Rande mesiaca (Employee of the Month)

11.6.2007|Radovan Torda|
Rande mesiaca (Employee of the Month)

Zamestnanci obchodného domu Super Club sú kastovo rozdelení na manažérov, pokladníkov, asistentov, členov bezpečnostnej služby atď. Na samom konci reťazca, až niekde za nočnými upratovačmi stojí skupinka dokladačov tovaru, medzi ktorými si spokojne hovie flákač Zack (Dane Cook). Je mu tu dobre. Neskoré príchody či partičky pokru s kolegami počas pracovnej doby sú tolerované a nebyť Vinca (Dax Shepard) zo vznešenej vrstvy pokladníkov, ktorý sa do Zacka neustále naváža a pripomína mu kde je jeho miesto, bol by život ideálny. Príchod novej pracovnej sily (v sexi obale Jessici Simpson) so slabosťou pre zamestnancov mesiaca prinúti Zacka zmeniť svoj prístup a vstúpiť do boja o titul, ktorý mu bol celý čas ukradnutý.

Slovenský distribútor (Saturn Entertaiment) sa pri preklade názvu asi nechal uniesť letným randením a so zámerom vyššej návštevnosti zmenil slovíčko zamestnanec na rande. Smutný, ale premyslený ťah. Veď kto už by vyhodil peniaze za komédiu s neatraktívnym titulkom, ktorej jediným ťahúňom či varovaním (to skutočne záleží od vkusu) je meno tuctovej speváčky. A preto im to prepáčme. Koniec koncov vo filme skutočne ide vo veľkej miere o dobíjanie sladkej blondínky.

Gigantické nákupné stredisko funguje ako akási samostatná územná jednotka, ktorej obyvatelia majú vlastné zákony. Tu, medzi regálmi nažívajú v prímerí skladníci a pokladníci až do chvíle, kým sa Zack nerozhodne poraziť v súťaži o zamestnanca mesiaca úradujúceho šampióna Vinca. Zaujímavá časť filmu spočíva v separovaní od vonkajšieho sveta, akoby sa život začínal a končil s každým cviknutím príchodu a odchodu na dochádzkovej karte a zvyšok dňa predstavoval iba nudné a nepodstatné prežívanie. Dokonca i prvé rande Zacka a Amy sa odohráva v priestoroch obchodu. Ale i takáto tvarovo bohatá tematika ostáva v nesprávnych rukách len predvídateľnou fraškou, ktorej však treba prirátať body za slušné obsadenie (vynímajúc Jessicu Simpson) a verbálne pretláčanie ústredných hrdinov, ktoré príjemne doťahované glosovaním Vincovho poskoka Jorgeho (Efren Ramirez).

Rande mesiaca (Employee of the Month, 2006)

Neskúsení scenáristi Chris Conroy a Don Calame mali za sebou spoločný projekt z roku 2001, Hounded. Komédia o tínedžerovi, ktorý má veľké problémy s malým psom bola jednou z prvých filmových úloh vychádzajúcej hviezdy Shiu LaBeoufa (ak vám toto meno nič nehovorí, dobre si ho zafixujte a skúste spomenúť na mladého taxikára z Constantina, alebo mrknite na trailery na blížiacich sa Transformerov či Disturbiu). Conroy a Calame svoje sily znovu spojili o päť rokov neskôr a do tímu pribrali i herca Grega Coolidga, ktorého však postavili na opačný koniec kamery. Zamestnanec...ehm, pardon, Rande mesiaca nie je prvá Gregova režisérska skúsenosť (i keď to občas tak vypadá), ale čo čakáte od filmu, kde hrá Jessica Simpson, mimochodom za úlohu Amy nominovaná na Zlatú malinu. Dane Cook alias Zack je typ herca, ktorého tvár síce poznáte, ale neviete ju priradiť žiadnej konkrétnej postave. Nuž vedzte, že ste ho určite videli v Hej, kamoš, kto tu varí? alebo v Londone a najnovšie sa objaví po boku Kevina Costnera a Demi Moore v thrilleri Mr. Brooks. Cookovi je ťažko vyčítať prílišnú afektovanosť jeho postavy, pretože exaltovanosť je jedna zo základných vlastností pracovníkov Super Clubu a dá sa na ňu zvyknúť. Cook nemôže ani za priehľadnosť scenára, ani za svoju filmovú partnerku a akojediný rozumný dôvod, prečo prikývol na tento pozlepovák sa javí spolupráca so Daxom Shepardom, ktorému jedinému dáva skript priestor na hereckú sebarealizáciu. Shepard ho naplno využíva a niet divu, že postupne vám jeho zúfalý boj o hlavnú cenu (auto, prestíž a Amy) príde sympatickejší ako Zackova premena z lenivej nuly na zodpovedného a trápne patetického idealistu.

Takže, ak sa vám páčilo Hej, kamoš, kto tu varí? skúste i túto komédiu, ktorá síce nie je natoľko otvorená a honbu za sexom nahradzuje súperenie o prestíž, ale oba filmy majú spoločný, hutný základ (komédia o vzťahoch na pracovisku). Škoda, že Rande mesiaca ho nedokázalo využiť efektívnejšie. Ale dajme dve hviezdičky. Jednu pre Daxa Shepparda a druhú za niektoré originálne metafory, ktorými sa tu, bohužiaľ, príliš šetrilo.

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Lions Gate Films