raz stretol s Jaffom v lietadle. Keď si porovnali poznámky, zistili, že sa obaja zaoberajú príbehom, v ktorom si manžel zúfa, pretože sa dopustil nevery.

Zháňanie peňazí zabralo viac než 4 roky, čiastočne kvôli obavám štúdia, že divákom bude manžel pripadať príliš nesympatický. Osudová príťažlivosť stála 13 000 000 dolárov, vrátana 1 300 000 za natočenie nového konca. V pôvodnej Deardenovej verzii spácha Alex samovraždu v štýle Madam Butterfly, lenže zámerne použije nôž, na ktorom musí polícia objaviť Danove odtlačky prstov.

Predpremiérové pokusné publikum volalo po pomste, keď bol tento záber na konci filmu. Niektorí kričali „Zabite tú čubku“, dali svoje pocity celkom jasne najavo. Potrební herci a štáb sa preto poslušne zišli vo Westchesteri v štáte new York, v dome, kde sa nakrúcalo, aby vyrobili známejšie finále....

Tržby v Severnej Amerike dosiahli do konca roku 150 000 000 dolárov a prekonal kasový rekord v Británii, kde za neho v prvom týždni získali tržbu 1 000 000 libier.

V psychoanalyticky predpojatom New Yorku sa tvrdilo, že 70 % pacientov s manželskými problémami je doslova posadnutých filmom Osudová príťažlivosť.


Scéna z filmu Osudová príťažlivosť (Fatal Attraction, 1987)

ZO ZÁKULISIA :

Glenn Gloseovou sa pre postavu Alex pôvodne nepočítalo, ale bojovala o účasť v konkurze a podľa Adriana Lynea dostala rolu po 25 sekundách. Hrala sa zvodná scéna v reštaurácii a Closeová pred  režisérovými očami prešla z vyrovnanej polohy do očividného šialenstva.

Dal si však podmienku, že herečka musí o 5 kíl schudnúť. Pri záplave nahôt vo filme to človek chápe. Jeden nespokojný recenzent napísal, že slečna Closeová si na jeho vkus podržala príliš mnoho z vzhľadu vodičky nákladiaku.

Sexy výjavy zrejme boli pre výrobu kľúčové. Adrian Lyne napísal, že dni predchádzajúce ich natáčaniu kyprili zadržovanou energiou. Tu a tam vraj všetci zúčastnení ocenili režisérov prístup vybrúsený na erotickom motíve Flashdance 9 ½ týždňa. Správal sa k hercom veľmi citlivo a pomáhal im.

Michael Douglas mal sklon vnímať všetky tieto záležitosti ako súčasť pracovnej zmluvy, priznal však, že sa mu sexi scény páčili pre ich intuitívnu slobodu. Domnieva sa, že v nich rovnako ako v akčných pasážach môže človek vyvesiť fangle a nemusí si robiť starosti s uhľom kamery a vrhaním tieňov na partnera. Bolo mu ľuto, že sa režisér nerozhodol pre plnú sexi scénu, ktorú mal pôvodne predvádzať s Annou Archerovou.

Glenn Gloseovej sa to trochu protivilo. Dohodla sa s rekvizitárom, že jej cez prestávky bude každých 45 minút prinášať margarétky a na konci filmovania ich však nepotrebovala. Všetko išlo ako po masle. Hovorila, že scény boli radostné a v žiadnych predchádzajúcich rolách sa nikdy tak neponorila do hrania.

A čo vzájomná príťažlivosť ? Na to sa často pýtali bulvárni novinári, Michael Douglas odpovedal rezolútne „nie“. Bol už 10 rokov ženatý s dievčinou, ktorej ponúkol manželstvo po 6 týždennej známosti. A predsa sa začiatkom 80 rokov na skúšku rozišli /domáce nezhody, ktoré vyriešilo rozhodnutie presťahovať sa na pobrežie severne od Los Angeles do Santa Barbary/, Douglas tvrdo popieral, že by mal jendoznačný zástoj. Podobne sa o svojej rodinnej situácii vyslovovala aj Anne Archerová.

Glenn Closeová nemala tak urovnané zázemie. Skoro po Osudovej príťažlivosti bola po druhý krát šťastne vydatá, zistila, že otehotnela s iným mužom. Opustila svojho smoliarskeho manžela a žila v blízkosti otca svojej dcérky, ktorá sa naradila začiatkom roku 1988.

Dve hlavné hviezdy mali ku charakterom svojich postáv dosť blízko. Michael Douglas sa raz preriekol, že Dan mu bol zo všetkých postáv najbližší a Glenn Closeová založila svoje chápanie Alexa na svojich spomienkach, aké by bolo žiť ako osamelá pracujúca žena.

Closeová tiež konzultovala s tromi rôznymi psychiatrami vnútorný profil svojej postavy, ktorá trpí istou formou obcesie známou pod názvom De Cherambaultov syndróm.

Po nakrúcaní musela Closeová znovu vyhľadať pomoc psychoanalytika, pretože musela zvládať tlaky, že ju americká verejnosť stotožňuje s najnenávidenejšou ženou USA.

Adrian Lyne s Alex plne sympatizoval. Chápal ju ako patetickú, tragickú postavu. Naznačuje to aj tým, ako zdôrazňuje Danove slabosti, a keď ukazuje Beth ako veľmi žiadúcu a ústretovú ženu. Lyne tvrdil, že Dan dostal to, čo si zaslúžil, ale ako on, tak aj Glenn Closeová mali pocit, že Alex by si zaslúžila lepší koniec.

 

ZÁŽITKY :

  • Osudová príťažlivosť je pravdepodobne najhorším možným filmom o nahováračkách – určite vzbudí veľa horúcich, neriešiteľných hádok – lenže okolo bloku sa zatáča dlhý had ľudí, ktorí chcú vidieť tento film.“ Pauline Kaelová, Nwe Yorker, 14.október 1987.
  • „Film núti k zamysleniu, pretože bezpečný sex vlastne neexistuje.“ J.Hoberman, Village Voice, 29.septembra 1987.
  • „Dôvod nesmiernej popularity filmu nie ej dosť jasný, pretože je slušne natočený a herci dobre hrajú, skrýva sa v ňom pramálo skutočného napätia a zápletka je dieravá ako sito.“ Alexander Chancellor, The Independent, 12.novembra 1987. (Šokovala  ho reakcia černošského obecenstva vo Washingtone, ktoré sa celý film smialo).
  • „Chcel som doviesť každú situáciu k najhoršiemu možnému koncu a pozerať sa, čo sa stane.“ James Dearden.

 

VŠIMNITE SI :

  • Koľko je vlastne Gallagharovej dcérke rokov, mamička tvrdí v jednom zábere, že päť a otec zase v inom zábere, že šesť.
  • Nevídaná výdrž, ktorú sprevádza sex pri kuchynskom dreze. Podľa hodín na stene začínajú o 16,45 a končili o 18,35. To sa potom jeden nemôže diviť, že hrniec pretečie.
  • „Der ako v cednári“ podľa pána Chancellora. Prečo dcérka odchádza s podivnou paniou a ako to, že jej to učitelia dovolili? A ako to, že sa Alex na konci zničohonič objaví v Gallagherovom dome, keď Dan obišiel dom a všetko pozatváral ?
  • Niektorých známych záberov. Lyne sa priznal, že si vypožičal niektoré momenty zo záberu českého filmu Ostro sledované vlaky (Closely Observed Trains, 1966) v scéne, keď Beth utiera zrkadlo v kúpeľni a uvidí za sebou odraz Alexa. Kritici sa tiež domnievajú, že sa Lyne pokusil napodobniť Hitchcocka, lenže režisér tvrdí, že má radšej Claudea Chabrola....
Zdroj:  MovieMania.sk

Súvisiace články