Ghost Rider

15.3.2007|Tomáš Kolompár|
Ghost Rider

Spider-man, X-men, Hulk, Daredevil, Fantastic Four atď. To sú názvy len niekoľkých populárnych komiksov, ktorým sa z prestížneho vydavateľstva Marvel podarilo uzrieť svetlo sveta aj na plátnach kín. Po celej zemeguli sú milióny a milióny komiksových nadšencov, ktorých každé filmové spracovanie ich obľúbenej postavičky viac než poteší a vydvihne do top ten návštevnosti kín. Tento rok nie je výnimkou a v prvých letných dňoch sa na nás vyrúti tretí „spidey“ či pokračovanie Fantastickej štvorky. Čosi s predstihom však prichádza aj ďalšie komiksové dielo, v USA veľmi populárny Ghost Rider.

Komiks začal cestu svojho výraznejšieho „boomu“ asi pred 6 rokmi, keď sa Sam Raimi, či Brian Singer rozhodli vypustiť na plátna kín Spider-mana a X-menov. Práve tu nastal zlom, ktorý vyústil v priam až režisérske šialenstvo, kto skôr sfilmuje nejaký ten komiksový hit. Práve z toho dôsledku má filmový fanúšik možnosť vidieť každý rok ďalšiu a ďalšiu marvelovskú adaptáciu. Povedzme si preto úprimne. Kto z nás nemal v rukách nejaké to marvelovské dielo a nestotožňoval sa zo svojim obľúbeným hrdinom? Myslím, že každý raz okúsil chuť famóznych obrázkov spolu s bublinkovými dialógmi, ktoré vo Vás vyvolávali chuť taktiež sa zmeniť na takého Spider-mana, Batmana, Hulka, či Wolverina a zachraňovať svet. Medzi hrdinov patrí rozhodne aj jeden z najpopulárnejších , a to Ghost Rider, ktorý si to na svojej ohnivej motorke nasmeroval aj do slovenských kín.
Režisérska taktovka bola zverená do rúk Marka Stevena Johnsona( „ chyba storočia“), ktorý svojim nudným a vyložene odfláknutým Daredevil s Benom Affleckom totálne popudil fanúšikov komiksu. Ako to však v Hollywoode býva zvykom, druhá šanca zaručená a preto sa Johnson pustil do ďalšej „likvidácie“ hrdinskej postavy.

Ghost Rider

Jedného dňa sa hviezdny motocyklový kaskadér Johnny Blaze (Nicolas Cage) uprie na podpis zmluvy s diablom, aby dokázal ochrániť ľudí, ktorí sú mu najbližší – svojho otca a svoju detskú lásku Roxannu (sexy herečka Eva Mendes). Ako to však v tom pekle býva zvykom, samotný diabol nezabúda a chce svoju zmluvu zúžitkovať. Z Johnny sa preto stáva služobníkom samotného diabla- Ghost Rider. Cez deň zostáva špičkovým kaskadérom, ale po zotmení sa mení na ohnivého jazdca, ktorý má za úlohu loviť démonov, ktorý chcú ovládnuť svet. Aj napriek tomu, že je nútený plniť diablove rozkazy, rozhodne sa so svojim osudom bojovať a využiť svoje prekliatie na ochranu nevinných a boju voči zlu.

To čo sa pred samotným začiatkom filmovania ukazovala ako varovný signál, sa aj potvrdilo. Dvakrát do tej istej jamy nepadneš, avšak režisérska „hviezda“ Steven Johnson mal trošku odlišný názor. Aj keď prvých 15 minút vyznie ako veľmi príjemných a čo to sa dozvieme s Johnnyho minulosti, po chvíľke sa však vrátime do reality zvanej „Johnson“. To, v čom v Daredevilovi skončil, v Ghost Riderovi pokračuje. Aj keď na jeho malú obhajobu možno podotknúť aj pozitívne veci. Medzi také patrí hlavne veľmi dobré kamera (scéna na moste) a niektoré trikové zábery, ktoré skutočne vyzerajú realisticky( Cage sa mení na horiace monštrum) a patria medzi tie najlepšie sekvencie, ktoré aspoň trošku vylepšujú dej. Za jednoznačné negatívum patrí samotný scenár. Veľmi nevýraznými dialógmi ako napríklad repliky Ghost Ridera: „Hej, ty – vinný“, podľa mňa zhodli tento film na úroveň materskej škôlky. Jednoduché rozhovory medzi hrdinami by až tak veľmi do oka nebili, ako skôr sklamanie po stránke príbehu a takej nejakej prezentácie Ghost Ridera, ako hlavnej postavy.

Ghost Rider

Vo filme máme možnosť vidieť „vyvrheľov“ zo samotného pekla, ktorý sa dokážu zmeniť na elementy ako voda, vietor, piesok atď. Keď si k tomu pridáme syna samotného diabla, ktorý chce ovládnuť svet, dostaneme slušnú porciu akcie a súbojov, ktorá mala byť stredobodom pozornosti. Nie však v Johnsonovom prevedení. Keď už sa schyľuje k vytúženému súboju medzi dobrom a zlom, divák v tom momente nemá ani nárok na akciu, lebo sa hneď skončí. Práve v týchto najvýraznejších koncepciách je film pre mňa sklamaním. Čo sa týka hereckých postáv, Nicolas Cage či Eva Mendes nedostali až taký veľký priestor, aby možno so seba vyšťavili omnoho viac. Namiesto toho sú v podaní Johnsona zaradení do akejsi skupiny postav vystrihnutej z nejakej populárnej telenovely. Cage a jeho snaha zhostiť sa tvrdého chlapíka nie je príliš na mieste a výrazne tak zaostáva za svojimi omnoho lepšími úlohami. Márnej snahe nepomáha ani sympatická Eva Mendes( jej dekolt), ktorá má vo svojej postave reportérky skôr skrášľovací než herecký úžitok. Johnson ako keby ku koncu filmu už tušil, že narobil veľa chýb, svoju kompenzáciu sa snaží potlačiť v samotnom závere, kde na radu príde samotný súboj Ghost Ridera so synom diabla. Tam má divák konečne pocit vytúženej akcie. Škoda len, že až v závere...

Aj keď Ghost Rider nepatrí medzi nejaké prvotriedne nakrútené „marvelovky“( ďakujeme pán Johnson) ako Spider-man či X-men, pre fanúšika komiksov je však aj toto dielo ďalšou pozvánkou na chvíľku oddychu v tmavých priestranstvách našich kinosál. Preto treba dúfať, že pokračovanie, ktoré je mimochodom na spadnutie a v týchto dňoch sa riešia potrebné veci, dostane do rúk niekoho normálnejšieho a režisérsky zdatnejšieho Raimiho či Singerovho formátu, aby sme si Ghost Ridera mohli konečne užiť v plnej kráse, ktorá mu jednoznačne prináleží.