Americká kliatba (An American Haunting)

23.3.2007|Radovan Torda|
Americká kliatba (An American Haunting)

Legenda o čarodejnici z Tennessee, ktorej kliatba zasiahla rodinu Bellových na počiatku 19. storočia, je opradená mnohými skrášľujúcimi polopravdami, prelomovými teóriami a pravdepodobne ovplyvnila i vznik nízkorozpočtového Blair Witch Project. Smutnou pravdou je, že režisér a scenárista Courtney Solomon (Dungeons & Dragons) posplietal dobovú duchárčinu zo stokrát videných motívov a lacných ľakačiek a jeho tápanie v temnote amerického vidieku nezachránia ani zvučné mená predstaviteľov ústredných postáv.

Príbeh začína v súčasnosti, kde rozvedená matka otvorí takmer dve storočia starý list – popisujúci nevysvetliteľné udalosti v rodine Bellových. John Bell (Donald Sutherland) je váženým občanom cirkevnej usadlosti až do chvíle, keď ho súd napomenie z porušenia kresťanských zákonov pri predaji pôdy. Strata dobrého mena však nie je jediným trestom, ktorí si Bellovci odnášajú. Nevyhnú sa ani kliatbe zo strany poškodenej Kathe Batts, ktorú miestni pokladajú za čarodejnicu. Netrvá dlho a v ich dome sa udomácni „niečo“, čo svoju nechcenú pozornosť sústreďuje predovšetkým na ich dospievajúcu dcéru Betsy (Rachel Hurd-Wood).

Americka kliatba

Áno, hádate správne, podobenstvo s Exorcistom je zjavné, takmer tretina filmu sa odohráva v Betsinej spálni. Násilné nájazdy neznámej sily na úbohé dievča sa opakujú stále častejšie, bezradná rodina a prizvaní hostia sa iba bezmocne prizerajú a vás vždy, keď Betsy ulíha do postele napadne – koľkokrát ju ešte nechajú spať v tej izbe?! Nuž, ale príbeh pokračuje ďalej a naznačuje celkom zaujímavo sa tváriace zápletky (nevyslovená náklonnosť Betsinho učiteľa k posadnutej dievčine), bohužiaľ, však ostane iba pri náznakoch a rýchlo sa vracia k zúfalo nedesivému kontentu. Záverečné vysvetlenie je síce prekvapivé, ale už i tak zlý film pokazí ešte viac. Keby bol koniec vypovedaný hneď na začiatku a Solomon by nám naservíroval viac interakcií medzi slušne sa vyostrujúcimi postavami, mohla byť Americká tragédia zaujímavou drámou podfarbenou supernaturálnym pozadím. Režisér však zvolil opačný prístup a mám pocit, že Sutherland a Sissy Spacek (pani Bellová) sa do tohto projektu dostali smutným omylom.

Americka kliatba

Tomu zodpovedá aj ich nevýrazná prezentácia, akoby sa chceli filmom preplaziť bez povšimnutia. Zato mladučká Rachel Hurd-Wood (Peter Pan, Parfum) hrá ako o život a je škoda, že Solomon nedovolil Betsy a učiteľovi Powellovi (James D’arcy) rozvinúť ich netradičný vzťah za hranice letmých pohľadov a nesmelých dotykov.

Odhliadnuc od hore uvedených nedostatkov je Americká tragédia jedným z ďalších priemerných duchárskych filmov, ktoré sa na nás v posledných rokoch valia ako na bežiacom páse. Mohla však byť o toľko viac!

Ak vám nevadia neustále sa opakujúce scény, hovoriaci duchovia, chaoticky poletujúca kamera a neublížia vám priemerné výkony inak skvelých hercov, pokojne si k tomuto hodnoteniu pridajte ešte jednu hviezdičku. Ale keď sa prijemné zimomriavky nedostavia, nevravte, že som vás nevaroval.