Strings

27.9.2007|Olivia|
Strings

Poznáte to príslovie "Život visiaci na vlásku"? V tomto prípade je to výstižné, ibaže by sa to mohlo pozmeniť na "Život visiaci na špagátiku". O tom je totiž bábkový film z roku 2004, opradený nomináciami a niekoľkými výhrami na filmových festivaloch. Sú to bábky, ako ich ešte nepoznáte.

Príbeh sa začína smrťou Kahra, kráľa krajiny Hebalon. Jeho následníkom je jeho syn Hal Tar. Keď ten zistí, že otec je mŕtvy, myslí si, že ho zabili odvekí nepriatelia Hebalonu - Zeriti. A tak sa vydáva na cestu pomsty netušiac, že jeho činy sú ovplyvňované zlým radcom Nezom, ktorý baží po vojne a ktorý zatajil, že kráľ Kahro sa zabil sám. Na jeho ceste ho sprevádza Erito poverený Nezom, aby Hal Tara zabil. Keď mladý kráľ nakoniec vkročí do tábora Zerithov, skrývajúc svoju identitu, nečakane sa zaľúbi do bojovníčky Zity, nástupkyne vládcu Zerithov.

Naše špagátiky sa dotýkajú v nebi - odznelo niekoľko krát v dobrodružno-fantastickom príbehu o tom, ako by to vyzeralo, keby všetci ľudia na zemi viseli na špagátoch, konkrétne, každý ich ohyb na každom úde a na hlave by bol ovládaný inou šnúrou, ktorá vedie až do neba. S počiatku to nemusí príliš zaujať a poviete si, že ide o obyčajné bábkové divadlo. A naozaj by na tom nebolo nič zvláštne, keby na tomto fakte nebol postavený celý film. Neoplýva práve najoriginálnejším dejom, to je pravda, ale myšlienka, že bábky naozaj žijú, starajú sa o svoje špagáty, sami sa farbia a vymieňajú si svoje náhradné diely určite originálna je. Navyše sa film môže pýšiť vizuálne odzbrojujúcim zobrazením, príjemnou hudbou a prináša divákovi celý zväzok nových dojmov. Umelecky opracovaným bábkam sa síce nehýbu ústa, ale ich oči pôsobia živo a vďaka nim a vďaka gestám plačú, smejú sa, alebo pôsobia nahnevane a to vcelku dôveryhodne. Navyše sú vsadené do prirodzeného ľudského prostredia, no po živej ruke na konci špagáta ani stopy. Napriek neľútostným bojom, ktoré sa odohrávajú, nevystrekne ani jeden pramienok krvi. Len sa odsekne špagátik. Pekná a výstižná metafora čo sa týka ľudského života.

V období, kedy je filmová produkcia na vrchole a po hercoch je vysoký dopyt sa
Anglicko Dánsko Švédsko Nóski producenti odhodlali natočiť film a obsadili doň bábky - marionety. Strings (Špagáty) bol napísaný a zrežírovaný Dánom Andersom Ronnowom Klarlundom. Ten sa v ňom pohral aj s tým najmenším detailom a film mal svoju premiéru vo Francúzsku roku 2005 pod názvom Povrázok života a je hodnotený ako úprimný pokus o osvieženie filmového sveta veľmi kvalitne vyprodukovaním fantasy filmu s detailným, dobre vyzerajúcim, ale taktiež neprirodzeným a trochu "surovým" a obmedzujúcim prostredím, čo môže pôsobiť na jednu stranu zaujímavo, ale pre niekoho to môže byť aj negatívum filmu. Navyše Strings je film, trochu krutý na to, aby ho mohli pozerať deti a trochu jednoduchý na to, aby kompletne zaujal dospelých. Cieľovú skupinu by som ani tak nevidela vo veku, ale v tom, ako kto dokáže vnímať ani nie tak samotný príbeh ako to, čo je navôkol.

Na koniec odkaz pre všetkých tých, ktorí si myslia, že sú príliš starí na bábkové divadlo: rozmyslite si to a ak moja recenzia vo vás vyvolala aspoň trochu zvedavosti, určite si film nenechajte ujsť a to ešte skôr, kým odíde s kín, pretože na veľkom plátne je o to zaujímavejší.