Kráľovná Alžbeta: Zlatý vek (Elizabeth: The Golden Age)

22.11.2007|Radovan Torda|

Kate Blanchet sa po desiatich rokoch vracia ako Alžbeta I. Postava britskej kráľovnej jej v roku 1998 vyniesla prvú nomináciu na Oscara a navždy zaradila modrookú Austrálčanku medzi svetovú hereckú elitu. Druhá kapitola plánovanej trilógie Shekhara Kapuru síce nesie podtitul „zlaté časy“, ale Británii ani Alžbete sa na ne rozhodne neblýska.

Film začína v roku 1585. Alžbeta panuje svojmu ľudu pevnou rukou a tvrdohlavým postojom voči vydaju či splodeniu následníka trápi svojho oddaného radcu Sira Walsinghama (Geoffrey Rush). O nápadníkov pritom nemá núdzu. Bohatí vladári z celej Európy by radi zaplnili prázdne miesto po jej boku a pridružili ostrovnú veľmoc k svojej krajine. Alžbeta odmieta jedného za druhým, aby ostala verná zaslúženej povesti panenskej kráľovnej. S pribúdajúcimi vráskami však začína pochybovať o správnosti celibátu. Navyše sa jej do cesty pripletie dobrodruh Walter (Clive Owen), ktorý svojou úprimnosťou a pútavým rozprávaním o Novom svete prebúdza kráľovninu romantickú stránku. Alžbeta si svetobežníka obľúbi a pripúta ho k sebe krásou svojej najbližšej dôverníčky. Keď sa vzťah dvornej dámy a Alžbetinho chránenca zmení v lásku, je jasné, že panovníčka stráca kontrolu nad svojimi citmi i spravovaním krajiny. Historické udalosti sekundujúce milostnému trojuholníku, pritom ostávajú na druhej koľaji. Španielsky kráľ Filip II. má plné zuby nadutej protestantskej cundry a vysiela zdrvujúcu flotilu do svätej vojny, zatiaľ čo jeho katolícky stúpenci v Anglicku usilujú o život kráľovnej priamo v jej radách. Do atentátu sa zapletie i škótska panovníčka Mária I. Stuartová a následne príde o hlavu. Alžbeta sa aktívne zapája do strategického plánovania bojov proti Španielom a dokonca sama stane v čele britskej armády, aby motivovala svoje vojská.

Kráľovná Alžbeta: Zlatý vek (Elizabeth: The Golden Age, 2007)

Kapur si z dejepisných faktov nerobí ťažkú hlavu a kladie dôraz na vnútorné formovanie svojej hrdinky. To, že Kate (nie príbeh) sa stala dominantou jeho rozprávania je zreteľné v každom zábere. Dokonalé kostýmy, šperky, parochne, mŕtvolne biely make-up a predovšetkým výrazné herectvo Blanchetovej vdychujú filmovej Alžbete život v každej jeho podobe. Ikona anglických dejín v jej podaní na plátne ožila ako rozmarná aristokratka, krutá panovníčka, rozhodná diplomatka a na pár chvíľ tiež ako neistá a zraniteľná žena.

Zlatý vek je predovšetkým pastvou pre oči a hĺbavú dušu. Nech už sa trailery tvárili akokoľvek bojovo, akčné scény sa minimalizujú na jedinú lodnú bitku, ktorá skončí skôr ako scéna popravy zradnej škótskej kráľovnej. O to väčší priestor Kapur venuje takmer hypnotickým spomaleným záberom na panenskú kráľovnú. Kamera volí zaujímavé uhly a doslova tancuje okolo svojej hviezdy, aby jej dodala ešte väčšiu pompéznosť.

Pomalý spád nie úplne presných udalostí vykrýva vizuálna hostina a kráľovský výkon kráľovnej filmových kráľovien. Kate Blanchet prebrala štafetu od Judi Dench a dúfajme, že sa jej nepustí ani v epilógu Kapurovej trilógie.

Zdroj:  MovieMania.sk Foto © Universal Pictures