Zabiť eso (Smokin´ Aces)

21.2.2007|Tomáš Kolompár|
Zabiť eso (Smokin´ Aces)

Jeden hotel, sedem nájomných vrahov a len jeden cieľ. Asi týmito slovami by sa dal charakterizovať najnovší režisérsky výtvor Joea Carnahana (Podfuck, Zbaľ prachy a vypadni), v ktorom si užijete 108 minútovú nepretržitú akciu a oddych asi len pre záverečných titulkoch.

Dej film je v úvode jasný a priamočiary. Sedem nájomných vrahov, spolu so svojim špecifickým vybavením, sa púšťa na neskrotnú cestu odstrániť „eso“, za ktorú im je sľúbená odmena vo výške milióna dolárov. Tým esom je populárny umelec Buddy Israel (Jeremy Piven), ktorému k jeho slávnej kariére výrazne dopomohla mafia, za čo sa jej hodlá poďakovať tým, že bude na súde svedčiť proti jej bossom.Za záchrannú brzdu sa rozhodne zatiahnuť mafiánsky boss Primo Sparazza, ktorý ponúkne miliónovú odmenu tomu, kto Buddyho odstráni. Aby toho nebolo málo, na Buddyho ochranu sú nasadení dvaja agenti FBI(Ryan Reynolds a Ray Liotta), ktorí ho navzdory presile nájomných ostreľovačov, agresívnych „dementov“ či rafinovaných zločincov v rukavičkách hodlajú dopraviť do rúk spravodlivosti.

Film „Zabiť eso“ je od úvodných minút postaví na jasnej akcii, plnej naháňačiek, zbraní, praktikách zabíjania a čierneho humoru, ktorý dotvára filmu prirodzene slušnú atraktivitu. Carnahana, ktorý je aj autorom scenára, sa s príbehom veľmi nemaznal a pojal ho do kompozičnej roviny, že si budete pripadať ako v nejakej „strelenej“ počítačovej hre. Okrem zaujímavých postáv, v podobe vrahov a ich neskutočných praktík, ktoré vás miestami pobavia, na filme zaujme aj celkom slušný herecký ansámbel ako Ben Affleck, Andy Garcia, Alicia Keys, Ray Liotta, Jeremy Piven či Ryan Reynolds, ktorý opäť ukázal, že rola akčného hrdinu mu „sedí“ omnoho lepšie ako tá komediálna. Počas 108 minút je veľmi zaujímavé sledovať príbehy všetkých zainteresovaných a počkať si na ich spojenie v jednej scéne. Carnahana síce nevyužíva prvky aké použil pri „ Zbaľ prachy a vypadni“, ale jeho najnovší film je hlavne zameraný na jasnú akciu, ktorá ma za úlohu poukázať na osudy tej najrôznejšej ľudskej spoločnosti. Divák sa na plátne môže potešiť viacerým charakterom kladných či záporných postáv, ktoré spolu vytvárajú celkom slušný zážitok. Aj keď film „Zabiť eso“ nie je po stránke scenára nič extra, o to viac sa vo filme bazíruje na akcii a ešte raz akcii, ktorú si fanúšikovia tohto žánru vychutnajú do sýtosti. Typickou Carnahanovov črtou jeho filmu, je okrem miestami „tvrdého“ čierneho humoru aj zaujímavá (na hlavu postavená- všetko prevracajúca) pointa, ktorou aj tentokrát príjemne prekvapí a obráti prakticky celý príbeh na ruby. A práve preto, už keď si myslíte, že je koniec a všetko sa vyrieši, vstúpi do deja určitá prevratná myšlienka, ktorá vás vo všetkom oklame. Hodnotiť „Zabiť eso“ z pohľadu jeho koncepcie deja a spracovania, film by za veľa nestál, jeho hlavnou zbraňou je však všadeprítomná akcia či humor, ktorá všetky nedostatky vykompenzuje.

Na záver už len dodám, že snímka „Zabiť eso“ je tým správnym spestrením filmového akčného žánru, ktorý na plátne už dlhú dobu chýbal. Osobne ma príjemne prekvapil. Po dlhšom čase mohol človek vypnúť a v pokoji sledovať besnú naháňačku bez akéhokoľvek dumania, čo tým azda autor chcel povedať. A práve preto, ak ste fanúšikom podobného žánru a nepotrpíte si na nejaký distingvovane- rozpracovaný scenár, tento film je rozhodne niečo pre vás.