Star Wars: Poslední Jediovia

15.12.2017|Martin Kubeš|

Hovorieva sa, že to najlepšie prichádza na záver. A ak Star Wars: Poslední Jediovia mali predstavovať povestnú čerešničku na torte za tohtoročnou filmovou sezónou, tak svoju úlohu splnili do bodky. Aby toho nebolo málo, dokonca priniesli aj niečo navyše.

Pre dvoma rokmi sa jedna z najslávnejších filmových ság opäť prebrala k životu vďaka filmu Star Wars: Sila sa prebúdza. Hoci išlo skvelý prírastok do série, mnoho fanúšikov namietalo, že je to v podstate remake štvrtej epizódy pre moderné publikum. Osobne by som skôr povedal pocta, než remake, ale 100 ľudí, 100 názorov. Z kinosály vtedy po projekcii odchádzali takmer všetci spokojní, po skončení sa tlieskalo, čo hovorí samo za seba. Po dvoch rokoch tu máme ôsmu epizódu, ktorá sľubovala, že bude búrať zavedené štandardy. I keď to v mojich očiach nerobí až tak radikálne, zmeny nastali. A nie každému sa budú páčiť.

Epizóda VIII s názvom Poslední Jediovia dejovo nadväzuje na predošlý diel, ktorý Finna nechal v kóme, Odboj v nádeji a mladú Rey na ostrove s Lukom Skywalkerom. Tá si od ich stretnutia sľubovala mnoho, no už v tejto scéne dáva režisér Rian Johnson divákovi jasne najavo, že jeho vízia Star Wars je odlišná. Hoci to všetko, čo sa na plátne deje vám bude akosi povedomé, zrazu to má iný „feeling“. A to je jedine dobre. Nemožno štyridsať rokov prešľapovať na mieste a servírovať fanúšikom to isté. Už teraz je zrejmé, že po výhradách na prílišnú podobnosť siedmej epizódy so štvrtou sa tentokrát bude namietať, ako je epizóda s poradovým číslom osem o toľko odlišná od všetkého predošlého. Teraz spätne to možno nie je až tak zrejmé, no aj Impérium vracia úder bol veľmi odlišný od svojho predchodcu. Zrazu sa zvážnelo, dej bol temnejší, došlo na prekvapujúce zvraty a fanúšikovia to milovali. Tak prečo nadávať, keď sa o niečo podobné niekto pokúša dnes?

Fotogaléria Star Wars: Poslední Jediovia (2017)Zobraziť fotogalériu »

S minutážou pohybujúcou sa okolo 150 minút ide o doposiaľ najdlhší diel z celej ságy, a preto je potrebné rátať s tým, že je vo filme niekoľko dejových liniek. Niektoré sú na prvý pohľad zaujímavejšie, iné zase menej, no aby film fungoval ako celok, podstatné sú všetky. Je pravdou, že sa niektoré scény vypustiť mohli, no nuda našťastie nehrozí. Ak teda pristúpite na nové pravidlá. Dej totiž nie je tak priamočiaro vystavaný, ako tomu bývalo kedysi. Spočiatku môže mať divák pocit určitej nekonzistentnosti, no nemusí sa hneď všetko divákovi servírovať ako na podnose. S týmto budú pravdepodobne skalní fanúšikovia Star Wars bojovať najviac.

Oceniť však treba prácu s postavami, ktoré sa postupne profilujú a prehlbujú. Možno nové postavy nie sú tak ikonické, ako boli tie v pôvodných epizódach, no sledovať ich osudy nie je o nič menej pútavé. Rey sa s obyčajného dievčaťa zberajúceho šrot pomaly, ale isto mení silnú osobnosť. Kylo Ren stále vnútorne bojuje a jeho cesta vpred nie je jednoznačná. Do toho všetkého sa formuje aj vzťah medzi týmito dvoma postavami. Samozrejme, to nie je všetko. Svoje miesto má i Poe, Finn, či ďalšie postavy z Odboja, ako napríklad viceadmirálka Holdo. Veľmi dôležitý je aj dejový oblúk okolo Luka, ktorý výborne zapadá do celkovej skladačky a ponúka pohľad na to, prečo slávny hrdina utiekol na opustený ostrov. Je pravdou, že nie všetky postavy sa vyvinú úplne, no na to tu máme ešte ďalšiu epizódu, takže sa nie je kam ponáhľať. A výborné sú aj niektoré zvraty, ktoré mnohým z vás vyčarujú úsmev na tvári.

Aj napriek tomu, ako sa nová epizóda Star Wars podarila, nemôžem opomenúť niektoré nedostatky. V prvom rade je to vrchný veliteľ Snoke, ktorého postava jednoducho sklamala. Respektíve, pozadie okolo neho. Neviem, či si tvorcovia nechávajú v zálohe prehĺbenie postavy pre deviatu epizódu, no aspoň niečo mohli fanúšikom predhodiť už teraz. Aspoň, že sa s ním konečne stretneme osobne a nie iba cez hologram. Kapitánka Phasma je problémom číslo dva. Tak málo priestoru a úplné nevyužitie potenciálu som už dlho nikde nezaznamenal. V mojich očiach azda najväčšie sklamanie. Zvláštne pôsobí aj jedna scéna s Leiou, občas zaškrípe umiestnenie humoru, no nejde o chyby, ktoré by narúšali celkový dojem z filmu.

Každá epizóda Star Wars so sebou priniesla epické a zapamätania si hodné momenty, pričom novinka zo zavedeného štandardu našťastie nevybočuje. Skvelé súboje so svetelnými mečmi (najmä ten záverečný), využitie krížnika odboja ako zbrane, úvodná bitka, celá bojová scéna na soľnej planéte Crait a mnohé ďalšie pasáže, tu jednoducho nie je čo namietať. Skvelý vizuál, špičkové efekty a fungujúce napätie, to sú Star Wars: Poslední Jediovia.

Nové Star Wars sa vydali odlišným smerom a mnoho fanúšikov to nepredýcha. Ja však túto snahu vítam a kvitujem všetkými desiatimi. Sú to tie pravé Star Wars, avšak spracované s inou víziou. Pred dvoma rokmi sa kričalo, že je potrebné prísť so sviežim vetrom do plachiet a Rian Johnson to splnil na jednotku. Star Wars: Poslední Jediovia sú vrcholom filmovej sezóny roku 2017 a vy si ich určite nenechajte ujsť v kine. Ponúkajú výbornú zábavu, skvelú akciu, epické momenty, osudové chvíle, podarené zvraty, dobrú prácu s postavami, a to všetko zaobaľujú do prvotriedneho audiovizuálneho spracovania. Takto má vyzerať moderný blockbuster, ktorý sérii robí skvelé meno a zároveň sa nebojí zmien. Teraz nastáva ta najnáročnejšia doba, pretože čakanie na epizódu deväť bude po takejto bombe mimoriadne dlhé.

Foto © Saturn Entertainment