Horšie to už nebude (Stranger than fiction)

1.9.2007|Olivia|

Byť hlavnou postavou románového príbehu je snom, s ktorým sa zahrával snáď už každý z nás. Film Horšie to už nebude je o tom, čo sa stane, ak sa táto zdanlivo príjemná predstava stane skutočnosťou.

Harold Crick (Will Ferrel) je daňový úradník, ktorý každé ráno vstane, vyčistí si každý zub 74 krát, 32 krát sprava doľava, 32 krát zhora nadol a potom prejde presne 53 krokov aby navlas stihol autobus, ktorý ho zavezie do práce. A tak to ide každý deň až do osudnej stredy, keď zrazu začuje v jeho hlave hlas neznámej ženy, ktorá, ako literárna rozprávačka, sprevádza jeho správanie. Vďaka jej rozprávaniu zisťuje, že jeho život je životom naškrobeného, nudného úradníka a pomaly sa mení. Zamiluje sa do pekárky, ktorej prišiel urobiť daňovú kontrolu, naučí sa hrať na gitare a prestane robiť svoje nekonečné počty. Všetko sa však zmení, keď rozprávačka naznačí, že jeho čas, strávený medzi živými sa kráti. Nuž a Haroldovi sa naskytá jediná možnosť, ako svoj osud zvrátiť a to v momente, keď začuje ten istý hlas v televíznej talkshow a zistí, že rozprávačkou je známa spisovateľka Karen Eiffel (Emma Thompson), ktorá sa špecializuje na príbehy so smutným koncom.

Horšie to už nebude (Stranger than fiction, 2006)

Tento film, režírovaný Marcom Forsterom (Finding Neverland) a napísaný perom Zacha Helma (Chicago Hope) je štandardná komédia s existencialistickými ideami. To znamená, že opäť v sebe nesie akýsi odkaz, že treba žiť naplno, využiť každý moment a nebyť príliš prudérny, trošku sa uvolniť. Originálna zápletka v podobe paralely, medzi vymyslenou postavou a skutočnosťou je však niečo, čo prináša do sveta filmu svieži vzduch a plusom je okrem iného aj zmysel režiséra pre detaily. Po prvý raz v hlavnej role obsadený Will Ferrel (Bewitched, Wedding Crashers, Stursky and Hutch) je dobrým výberom na zobrazenie bežného človeka. Harold je ako malý chlapec uväznený v tele dospeláka a len jediný pohľad na jeho veľavravný nemenný výraz je zábavný. Je polapený v kolobehu života, z ktorého by sa bez zásahu zhora ťažko dostal. Prežívame s ním jeho pocity a záleží nám na tom, ako tento bezmocný, ale sympatický človiečik skončí. Pomaly sa rozvíjajúci dej prináša striedavo tragikomické a komické udalosti, preto sa komédia dá nazvať čiernou a pôsobí vskutku osviežujúco a srdečne. Navyše vieme iba toľko, čo sám hlavný hrdina, čo robí film napínavým od prvej sekundy, až po poslednú. Harold je síce spočiatku naškrobený daňovník, ktorý sa priatelí len s číslami, ale po tom, ako stretne peknú pekárku Anu (Maggie Gyllenhaal) a zaľúbi sa do nej (aj vďaka hlasu rozprávačky, ktorá mu to nekonečne pripomína) stáva sa samotný Harold ľudskejší a sympatickejší. Obsadenie filmu je vcelku rôznorodé a každá z postáv vyžaruje úplne iné fluidum, čo môže napríklad pri strnulom Haroldovi a nežnej Ane pôsobiť trochu nedôveryhodne a pri útlej spisovateľke Karen Eiffel a jej mierne agresívnej asistentke Penny v podaní černošky Queen Latifah zase komicky.

Film Horšie to už nebude s originálnym zobrazením rovnako originálneho príbehu a výborným obsadením sa určite postará o veľké množstvo priaznivcov, lebo patrí práve k tým filmom, po ktorom keď vystúpite s kina, budete sa cítiť pozdvihnutí a plní energie. Vrelo odporúčam.

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Sony Pictures Entertainment