Čierna kniha (Zwartboek)

9.9.2007|Radovan Torda|
Čierna kniha (Zwartboek)

Príbeh mladej, holandskej židovky, ktorá si potom ako vo vojne stratí rodinu, zvolí miesto pokojného ukrývania v ústraní boj proti nemeckým jednotkám okupujúcim Európu. Tak by sa dal v krátkosti charakterizovať nový film Paula Verhoevena, ktorý sa po 20 rokoch vrátil na starý kontinent, aby natočil vôbec najdrahší film v histórii holandskej kinematografie.

Židovská speváčka Rachel Stein (Carice van Houten) sa ukrýva pred gestapom na zapadnutej farme. Keď však dôjde k leteckému útoku na osídlenie, Rachel je nútená opustiť doterajšie útočisko. Na ceste za hranice sa opäť stretáva so svojimi blízkymi, len aby ich navždy stratila po nemilosrdnom útoku nacistov na prievoznícku loď. Ranená žena nájde záchranu u skupiny holandských odbojárov a neskôr sa sama stáva dôležitou postavou v boji proti Hitlerovým stúpencom. S novým menom (Ellis de Vries), novou farbou vlasou (i iných miest na tele) a stúpajúcou nenávisťou voči vrahovi svojich rodičov dôstojníkovi Frankenovi sa nenápadne pretlačí do miestneho nemeckého zastupiteľstva, kde nielen že v utajení bojuje o záchranu uväznených odbojárov, ale tiež so svojou vzrastajúcou náklonnosťou k nemeckému generálovi Müntzemu (Sebastian Koch). Rachel sa však zaplietla do hry, kde väčšiu rolu ako politické presvedčenie hrajú peniaze – presnejšie majetky zavraždených židov. Špinavé praktiky majú viacero aktérov a nie všetci stoja na Hitlerovej strane.

Čierna kniha (Zwartboek, 2006)

Verhoeven je spoluautorom scenára, na ktorom spolupracoval s Gerardom Soetemanom. Spoločne pracovali už na viacerých snímkach v 70. rokoch. Verhoeven známy našincovi najmä vďaka projektom ako Základný inštinkt, Showgirls, Hviezdna pechota či Muž bez tieňa ostáva i v Čiernej knihe verný silnej, ženskej hrdinke, ktorej hlavnou zbraňou je zvodná krása. Rachel bez väčšieho zaváhania prijíma úlohu odbojárskej agentky, ktorá sa do hadieho hniezda nanominuje pomocou sexu, nemá problém zachrániť si kožu strhnutím halenky a pri všetkej tej hrôze, ktorej je svedkom jej z tváre nemizne šibalský úsmev a radosť zo života. Carice van Houten je sexi, zábavná, dojemná a sexi :). Neznáme žieňa, ktoré dalo Rachel Steinovej dušu a neodolateľný sex-appeal je proste úžasným stelesnením komplexného herectva. Ostatní nedostávajú väčší priestor, ale koho by to trápilo, pokiaľ každý záber oživuje modrooký živel s krvavo červenými perami.

Verhoeven zdá sa, trafil klinec po hlavičke a dokázal, že i chúlostivá téma, akou sú zoznamy židovskej populácie Holandska poskytnuté Nemcom, môže byť vypovedaná cez nie práve najdôstojnejšie mantinely. O to realistickejšie vyznieva. Režisér síce udržal svoje sexuálne expresie na uzde (zaiste z úcty k tématike), ale i tak je v Čiernej knihe nahoty a sexu požehnane.

Čierna kniha (Zwartboek, 2006)

Podstatou príbehu však ostáva odkaz vojnových zverstiev a následnej pomsty Hitlerovým spojencom po kapitulácii Nemecka. Verhoevenovi sa podarilo zachytiť tieto udalosti bez prehnaného pátosu. Jednoducho posúva nitkami osudu, tak aby zdanlivo strohé situácie zmutovali do prekvapivých, nebezpečných a v konečnom dôsledku zamyslenia hodných momentov, v ktorých je Rachel neustále bičovaná za svoj pôvod, konanie a odhodlanie vzoprieť sa osudu.

Jediným nedostatkom je kombinátorika, ktorú si tvorcovia prichystali pri odhaľovaní členov sprisahania. Je tu príliš mnoho vinníkov a posledná polhodina je už len akousi zbytočnou nadstavbou skvelého filmu. Nevadí. Čierna kniha ostáva skvelou melodrámou na pozadí 2. svetovej vojny a Carice van Houten príjemným prekvapením filmovej jesene.

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © ContentFilm International