MASH (1970)

16.11.2007|Jozef Rigo|
MASH (1970)

Dvaja vojnoví lekári vykonávajú počas kórejskej vojny svoju zdavotnú povinnosť necelé tri míle od frontovej línie.

TVORCOVIA:
Donald Sutherland /34/ ako Hawkeye; skúsený kanadský filmový herec zatiaľ neveľkých úloh, potom nasledoval film Klute /1971/ a od tej doby je pohltený prácou.
Elliot Gould /31/ ako Trapper John; v 70.rokoch sa z neho stala veľká hviezda, predchádzalo mu nešťastné obdobie manželstva s Barbrou Streisandovou.
Tom Skerritt /36/ ako Duke; neurobil dieru do sveta, ale má práce dosť – napríklad role vo filmoch Votrelec /Alien, 1979/, Poltergeist I., II., III., IV. a Top Gun /1986/.
Sally Kellermanová /31/ ako majorka „Horúce pery“; po tvrdých bojoch o rolu v minulosti ju kritika vychvaľovala a nominovala na Oscara, lenže veľké role sa jej bohužiaľ väčšinou vyhýbajú.
Róbert Duvall /38/ ako major Frank Burns; nasledovali snímky Krstný otec /The Godfather, 1972/, A teraz apokalypsa /Apokalypsa Now, 1979/ a Nežné milosti /Tender Mercies, 1982/ za ktorého získal Oscara.
Ino Preminger producent; prvý film brata Otto Premingera.
Róbert Altman /44/ režisér; vytvoril vlastnú producentskú firmu, aby mohol na filmovom úhore zanechať vlastnú brázdu. Veľký úspech u kritikov, od MASH však nenatočil žiadny kasový trhák.

VZNIK:
Mali scenár, ale chýbal im režisér.
Vyše štrnásť režisérov projekt odmietlo, alebo malo na prácu niečo iné. Ďalším na zozname bol Róbert Altman. Najali ho za honorár 75 000 dolárov, pretože ho kvôlinekonvenčným technikám vyhodili z mnohých televíznych show.
Film MASH vychádza zo skutočných zážitkov lekárskej služby počas kórejskej vojny z pera bývalého vojenského lekára, ktorý písal pod pseudonymom Richard Hooker. Ring Lardner mladší, ktorý získal za scenár MASH Oscara, mal na toto obdobie nejak odlišné spomienky. Patril do takzvanej Hollywoodskej desiatky, ktorá sa na začiatku 50.rokov dostala na čiernu listinu. Hlavným Lardnerovým zločinom zrejme bolo to, že sa ostražito držal pri zemi. Keď sa ho výbor pre neamerickú činnosť spýtal, či bol niekedy komunistom, odpovedal: „Mohol by som vám na túto otázku odpovedať, ale obávam sa, že by som sa za to ráno nenávidel.“ Ďalších 15 rokov nezohnal v Hollywoode prácu.
Altman natočil MASH za 3 000 000 dolárov, čo bolo 500 000 pod úrovňou stanoveného rozpočtu. Šéfovia štúdia Twentieth Century Fox by z toho určite mali radosť, keby ich nepohltila starosť o veľký projekt tej doby film Generál Patton /Patton, 1970/.
Začali sa sťahovať mračná, ešte keď Fox dostal na papieri výsledky predpremiér. Zahraniční kritici nezniesli všetku tú krv a ako jeden muž odišli z kina. Našťastie MASH zachránila pred stiahnutím alebo rozsiahlym zostrihaním ďalšia prijatá predpremiéra v San Franciscu, ktorá sa konala jedného sobotňajšieho večera.
Ľudia od Foxu sa nakoniec rozhodli uviesť film tak, ako je a určite si potom k odvážnemu kroku zagratulovali. MASH sa zviezol na vysokú vlnu populárnych protivojnových filmov a zarobil len v Severnej Amerike 36 720 000 dolárov. Získal tiež až nevkusnú kritickú chválu za neotrelú zvukovú techniku a bohatú obrazovú kompozíciu. Elliot Gould a Donald Sutherland sa stali hviezdami; aj ostatní herci si na filme prihriali svoju polievočku.
Film vyniesol ďalšie peniaze predajom námetu pre televíziu, ktorá tým získala nanajvýš úspešný základ pre situačné komédie. Bežali 11 rokov a k záverečnému dielu v roku 1983 sa zišiel najväčší počet divákov v histórii. Róbertovi Altmanovi to však príliš neprospelo, pretože si vzal jednorázový honorár vopred. Jeho nedospelý syn Mike, ktorý napísal slová k ústrednej piesne MASH, však poberal honoráre za televízne využitie.

ZO ZÁKULISIA:
Ide síce o čisto autorský film Róberta Altmana, ktorý je však vnímavý poslucháč, takže každý, kto mal chuť sa mohol podielať na rozhodovacom procese. Než sa nejaká scéna natočila na filmový pás, prebehla rada skúšiek a improvizácií, pokiaľ nedosiahli prijateľnej zhody. Režisér vyzýval hercov, aby menili, prehadzovali alebo jednoducho obmieňali svoj text podľa vlastného pocitu. Vznikli dokonca nové hlavné postavy.
Napríklad majorka „Horúce pery“. Spočiatku mala jej rola deväť riadkov a Sally Kellermanová pôvodne prišla čítať rolu poručíčke Dishovej. Altman si ju všimol a začal si pospevovať „Horúce pery, horúce pery...“ Počas skúšky ju uistil, že jej rolu rozšíri. „Skúsime to,“ hovoril „Pôjde to“.
Všetko naskúšali v malom táborisku na zadnom dvore štúdia Fox, kde sa tiež nakrúcalo. Režisér vyzval štáb, aby žil spoločne v stanoch, priamo na pľaci. Rozvíjali sa veľmi úzke vzťahy. Pocitu súdržnosti spočiatku nepodliehali Gould a Sutherland, teda hviezdy a pokúsili sa Altmana odstrániť. Svoje názory však po úspechu filmu zmenili. Elliot Gould sa stal kmeňovým členom tímov hercov a technikov Altmanových filmov, pravidelne s ním spolupracoval. Sally Kellermanová, Bud Cort, Michael Murphy, rené Auberjonoisová a John Shuck sa objavili v ďalšom režisérovom filme Brewster McCloud /1970/.
Neskôr nastali nezhody medzi režisérom a scenáristom o tom, kto čo urobil. Altman zastával názor, že akýkoľvek scenár nie je nič iného než návnada snažiaca sa uloviť finančnú podporu a že môže nanajvýš poslúžiť ako hrubý rozvrh natáčania, afektovane tvrdil, že všetky fóry vymyslel on.
A predsa vo filme zostáva veľa z Hookerovej knižky a Lardnerovho scenára, včetne protiútoku Dago Reda, ktorý sa v kritikách často objavoval. Keď nakrúcanie skončilo, začal režisér dávať svoje improvizované scény dokopy, zvýraznil ich dodatočne natočenými nájazdmi kamier a obalil zvukom. Keď mal všetky materiály pohromade, prišiel Altman s nápadom na poslednú postavu, ktorá neexistuje v knihe, v scenári a nezrodila sa ani počas filmovania: táborový amplión.

ZÁŽITKY:

  • „ Je dosť zvláštne, MASH je komédia, ale nerozosmeje vás, až vás brucho bolí, skôr vás bolí brucho, keď sa nesmejete.“ Saturday Review, 31.januára 1970.
  • „Počas okamžiku odhaľuje horlivým okom slabé miesta a nedostatky vojenskej služby a vojakov.“ John Greenwald, The Army Times, 18.marca 1970 – v recenzii, ktorá sprevádza článok zdôvodňujúci, prečo armáda film zakazuje.
  • „Dá sa takmer s istotou tvrdiť, že je to film, ktorý nemá stred. Je však obklopený skvelou perifériou...“ New Statesman, 22.mája 1970.
  • „Dlhé roky ma vyhadzovali za to, za čo ma v MASH chvália.“ Róbert Altman, 1970.

VŠIMNITE SI:

  • Čo vlastne výraz MASH znamená. Samozrejme, že Mobile Army Surgical Hospital (Pojazdná armádna chirurgická nemocnica)...z filmu sa to však nedozviete.
  • Strelby. Výstrel je počuť iba raz a to ako signál, že je čas na futbal. MASH je jedným z mála vojnových filmov, v ktorom sa nebojuje a prináša len svedectvá o vojne.
Zdroj:  MovieMania.sk

Súvisiace články