Thor: Ragnarok

5.11.2017|Martin Kubeš|

Uzavrieť tohtoročnú nádielku marveloviek dostal za úlohu tretí Thor. Ten práve vtrhol do našich kinosál vo svojom ďalšom sólovom dobrodružstve. Thor Ragnarok, ako sa tretí diel nazýva, má po nemastnom-neslanom predchodcovi čo napravovať. A hoci tento hrdina nepatrí čo do popularity k úplne špičke, jeho miesto medzi Avengermi je oprávnené. Dokazuje aj tento film, no viac už prezradia nasledovné riadky.

Boh hromov a bleskov sa vrhá do nových dobrodružstiev, nakoľko ho už nejakú dobú trápia zlé sny. Tie pojednávajú o Ragnaroku, a teda skaze pre Asgard a jeho obyvateľov. Thor tomu, samozrejme, chce zabrániť, a preto bude musieť siahnuť na dno svojich síl. Celú situáciu komplikuje aj skutočnosť, že Odin, Thorov otec je na neznámom mieste, o čo sa postaral v závere predošlého filmu Loki. Dejovo na tom Thor Ragnarok nie je vôbec zle, i keď sa nevymyká zo zavedenej šablóny – objaví sa problém, s ním aj postava zaň zodpovedná a hlavný hrdinu tomu musí, respektíve chce zabrániť. Takto funguje aj najnovšia marvelovka. Nie je to však na škodu, pretože od prvých chvíľ ma film výborné tempo a šliape na plné obrátky. Okrem samotného Ragnaroku bude Thorovi a Lokimu robiť vrásky na čele Hela, bohyňa smrti. Ako sa ukáže, jej životná cesta mala s Asgardom mnoho spoločného, no viac prezrádzať netreba. A hoci je Hela, prvá ženská záporáčka v marvelovkách zaujímavá, dobre stvárnená, na plátne sa až tak veľmi neohreje a je až trestuhodne nevyužitá. To je však problém väčšiny marveloviek, záporné postavy sú až na výnimky mdlé.

Predošlé Thorove dobrodružstvo sa snažilo pôsobiť dosť temno a vážne, no nebol to krok úplne správnym smerom. Tretí diel dostal na starosť režisér Taika Waititi a už od prvých momentov dáva divákovi zreteľne najavo, že tentokrát sa film ponesie v omnoho odľahčenejšom tóne. Už úvodná konverzácia sa nesie v humornom štýle, a tak to zostáva počas celého filmu. Niekomu to vyhovovať nemusí, no pre mňa je to správny smer, aspoň čo sa Thora týka. Je pravdou, že niekedy tvorcovia zbytočne tlačia na pílu, no našťastie dokážu vždy zatiahnuť ručnú brzdu včas a celú scénu ukormidlovať. Aby však nedošlo k omylu, vo filme sa nachádza aj niekoľko zásadných a vážnejších scén. S nimi však súvisí aj prvý problém, ktorý tretieho Thora trápi. Sú to nefunkčné emócie. Pre samotného Thora ide o dôležitý a zásadný príbeh, kde sa udeje pomerne veľa vecí a nie všetky sú pekné. Ani napriek tomu však divák z plátna necíti žiaden náznak emócií, nejakej straty alebo bezmocnosti.  A to je zásadný problém.

Fotogaléria Thor: Ragnarok (2017)Zobraziť fotogalériu »

Nie je žiadnym tajomstvom, že sa vo filme po Thorovom boku predstaví aj ďalšia známa postava – Hulk. Obaja hrdinovia sa spoločne stretnú na planéte Sakaar, kde Hulk prebýva už dlhšiu dobu. Thor sa na toto miesto dostane omylom, a to po prvom strete s Helou. On končí na planéte plnej odpadu, kdežto Hela má namierené smer Asgard, kde má nevybavené účty. I keď ide v podstate o úvod filmu, v tomto momente nastáva pomerne výrazný zlom. Sakaar je svojrázna planéta, ktorá so sebou prináša mnoho bizarných a zábavných scén. Jej vizuálna štylizácia je taktiež diametrálne odlišná od Asgardu, či Zeme, a preto sa trochu mení samotný film. Do popredia sa dostane humor, synthpopová hudba a už spomínaný, Thorov zelený „priateľ z práce“.

Kto sa vyzná v komiksoch od Marvelu, ten určite vie, že práve Hulkov pobyt na Sakaare patrí medzi to najlepšie, čo sa spomedzi príbehov o zelenom nervákovi urodilo. Keďže však nejde o Hulkov film, neočakávajte podrobné spracovanie komiksu Hulkova planéta. Niektoré veci tvorcovia do filmu preniesli, no skôr ide o inšpiráciu, ako o adaptáciu. To však nebráni tomu, aby na tomto mieste obaja hrdinovia predviedli skvelé divadlo. Ako som už spomínal, film od prvých chvíľ šliape na plné obrátky a pasáž na Sakaare zavedené tempo posúva ešte o stupienok vyššie. Na svoje si prídu aj priaznivci Lokiho, ktorý síce so stretnutia s Hulkom príliš radosti nemá, no divák sa aspoň má na čom zabávať.

Ešte jednu výhradu k filmu mám. Hoci ide o Thorov film, akosi som v ňom videl iné marvelovky. Nie je to až taká škoda, veď si od svojich súrodencov berie dobré „ingrediencie“, avšak ak mám chuť si pozrieť napríklad Strážcov Galaxie, tak si ich pozriem. Nemusí sa na nich v určitých aspektoch hrať aj Thor. Inak som bol s filmom, až na tie dve spomenuté veci, spokojný.

Na záver by som rád položil, a zároveň aj zodpovedal jednu otázku. Je Thor Ragnarok najlepším sólovým dobrodružstvom Thora? Áno, bez najmenších pochýb. Film má výborné tempo, neustále diváka baví, servíruje mu skvelú technickú stránku a zábavné postavy. Je to skrátka poctivo odvedená práca, ktorá skvelo zapadá do Marvel Cinematic Universe. Thor sa konečne dokázal kvalitatívne posunúť na vyššiu úroveň, pričom jeho tretie a pravdepodobne aj posledné sólové dobrodružstvo stojí za to a je dôstojnou bodkou za trilógiu. Preto neváhajte a bežte si túto zábavnú jazdu vychutnať na veľkom plátne.

Aby som nezabudol, v záverečných titulkoch sú, ako už býva pri marvelovkách zvykom, dve scény. Tá prvá, dajme tomu v polovici je z dejového hľadiska dôležitá, no tá druhá vôbec. Ja som si na ňu síce počkal, no ak skutočne nemusíte vidieť úplne všetko, pokojne po prvej scéne odíďte, o nič sa nepripravíte.

Foto © Saturn Entertainment