Disturbia

18.9.2007|Tomáš Kolompár|
Disturbia

Určite sa vám už raz vo vašom živote stala podobná vec. Nemohli ste opustiť vlastný dom resp. byt či už kvôli chorobe, príchodu opravára alebo z ďalších bližšie nešpecifikovaných okolností, ktoré na nás číhajú na rohu. Aký je to pocit? Myslím, že nie veľmi príjemný, no  predstavte si, že vám to bude dané príkazom, ostať uväznený doma a výjsť len niekoľko (povolených) metrov od svojho domu. Presne taký istý problém má aj Shia LaBeouf (Transformers, najnovší Indiana Jones), ktorý je odkázaný na trest v podobe domáceho väzenia. Svoju nudu zabíja hraním hier, pozeraním televízie, ale čo lepšie, aj sledovaním vlastných susedov. Čo ak ale medzi rôznou „várkou“ susedov nazrie aj medzi mäsového vraha? Určite vás podobný námet už niekde postretol a rozhodne sa nemýlite ak vravíte Alfréd Hitchcock  a jeho svetoznáme Okno do dvora. Tentokrát sa o podobný žáner, ponárajúci sa do vôd thrilleru pokúsi zabodovať pod režisérskou taktovkou D.J. Carusoa a talentovaného Shiu LaBeoufa.

Dospievajúci Kale má zásadný problém. Dosiaľ sa nevyrovnal so smrťou otca, ktorý mu zomrel pred očami pri autonehode a v dôsledku toho fyzicky napadol učiteľa španielčiny, ktorý sa o ňom nevedomky zle vyjadroval. Pre aktívneho chalana sú tri mesiace  úradne nariadeného domáceho väzenia neskutočným utrpením. Ujsť nemôže, čoho dôsledkom je aj špeciálne monitorujúce zariadenie, ktoré nosí vo dne v noci na nohe. Pravidlá sú jasné – ak sa vzdiali od rodného domu, čaká ho polepšovňa. Do susedstva sa našťastie nasťahovala atraktívna vrstovníčka Ashley, a tak si Kale kráti čas špehovaním susedov, ako ináč, ďalekohľadom. Postupne ho táto „špionážna hra“ začne pohlcovať, čím ďalej hlbšie preniká do súkromia susedov, až si u jedného z nich všimne veľmi nezvyčajné správanie. Spoločne s Ashley, ktorá pozorovaniu tiež prepadne, začínajú monitorovať každý jeho krok, až u nich vznikne podozrenie, že by to mohol byť dlho hľadaný sériový vrah.

Disturbia (2007)

Tento, už na prvý pohľad veľmi zaujímavý námet od začiatku predstavuje prvky thrilleru ako sa patrí. Nastolí problém, prichádza zápletka, zauzlenie a vyvrcholenie. Nedá mi to, ale začal  by som práve od (nevydareného) záveru. Mam na mysli cca 30 posledných minút, ktoré po prvej kvalitnej hodiny robia z filmu totálny miž-maž a človek sa má priam neuveriteľný problém zorientovať v žánrových kumuláciách. To, čo funguje v začiatočných fázach na výbornú je pošramotené v podobe o 360 stupňov otočenia žánru. Presnejšie z thrilleru do klasické hororu . Čo je však horšie, horor s prvkami záverečných romantických sklonov, čo mi rozhodne nepripadá ako určitý zámer autora o kvalitne nakrútení thriller, ktorý by mal obsahovať určite psychologické fakt a nie princíp romantických komédií alá Prci Prci Prcičky. Carusoa však robil, čo vedel a nebyť toho pobabraného záveru, rozhodne sme svedkami mladšieho brata Okna do dvora. Hlavne princíp , akým režisér posúva hlavných hrdinov do deja a dáva každému príležitosť na rozvoj je vo svojej podstate oprávnený. Popri to sa s pravidelnou akciou striedajú prvky napätia a humoru, čoho dôsledkom je napríklad výrazné (vtipné ale o to viac skúsené) používanie moderných počitáčovo-kamerových vymoženosti  proti hlavnému podozrivému. Carusoa a spol. sa snažia vytvárať thriller ako sa patrí. Niekedy t vychádza viac, niekedy menej. Ono, podľa základných kompozícií by sa mal v podobnom žánri dej trocha zauzľovať, čo v Disturbii nie je hlavným cieľom. Asi od polky filmu viete, že podozrivý, je naozaj masový vrah, skrývajúci svoje telá v šachte. Jednoducho práve nedostatok dramatických momentov je dôsledkom toho, že je pointa filmu okatá a dopredu predostretá pred samotného diváka. To však, ako som už spomínal v úvode, nebude až tak vadiť pretože v prvej hodine vás film pohltí a budú vám ukradnuté spomínané chybičky na kráse. Všetok nedostatok podobných vecí ale nahrádzajú prekvapivo slušné herecké výkony v podobe( podľa môjho názoru) geniálneho LaBeoufa, Carrie-Anne Moss, David Morse, Matt Craven či Sarah Roemer. Akoby sa Carusoa a jeho tvorivý tým snažil vynahrádzať hluché miesta v žánrovej dokonalosti, práve kvalitným hereckým obsadením a potom aj samotným prevedením. Miestami sa, aj vďaka, kvalitne spracovanej, zimomriavkami premnoženej hudbe dostáva vytúžení ťah a divák sa aspoň na pár minút stáva grom psychologickej hry s mačkou a myšou. Keď si však ten nevydarený koniec odmyslím, s odstupom času prichádzam na fakt, že Disturbia je vlastne slušným filmom, plným svetlých (aj keď i tých zlých ) momentov , ktorý sa, ale na druhej strane rozhodne oplatí vidieť , aj vďaka pozitívnym hereckým výkonom. Aj keď sa, ale nejedná o kultové dielo aspoň trocha pripomínajúce formu Hitchcockovej éry, čo je rozhodne na škodu.

Disturbia (2007)

Disturbia nie je vôbec zlým filmom, no jej neustále pripomínanie a hlavne porovnávanie s Oknom do dvora dáva za pravdu v tom, že sa nevyužívajú konkrétne prvky, ktoré by v takom veľkom rozsahu zatiahli diváka do napínavého deja celého príbehu. Keď to poviem na rovinu. Prvých 50 minút Disturbie je skvelých s ešte lepším LaBeoufom v hlavnej úlohe. Po prvej hodine, ale aká taká dramatizácia, neistota a strach ide bokom a nastupuje typická záverečná „vyvražďovačka“ s ešte zbytočným romantickým nádychom, čo filmu rozhodne nepomohlo. Ako tak, je ale film slušným zážitkom na dlhé septembrové večery. Aj keď sa Carusoa snaží ako vie, jeho film dopláca na chybičky krásy, ktoré sa s postupným koncom hromadia a vytvárajú obyčajný (čo je na škodu) priemerný film. Pravda je pri tom tak jasná, pán strachu a hrôzy bol len jeden, však Mr. Hitchcock...

VERDIKT MOVIE MANIA:
Zdroj:  MovieMania.sk Foto © DreamWorks Pictures

Odporúčané články

Som legenda (I am Legend)

Som legenda (I am Legend)

Predstavte si, že na celom svete zúri vírus a vy ste imúnny. Beháte si po Manhattane ako na nejakej lúčke a okolo vás sa mení celá...
Highlighty z Comic-Con 2017

Highlighty z Comic-Con 2017

Jedna z najdôležitejších udalostí modernej pop kultúry, ktorá spája svet fantázie, science fiction a záhad so svetom filmu,...